Big Butterfly
Parametry
Výrobce: Petr Flídr
Rozpětí: 3700 mm
Délka: 1500 mm
Váha: 2300 g
Plocha křídla: 78 dm2
Vrtule: Aeronaut Carbon 13x6,5
Motor: Roton L500
Elektronika: Jeti Spin 44, Rx R617FS
Serva: GWS
Baterie: DualSky Xpower 4s 3300mAh
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Tohle éro je moje srdcovka - výkonný termický autobus s laminátovým trupem a konstrukčním křídlem. Dlouho jsem uvažoval, že pořídím na termiku a mírné podmínku na svahu nějaký klasický RES typu Ava Pro, ale Butterfly má plnou mechanizaci a to mě přiznávám baví víc, takže zvítězil (i když ta Ava... no třeba jednou taky bude). Konstrukce vychazí z modelu Papilion, ale tenhle konkrétní kus si Petr Flídr postavil přímo pro sebe, se zvětšeným rozpětím a prodlouženým trupem, takže je to unikát.
Dvoudílné lomené křídlo s plnou mechanizací je postavené na 12mm alu trubce, náběžka je z 6mm uhlíkové trubky. V krutu je křídlo opravdu tuhé. Křídélka i klapky jsou chycené průhlednou páskou, křidélka na horním závěsu, klapky na spodním. Profil je modifikovaný SD 7055. Trup má výměnou špičku s motorem a nebo bez, podobně jako třeba Futura, bezmotorová špička je vybavená vlečným háčkem. Motýl je sundavací, zajištěný drátovým úchytem proti vysunutí.
Motorizace je naprosto dostačující, model stoupá poměrně svižně kolmo nahoru, statický odběr na zemi je 35A. Motor je chlazený přes turbokužel a navíc klasicky otvory na boku, výstupní otvor je za odtokovkou křídla. Uvažuji že časem se na turbokužel úplně vykašlu, asi spíš jenom brzdí, ale to má čas, kužely od Pohodaletu nejsou nejlevnější a jiný pro mě nepřipadá v úvahu. Baterie vystačí na cca 4min motorového letu i s dostatečno rezervou, což je dost na dvě hodiny létaní, pokud je alespoň lepší vzduch. Musím říct, že ze všech mých větroňů se Motýl jednoznačně nejlíp vystřeďuje v termice, je schopný točit i poměrně ostře bez ztráty výšky a krásně drží zatáčku. Přetáhnout se prakticky nedá.
S modelem už mám něco nalétáno, ale pořád ještě není zcela seřízený, hlavně chci dát bavlnky na křídlo a seřídit správný poměr mixu směrovky do křidýlek. Jinak mám nastavené klasické mixy na termiku a na rychlost (můžu říct, že únik z klesáku s takhle pomalým termickým érem je docela problém), butterfly a mix klapek do výškovky.
Technické zpracování je jedním slovem dokonalé a letovým vlastnostem taky nemám co vytknout, takže jediné co bych viděl jako problém je malá plocha klapek a z toho vyplývající malá účinnost brzd. Pokud to nosí není problém točit termiku i s naplno otevřeným butterfly mixem, takže je potřeba dávat pozor a včas vypadnout ze stoupáku pryč. Na ostřejší sešup to rozhodně není. Nelítám s ním nijak moc vysoko, jednak to není potřeba a druhak mám tendenci propadat panice jakmile se se éro natočí koncem křídla smerem ke mě, protože díky minimálnímu vzepetí uší a štíhlému bílému trupu umí v takové chvíli nádherně zmizet z oblohy a na to já nemám nervy - a oči taky rozhodně nemám nejlepší.
Co dodat na závěr - skvělé éro a můj splněný velký sen :o)
Komentáře
Koukám, že máš stejný problém jako já - když to letí proti, není najednou vůbec nic vidět a zmocňuje se mne panika. Nechal jsem si kvůli tomu udělat nový brejle :-) Ale to plošný zatížení, to je prostě paráda. Za plnej počet bodů.
termický brus, krása.za 5 samozrejme:)
Vetrone vôbec nie sú moja kategória, ale tento sa nedalo prehliadnuť.
Dávam za 5.
Moc pěkné, blahopřeji. Tak jen hladká přistání.
Ahoj, urcite se stavim - byl jsem tam i minuly patek na Postrizinach, ale to promital Tvuj kolega, tenhle patek pujdu zas :o)
Teda Františku to je nářez! Škoda že jsem tak blbě pohyblivej - hned bych šel s Tebou polítat abych to viděl na vlastní voko. Stav se v pátek na "Louce" promítám a dáme řeč. 5
Paráda. Tohle už musí být na obloze vidět...
Co dodat, vypadá krásně :) už se těšim až ho uvidim naživo ...
No ty vole to je macek!!! Nádhernej!!!
Nádherný stroj. Kam se na toto hrabou kompozity. :-) Jsem rád, že i takový velký "papírák" je provozovatelný, protože něco takového je i můj sen...