Avia BH 3
Parametry
Výrobce: vojin Ota Šafranek
Rozpětí: 1150 mm
Délka: 785 mm
Váha: 1250 g
Plocha křídla: 23 dm2
Vrtule: Forte 9/6
Motor: Mvvs 3,5ccm
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Nazdar přátelé modeláři..
Posílám ke zkouknutí pár fotek a nějaké povídání o Avii BH-3 ,postavené dle zvětšeného plánu Radka Čížka ,který bohužel už nemám.
Avie vznikla cca v zime 86/87 v dílně našeho vojenského modelářskeho kroužku na letišti v Pardubicích.
Postavil ji pod mým vedením jeden z vojáků, který byl z Hradce Králové. Když odešel do civilu , přenechal jsem mu své prostory v dílně hradeckého Modelklubu ( protože jsem se v roce 1987 přestěhoval z HK do Pardubic ) a on tam tu Avii uskladnil.
Po revoluci kluk odešel do USA a již se nevrátil.
V roce 1997 jsem i já odešel z Modelklubu a stal jsem se individuálním členem svazu modelářů.. Při té příležitosti jsem otevřel " můj " původní klubový sklad (klíč od zámku jsem jěště měl) a vyklidil jsem ho pro další hradecké modeláře. Uskladněného Jak a 18P jsem věnoval děckám z klubu a Avii jsem" zachránil ".
Asi v roce 2000 jsem ji osadil motorem, upravil podvozek,udělal nová kola , upravil nádrž , řízení a v létě jsem ji předváděl na akrobatářském soustředění ve Svitavách.
Pak zase dlouho visela na zdi a do letového stavu jsem ji uvedl dva dny před MČR v Hradci Králové minulého roku.
Na mistrovsví republiky jsem s ní odlítal kategorii SUM (3misto) . Opáčil jsem jsem co to udělá i v F4B (maketa) a bylo 5místo.
Pozn. Dnes již opět visí vyčistěná , bez motoru na svém původním místě v mé kanceláři.
Model je celobalsový , potažen Modelspanem . Povrchová úprava je barvami Humbrol. Jako ochrana proti palivu je použitý polský dvousložkový Chemosil.
K pohonu je použit motor MVVS 3,5 opatřen hrníčkovým tlumičem vlastní konstrukce. Nádrž je kovová se stříškou a bimbátkem. Takto uspořádaná nádrž zabezpečuje plynulou dodávku paliva nejen ve všech letových režimech ale i při nízké hladině paliva ,při pojíždění po přistání. Dokonce je možné přistát , nechat motor na volnoběhu , doplnit a pokračovat v letu.
Model létá na lankách pr. 0,3mm a délky cca 17m.. K řízení je v modelu použit pantografický systém , umožňující nezávislé ovládaní výškového kormidla a motoru (dvě lanka proti jednomu) a rukojěť mé vlastní konstrukce. Pohybem rukojeti nahoru a dolů je řízená výška letu, zamáčknutím kulisy ovládam otáčky motoru.
Model má příjemní chování jak na zemi ,tak i ve vzduchu. Kromě realistického pojíždění a základních letových prvků s Aviii lítam přemety, souvraty , někdy i záda. Adrenalín (vzhledem k profilu a maximální letové výšce cca 17m ) je však přechod ze zad do normálního letu. Zatím se mi to nepovedlo jenom jednou .Na zádech klesli otáčky motoru (následně jsem podložil nádrž a již je to v pořádku) model jsem již nedokázal otočit a přistál jsem na hřbětě. Pilot má od té doby odřenou kebuli a eroplán ocas.
Zdraví veka1
Komentáře
Nádhera, v životě jsem postavil pouze 2 upoutance, Bažanta na 1,5 detoňák MVVS a potom nějakého Trenéra, plánek byl součástí knížky o modelaření, toho jsem poháněl strejdovou historickou 2,5 Jena D, oba létaly ale mě se z toho hrozně točila hlava :-), fakt nekecám po přistání bažanta jsem jednou málem zvracel. :-) pak jsem radši přešel na RC. Jinak upoutanci vůbec nejsou mrtvé odvětví tady v HK mají krásné letiště a pořádají se zde mezinárodní soutěže. Jinak dávám pochopitelně za 5.
Táta ten jich měl asi 40 než přestal modelařit a teď se dal už na rc...měl zlína z-5O huricanne.....čmeláka cesnu avii BA 122 atd....AE je to hezký!!
nahodou, mne se to docela libi, akorat u nas porad fouka, a nerad couvam po vetru na dlouhe lanka.
ps:podivej jake tam maji hezke kruhove letiste :-)
On každý si našel tu "svoji"kategorii,ale upoutanci mě fakt neberou a právě v době vyspělých RC jsou jaksi.....
Ale věřím,že svý příznivce pořád mají.
ja sem zAse a u nas takove veci nerostou :-), ale jednou sem to videl nazivo, combat, honili se za stuhou ,to byl fofr az se mi tocila hlava
"
upoutanec se dnes uz jen tak nevidi,"
To je vžitý omyl . Stačí přijet na kteroukoli naši akci - viz kalendář soutěží Svazu modelářů.
Rád bych , hlavně vám mladším ukázal ,jak jsme to dělali v dobách kdy R/C bylo ještě v plenkách a kam jsme se dopracovali v upoutaných modelech v současné době počítačů, R/C souprav a elektropohonu. Takže postupně přiložím víc obrazových a tekxtových informací o této " již zapomenuté kategoriii.
zdraví veka 1
upoutanec se dnes uz jen tak nevidi, jednou sem chtel zkusit bazanta