L159 ALCA EPP
Parametry
Výrobce: Freeair
Rozpětí: 720 mm
Délka: 770 mm
Váha: 395 g
Vrtule: dmychadlo GWS 64
Motor: Inrunner 4600 Ot/V
Elektronika: Jeti Rex, Jeti Advance 18A
Serva: HTX-900
Baterie: LiIon 1300mAh
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Chtěl jsem dmychadlový model, ale nechtěl jsem investovat moc. Dále jsem chtěl nerozbitnost. Vlastně přicházel v úvahu jen Multiplex Twister a Freeair L159. Multiplex byl moc drahý a navíc já rád experimentuju.
Ke stavebnici jsem nedostal návod. Než jsem začal stavět přečetl jsem proto o tomto modelu co se dalo. Moc toho k nalezení není. Udělal jsem všechny úpravy již vyzkoušené, jako vyztužení uhlíkem výtokové trysky, zkoseni vstupních otvorů dmychadla, posunutí o 1cm výškovky dozadu, vymezení mezery mezi dmychadlem a trupem.
Protože jsem četl rozporuplná hodnocení obával jsem se letových vlastností a udělal další podstatné úpravy. Křehkost špičky vyřešena vložením uhlíkového pásku, aby to vypadalo pěkně jsou pásky vloženy do naznačených čar na trupu, nejsou tak vůbec vidět.
Hlavní úprava však spočívá ve zvětšení rozpětí o 10cm. Vyrobil jsem centrován, který plynule navazuje na trup viz. fotky a vyztužil vše vedle dodaných hliníkových drátů i dvěma pásky z uhlíku stejným způsobem jako u špičky. Vzepětí křídel je na krabičku sirek naplacato pod každý konec křídla (celkem cca. 3,5cm).
Další úprava je přesun serva z pod křídla nad křídlo - úprava dodělána poprvním záletu a zjištění že se servem dole neklouže a vždy škobrtne.
Letové poznatky:
Start hodem z ruky je bez problémů. Stačí ho jen položit do vzduchu a letí. Dmychadlo má dost výkonu okamžitě stoupá. L159 letí sám v horizontu na 1/3 plynu a nemá snahu ani při minimálce padat po křídle, chová se prostě vzorně. Rozsah rychlostí je až neuvěřitelný od pomalého letu až po velmi svižný. Je trochu náchylnější na boční vítr při pomalém letu, ale bez problémů se dá stále řídit.
Po úpravách je i přistání úplně pohodové, mockrát jsem přistával bez motoru a žádný problém jen to není k noze.
Jediný problém je zbarvení, pokud je model dál není jednoduché občas rozeznat, zda je na zádech nebo ne. Asi nabarvím spodek červeně, ale to nebude hezké.
Po jsou baterie jen mírně teplé. Létám však většinou jen na max. 2/3 plynu.
Poznatky k letadlu:
Po úpravách se zdá, že nemá chybu a nelituji, že jsem to zkusil. Jsem špatný pilot, ale tohle létá samo. Pro začátky s dmychadly je super. Jen se bojím, že je až příliš hodné a tudíž se budu bát pokračovat na něco ostřejšího.
Komentáře
No stavebnice včetně dmychadla a motoru stála 2200Kč, regulátor jsem použil z větroně byl tam zbytečnej a koupil tam jen 8A (nejlevnější střídavej). Serva každé do 200Kč, baterky 480Kč sada 11.1V 1300mAh (koupil jsem hned dvě), asi 2,5m, uhlikového pásku cca. 3x1 (odhadem do 200Kc), centroplan ze zbytku deskoveho EPP slepeno k sobe jako preklizka. Jinak na vyztužení použity zbytky uhliku co jsem měl. Ještě jsem zaoblil náběžné hrany VOP a SOP pro lepší aerodynamiku. Kvůli servu v předu (je posunuté o 5 až 7cm) je baterka nastojato zadlananá do trupu aby vyšlo težiště v 20% hloubky křídla. Vzadu dováženo třemi broky, ale asi to ani není nutné zkusim to bez nich.
Super dávám 5 vždy sem si tento model chtěl pořídit tak snad někdy a mohu se zeptat kolik jste za komplet dal?