Parametry
Výrobce: samodomo
Rozpětí: 1110 mm
Délka: 830 mm
Váha: 1180 g
Plocha křídla: 23.83 dm2
Vrtule: 8" x 4"
Motor: Turnigy 3530 - 1700ot./V
Elektronika: FrSky 2,4 GHz, Hobby King 40A
Serva: 6 x HXT 900
Baterie: Li-pol 3S 2200 mAh 30C
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Tak i tento model pochází stejně jako Rorýs ze začátků mého létání s RC modely. Trener vznikl již před 17-ti lety, ještě v dobách studia na střední škole. Plánek byl uveřejněn v časopise Modelář 9/1993 (ručně pak překreslen z formátu A4 na skutečnou velikost).
Model byl určen jako cvičný pro začátky v létání s motorovými modely, řízeny byly jen ocasní plochy a pohon zajišťoval spalovací motor o obsahu 2,5 cm2. Byl to vlastně můj úplně první, rádiem řízený "motorák“. Létal velice stabilně a bylo to hodné a pohodové éro, až do dne, kdy se porouchal motor a jiný nebyl. Trenér pak po čase skončil doma na skříni v zapomnění (třeba jednou…), až do letošní zimy. Bylo mi líto se ho zbavovat (přece jenom byl první) a tak jsem se rozhodl pro jeho "znovuoživení“, ale pro tentokrát na elektropohon. A protože zub času se na něm, ale zejména na jeho papírovém potahu hodně podepsal, byla nutná kompletní repase. Ze začátku se moc nechtělo, ale zima byla dlouhá a tak jsem se do toho postupně pustil. Nejsložitější částí bylo z modelu dostat papírový potah, který byl navíc ještě proti palivu natřen epoxidovým lakem. Šlo to hodně pomalu (pomocí acetonu, papírových ubrousků a igelitového pytle), postup jsem musel opakovat několikrát,než se rozpustil ten epoxidový nátěr, ale podařilo se. Potom následovalo hrubé obroušení a pár nutných úprav. Přední část modelu byla uzpůsobena pro zástavbu střídavého elektromotoru a křídlo bylo kompletně přestavěno. Původní jednoduchá balsová konstrukce z nosníků a žeber by pro běžné rekreační létání postačovala, ale já chtěl trochu víc. A tak původní kostra zůstala, ale byla doplněna o spodní a horní tuhý potah náběžné části, žebra byla opáskována a navíc přibyly ještě vztlakové klapky a křidélka oproti originálu. Celý model byl potom přebroušen, drobné nerovnosti dotmeleny a přelakován. Následoval nový potah obarveným potahovým papírem Mikelanta
(barveno před potahováním barvami na textil IBERIA) vypnutého napínacím lakem, vyřezání a přilakování barevných doplňků a nápisů z téhož papíru a na závěr je celý model přelakován 3x zaponovým lakem.
Zálet modelu proběhl bez problémů za klidného večerního počasí, kdy foukal jen slabý vánek a i po tolika letech neztratil nic ze svých příjemných letových vlastností.
Více foto ze stavby zde:
http://www.rc-elektrolet.estranky.cz/fotoalbum/modely/trener-10h/
Video ze záletu zde:
http://www.rc-elektrolet.estranky.cz/clanky/video/trener-10h.html