FILIP 400 Sport T_prodán
Parametry
Výrobce: RCM Pelikán
Rozpětí: 1520 mm
Délka: 925 mm
Váha: 920 g
Vrtule: 10x8
Motor: RAY C2836/10
Elektronika: Pulso 22A, Electron 6, Hitec Optic 6
Serva: 2x HS 81(S,V), 2x HD 1810MG (Kř)
Baterie: RAY 3s1600mAh
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Dobrý den. Rozhodl jsem se, že komentář k Filipovi bude trochu delší, protože se chci s vámi podělit o své zkušenosti a poznatky z létání. Filipa mám půl roku, s létáním s ním jsem velmi spokojený. Na svém Opticovi 6 mám zaplněných všech 8 pamětí, nejraději létám s Filipem.
Hledal jsem skladný větroň s děleným křídlem, který budu moci bez problémů převážet v autě, vynesu jej na kopec, popř. se s ním proletím kdekoliv na poli na mých častých služebních cestách. Po brouzdání na internetu, dotazech u výrobců “ brusů „ jsem si pořídil Filipa 400 Sport z důvodu příznivé ceny a možnosti dodatečného dokoupení náhradních dílů, v případě neopravitelného poškození. Taky mi vyhovovalo, že má ovládanou směrovku, takže zatáčky nebudou výkluzové. Díky odnímací kabince se baterie vkládá až po sestavení modelu a je snadná její výměna během létání. V porovnání se speciály na něj na internetových stránkách není tolik chvály, ale na základě svých zkušeností můžu říci, že má nezáludné letové vlastnosti, vypadá dobře a má kvalitní letový výkon.
Stavba byla bez problémů a v rámci dodaného stavebního návodu. Určitě Filipa ve verzi 400 Sport, křidélky po celém rozpětí, nedoporučuji jako první model. Při létání je třeba mít na paměti, že je to rychlé éro, s poměrně velkými ovládacími plochami. Pro řízení mu stačí malé výchylky. Toto si musí uvědomit zejména kolegové, kteří jej zvolí jako pokračovací po získání zkušeností s modelem z EPP. (EPP modely létají pomalu, potřebují větší výchylky a nechají si líbit „tahání“ za kormidla). Filipa řiďte jemně, nechte ho klouzat a udržujte na rychlosti. Pak bude létat stabilně a v zatáčkách čistě, bez ztráty rychlosti a výšky.
Dovolím si popsat úpravy, které jsem udělal během létání a doporučuji je udělat ihned po pořízení stavebnice při sestavování:
První úpravou je vyztužení přední části trupu buď skelnou, nebo uhlíkovou tkaninou. Trup má malou tloušťku stěny a předek je oslabený ještě kabinkou. Rozhodně se vyplatí přidat ještě aspoň dvě vrstvy od motoru až ke kořeni křídla na neosazeném trupu, podle použité tkaniny. Motorovou přepážku jsem skládal z 2ks 2mm 5-ti vrstvé překližky s vloženou skelnou tkaninou, vše lepeno 15-ti min. epoxidem.
Taky jsem upravil přichycení křidélek. Byla původně zavěšená pouze na poměrně měkké lepící pásce, přilepené na horním potahu křídla. Později se začaly vytlačovat nad profil křídla. Proto jsem křidélka přichytil i v mezeře mezi křídlem (jde to snadno, křidélko překlopíte až bude ležet na křídle a dělící rovinu přelepíte lepící páskou). Původní pásku na horní straně jsem nahradil novou, se skelnými vlákny, kterou jsme koupil v modelářské prodejně. Je tužší a lépe drží.
Další úpravu, bylo vyztužení střední části stabilizátoru pruhem překližky, tlustým 1,5mm a širokým 30mm, se zabroušenými okraji. Ke kýlovce připevňuji stabilizátor šroubem M4. Toto spojení je dostatečně tuhé.
Směrovku a výškovku ovládám strunami, které se pohybují v plastových lanovodech – vše je součástí stavebnice. Lanovody jsou pro eliminaci vůlí přilepené po celé délce na zužující se balsové liště 3mm, která sahá až pod kýlovku, takže se lanovody v trupu nepohybují. Směrovka nemá žádný blimp, ovládací struna je pouze zahnutá: na páce serva- ohyb Z, na páce směrovky – ohyb do pravého úhlu. Na páce serva výškovky je blimp a na páce na výškovce je struna pouze ohnutá do pravého úhlu.
Pro řízení používám vysílač Hitec Optic 6. Osvědčil se mi systém, který popsal na internetu kolega: Filip 600 - pokročilé nastavení, 17. března 2007 Kamikaze (Karel Sovíček), ať to nemusíte dlouho hledat, tak jsem to překopíroval:
Při zapojení přijímače se musíte rozhodnout, zda levé křidélko nastavíte na 6. nebo na 5. kanál. Vybral jsem 6. a od toho je odvozené celé další naprogramování vysílače.
• Vysílač naprogramujte dle návodu podle kapitoly "Postup nastavení parametrů programu ACGL (akrobatický model)". Zde doporučuji křidélka nastavit tak, aby dráha od středu směrem nahoru byla co nejdelší. Dolů se totiž křidélka vyklápějí mnohem méně (není to ani z mechanických důvodů možné, protože pant je totožný s horní hranou křídla - a i teoreticky je to tak správně, protože křidélko vyklopené dolů má větší účinnost než vyklopené nahoru). Použijte nastavení FLPN a FLPT nastavte na 0. Pravý otočný ovladač bude vyřazen z činnosti. Jeho neutrál je totiž ve středu dráhy a protože střed není ničím zvýrazněn, je toto nastavení za letu prakticky nepoužitelné. Křidélka později nastavíme tak, že jako klapky je budeme vyklápět levým otočným ovladačem nastaveným tak, že neutrál bude na horním dorazu a maximální vyklopení křidélek nahoru na dolním dorazu. Při nastavování velikosti výchylek EPA je výhodné u křidélek směrem nahoru nastavit mez až na EPA=125 a případně ještě využitím subtrimu záměrně nastaveného mimo střed tak, aby dráha křidélek nahoru byla co největší (v mém případě je maximální vyklopení nahoru s aktivní brzdou CROW 22 mm, dolů je maximum 6mm). Odpovídá to mechanickým možnostem konstrukce modelu a slibuji si od toho účinnou funkci brzd při přistávání i obratnost za letu (výkrut).
• Nyní budeme nastavovat mixy nad rámec kapitoly "Postup nastavení parametrů programu ACGL (akrobatický model)". Na přepínač SW-1 nastavíme mix A->R, kterým se při naklánění (zatáčení) křidélky pravou páčkou bude zároveň vychylovat směrovka. Na přepínač SW-2 nastavíme mix CROW. Ten umožní levým otočným ovladačem vyklopit zároveň křidélka nahoru (jako brzdy) a zároveň vykompenzovat výškovkou klopivý moment vzniklý vyklopením brzd. Pozor, klopivý moment se vyrovnává překvapivě potlačením výškovky. Zde je důležité připomenout, že ačkoli v návodu je napsáno, že: "POZOR, aktivace funkce CROW automaticky způsobí, že signál pro druhé servo křidélek je na kanálu 5 a kanál 6 je pro servo klapek řízené pravým otočným ovladačem, pokud FLPT není nastaveno na 0", my máme levé křidélko na 6. kanále a funguje to. Máme totiž FLPT=0. Tuto větu jsem si dříve chybně vykládal tak, že funkce CROW je pro mé zapojení s křidélky na 6. kanále nepoužitelná. Výsledkem tohoto nastavení tedy je, že:
1. Můžete snadno vyklopit brzdy při přistání spínačem SW-2, přičemž velikost této výchylky si pohodlně proporcionálně nastavíte otočným levým ovladačem. Neutrál křidélek je při tomto naprogramování výhodně umístěn na dorazu horní krajní polohy levého otočného ovladače.
2. Pomocí mixu A->R na spínači SW-1 si můžete vyladit tečné směřování trupu v zatáčkách - tzv. "koordinovaná zatáčka".
Levým otočným ovladačem ovládám proporcionálně velikost výchylky křidélek nahoru a tím sestup modelu. Zkoušel jsem i opačnou výchylku – křidélka dolů jako brzdící klapky, ale toto se neosvědčilo. Model je nestabilní a v podstatě nelze křidélky řídit směr letu. Proto jednoznačně – vyklápět nahoru. Výchylky křidélek pro letové režimy mám naprogramované na funkcích CROW (2mm nahoru) a LAND (2mm dolů). Výchylka nahoru se mi zdá být zbytečná, pouze Filipa urychluje pro přeskoky, moc ji nepoužívám. Výchylka dolů je velmi užitečná, model se zpomalí a je schopný reagovat v rámci svých možností na stoupavé proudy.
Výše popsaný způsob programování 2 serv v křídle používám jednotně ve všech svých modelech (s úpravou i u 4 servových křídel) – je jednoduchý, kopírovatelný, pohodlný a nemám to u každého modelu jinak. Takže eliminuji problémy v letu.
Baterie používám RC-Systém 3s1700mAh (už dožívají), nebo fialové RAY 3s1600mAh (Kupodivu rozdíl 15g ve hmotnosti nedělá Filipovi problém). Dnes „lékařská věda v LiPol článcích pokročila“ a lze pořídit v hmotnosti 150gramů LiPol3s1P baterii o daleko vyšší kapacitě (2200mAh) za rozumnou cenu, už se těším na jaro! V křídlech jsem měl zpočátku serva E-Flite S75, ale zdály se mi být velmi slabé, proto dnes používám k naprosté spokojenosti digitální s kovovými převody HD 1810MG. Motor RAY C 2836/10, vrtule 10x8, regulátor 22A. V této konfiguraci je Filip schopný létat v silném větru (bez svahu a termiky) cca 30 - 40 min, t.j.10x motorové stoupání a následný kluz. Experimentoval jsem s křidélky, zkoušel jsem výchylky křidélek dolů – není to ono, malá účinnost a nepřesné řízení v sestupném letu.
Nepoužívám mixování výškovky k motoru. Mix se dá využít v klidu, ale ve větru je to podle mého názoru problém. Proto nemixuji v motorovém letu výškovku a raději ji řídím (tlačím podle potřeby) po celou dobu stoupání. Lépe se mi reaguje na vítr a když baterka slábne a motor táhne méně, je potřeba tlačit méně. Chladím turbokuželem a otvory v přepážce, je to dostatečné – motor ani baterie se nezahřívají. Chtěl jsem popsat klady komerčního Filipa v rozpětí 1500mm. Celokompozitové brusy nalétají o pár minut více, ale Filip poskytuje, alespoň PRO MNE rozumnou kvalitu za velmi příznivou cenu.
Komentáře
Po dobrých službách u mne se Filip vydal k novému majiteli do Hořic (8.10.2010).