Wilga – kdo se alespoň trochu zajímá o letadla, ví že tohle je polská záležitost. Když jsem brouzdáním po internetu narazil na tenhle model, věděl jsem že musí být můj. Někdy na podzim 2008 mi dorazila krabice domů, ale díky horšímu počasí strávila podzim, vánoce a část jara ve skříni. V dubnu 2009 jsem ji vytáhnul a osadil motorem, regulátorem, servy a ostatním příslušenstvím.
Osazení je vcelku jednoduché, vše dobře zapadá. Mínusem je, že se jedná o polystyrenovou stavebnici, která je pochopitelně náchylnější na oděrky a poškození než elapor. Součástí bylo jakési lepidlo, které moc neschne, proto jsem koupil Styrolep od Pelikána. Doporučuji lepenou část vystavit slunci nebo dát nad tepelný zdroj, jinak to schne týden … :-(
Těžiště není vyznačeno na křídle ani v manuálu, odhadem stačí 1/3 od náběžné hrany a výškovku pro první start trochu přitáhnout. Originál táhla od serv jsou z obyčejného drátu a okamžitě se ohnula :-(. Proto jsem za cca 70 Kč koupil dvoje klasické bowdeny, ovšem i ty bylo třeba v trupu a u výškovky upevnit ( foto ).
Když jsem poprvé viděl to úzké „křidélko“, tak jsem si říkal, že to bude pěkná „cihla“ - opak je pravdou, Wilga i s brzdou na motoru krásně klouže. Díky přebytku výkonu se dá dobře vyblbnout a dát nějakou tu akrobacii.
Hmotnost:
Samotná Wilga s vrtulí a unašečem: ................... 428g
Baterie 800 mAh 3S 20C: ...................................... 72g
Podvozek: .............................................................. 34g
Celkem: ................................................................ 534 g
Pro pohon jsem použil následující kombinaci:
- motor Turnigy 28-26 1350 kV
- vrtuli Slow-Flyer 8x6
- Li-pol Flightmax 800 mAh 3S 20C
- regulátor Turnigy 25A Plush
- 3x servo HXT900 ( výškovka, směrovka a křidélka )
Zvolený motor o průměru 28 mm do Wilgy padne jako ušitý, i baterie se vejde do šachty a ještě zůstane malá rezerva ( třeba pro 1.000 - 1.200 mAh ). Baterie vydrží cca 11 minut klidnějšího letu, cca 8 minut divočiny. Zapojil jsem měřič a zde jsou výsledky:
Výkony:
vrtule 8x3,8 Slow Flyer = 176,6W ( proud 16,04A a napětí 10,90V )
vrtule 8x6 Slow Flyer = 220,4W ( proud 20,13A a napětí 10,62V )
vrtule 9x6 Slow Flyer = 274,2W ( proud 25,58A a napětí 10,38V )
vrtule 9x7 Slow Flyer = 284,6W ( proud 26,68A a napětí 10,33V )
Jelikož je baterie stavěná na 20C trvale a 25C krátkodobě, zůstal jsem u vrtule 8x6, což i tak dává nádherný přebytek výkonu - na plný plyn let kolmo nahoru.
Mám za sebou cca 39 letů a jsem spokojen, můžu tuhle stavebnici doporučit.
Je to takový neokoukaný „Minimag“ pro začínající a pokročilé.
RayBan
P.S: dal jsem dohromady recenzi na Wilgu s plováky, najdete ji zde.