Album RC modelu
Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených

Ročník:1981

Modelář od:2009

Bydliště:Majetín

Ukázat přátelům na Facebooku
Vložit model do oblíbených

Extra 260 China

Parametry

Výrobce: China
Kategorie: 3D akrobat
Materiál: Balza + potah
Rozpětí: 1245 mm
Délka: 1192 mm
Váha: 1450 g
Plocha křídla: 26.8 dm2
Vrtule: APC 11x5,5 E
Motor: Turnigy C3536 1100kv
Elektronika: ESC HK 60A, 4A UBEC; Rx Hi-tec Optima 6
Serva: Henge D933MG
Baterie: Turnigy 3S 2200 mAh

Hodnocení

8
z 10 | 14 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

Po masivní destrukci modelu Extra 260 od firmy E-flight http://www.rcalbum.com/index.php?action=dtl&amode=&id=4720 jsem se rozhodl ji neopravovat a zakoupit neznačkového číňana Extra 260 a udělat srovnání těchto dvou modelů od různých výrobců. Číňan je tedy o trošičku větší a tudíž i těžší, ale i tak jsem se rozhodl použít co nejvíce stejnou elektroniku a hlavně do začátku motorovou část. Jen jsem zaměnil serva za digitální s kovovými převody kvůli negativní zkušenosti z předchozího modelu.

Model ke mě dorazil v přijatelně tuhé krabici a tudíž nepoškozen. Co se týká rozsypu tak byl zhruba ve stejném stavu jako americkej bratříček. Další rozdíl byla trochu jinak řešená konstrukce a celkově na mne působí masivnějším dojmem (po havárii američana jsem se oravdu hodně divil jak to vůbec drželo pohormadě. Minimum lepidla a dílce od sebe odpadaly téměř samy.)
Manuál ke stavbě číńana bohužel není dotažen až do konce a tak některé klíčové body stavby v něm budete hledat marně. Pro zkušenějšího modeláře to ale není problém a poradí si i bez něj.Samotná stavba probíhala převážně v pohodě. Model má oproti američanovi podstatně mazivnější panty pro veškeré ovládací prvky. Nebyla potřeba nijak lepit kokpit což vidím jako plus, ale na druhou stranu přibyla práce s vyřezáváním papučí na kolečka z laciných plastů. Z důvodů pro mne estetických jsem je ještě navíc přestříkal z bílé na červenou. První zádrhel nastal při stavbě u říditelné ostruhy kde jsem musel ohnout drát abych jej mohl zasunout do směrovky. Druhý nastal vzápětí když jsem si všimnul že po montáži elektromotoru není motor v ose letadla. Několikama malýma podložkama jsem jej vyrovnal do osy a byl jsem spokojen. Při montáži táhel a jejich zapojení jsem ale nedůvěřoval čínskému řešení a použil jsem raději svoje. (na servech jsem místo jakéhosi plastového bazmeku použil pro nás klasičtější kovový váleček skrze který se protáhne táhlo a zajistí)
Tím stavba skončila a možná mi trvala oproti stavbě američana jen asi o 2 hodiny déle. Dále jsem tedy šel ven a na zemi jsem zkoušel motor s vrtulí a měřil.
Při použítí 12x6 byl odběr 33A a tak jsem použil nakonec vrtuli 11x5,5 s maximálním odběrem 25A. I tak se ale motor nepříjemně hřeje. Takže se dívám po důvodu zjišťuji že mají udělaný malý otvor na nasávání vzduchu a chlazení a žádný výstupní otvor pro vzduch. Následovalo tedy sundání sklolaminátové špice a její úprava. Otvor jsem zvětšil a v trupu letounu vyříznul v potahu díru na odvod vzduchu. S těmihle úpravami je už vše OK a připočtěte si další hodinu práce navíc. Do budoucna ale plánuji dát do modelu výkonější motor a vrtuli 12x6
Nyní mám letoun hotov a už jen čekám na vhodné počasí a první let.

Celkový dojem z letadla je zatím spíše pozitivní. Jako plus vidím že číňan má masivnější konstrukci, neokoukaný design a nižší pořizovací cenu (asi o 2000 Kč). Mínusem je nedotažený manuál a pár problému při stavbě které si trošičku schopnější modelář bez problému dodělá. Tím pádem tento model nedoporučuji začátečníkovi kvůli pilotáži a ani kvůli stavbě. Pro zkušenějího modeláře už tohle ale není žádný větší problém.
Jak se letoun chová za letu dodám hned jak mi to dovolí počasí a volný čas.

upraveno: 28.8.2011
Bohužel s velkým zpožděním ale přece jen jsem se dostal na letiště a provedl zálet. Letový vlastnosti se tak trochu daly očekávat. Takže nepřekvapilo že při větší váze modelu se stávajícím motorem 400W a vrtulí byl model líný a těžkopádný. Dlouhej vzlet. Pomalá reakce na plyn a nízká rychlost. Z nízké rychlosti vyplývalo vratkost modelu. Takže jsem byl nucen letět na plný plyn a teprve potom se letoun dostával do správných rychlostí a přestával být vratkým.. reagoval rychle. Zde se mi ale ještě projevilo špatně navěšené táhlo výškovky které bylo přehnaně citlivé až byl letoun i při exponenciále -33% přehnaně citlivý v tomto směru. To mi také pak hodně ztížilo přistání. Špatná kombinace citlivosti vyškovky a necitlivej plyn způsobili spíše takové plácnutí než krásné přistání. Takhle jsem si neplánovaně ověřil i vlastnosti podvozku. Při tvrdším přistání podvozek skvěle zapružil a letoun až odrazil. Takže i při hodně tvrdém přistáni model vydržel v pořádku a bez poškození. Co se týká akrobacie, tak let na zádech byl naprosto bezproblémový, lopingy příjemně ostré, ale kvůli ztrátě rychlosti jsem je moc neprováděl. Vysení na vrtuli jsem ani nezkoušel. Už mám objednaný jiný motor 630W a jak mi dojde, tak provedu upgrade a znovu poreferuji.

Komentáře

Ja na ten stejny motor turnigy dal vrtuli APC style 13x4 z HK a motor uplne v pohode. max odver byl sice 45A ikdyz je motor current 35A tak bez problemu. Nemusis se zase horkeho motoru bat. Pokud na nem udrzis ruku po dobu 10 vterin, tak ikdyz se zda varici tak je to uplne v pohode teplota. Ale je pravda, ze jsem ho mel v letadlu Sukhoi SU-31 kde byl ofukovan hodne.
5.8.2011 22:39 srajni
Samozrejme hovoríme o malom lietadle s rozpetím len 1,2m.

Môj názor je že čím väčšie tie modely budú tým väčší rozdiel bude medzi klasickou stavebnicou a čínskou lacnou stavebnicou.

KaŽdý kto sa tým trocha zaoberá vidí ako už aj u 2,6m modelov lietajú krídla za letu.
Samozrejme nieje dôležité kde je model vyrobený ale AKO.
U týchto modelov do 1,5m je to myslím si že ešte celkom v poriadku. Vyššie už ten rozdiel začína narastať a z niektorých konštrukcií ide dokonca už strach...
Každopádne držíme palce pri zálete.
5.8.2011 22:33 Ludo
Dôležité sú však letové vlastnosti, uvidíme.
5.8.2011 22:11 bifs
Spousta lidí se bojí nových věcí, navíc koluje hromada názorů na kvalitu číny. Proto jsem se rozhodl porovnat Ameriku vs Čínu jestli je v tom opravdu tak propastný rozdíl jak se tvrdí a podělit se o tom s vámi. Zatím pro čínu hovoří hlavně cena a proti pár nedotažených věcí při stavbě, ale nic zásadního. Naopak u té Ameriky mne opravdu udivilo jak lehce se celá knstrukce rozpadala. Až to na mne působí dojmem že pokud bych neměl havárku kvůli servu, tak by se letoun časem rozpadl sám.
5.8.2011 16:40 bermas
Tak tohle podle mě naplňuje ducha těchto stránek, takže člověk při úvahách o příštím éru má alespoň představu do čeho jde. Ta pětka není za éro, ale za komentář.
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2024 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek