Parametry
Rozpětí: 1236 mm
Délka: 870 mm
Váha: 2080 g
Plocha křídla: 50.49 dm2
Vrtule: APC 12x6
Motor: Turnigy SK 35-42 1250kv/V
Elektronika: Regulátor HobbyKing 50-60A,FrSky 2,4 GHz
Serva: 3xHITEC HS 300
Baterie: Lipol 3S 2650 mAh 40C
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Tak tady mám ještě jednoho “kostlivce ze skříně“. Přesný název modelu neznám, ale konstrukce a koncepce modelu velmi připomíná známý model MAX, jehož plánek vyšel v řadě plánků Modelář v 80-tých letech. Oproti originálu má však zvětšené rozpětí křídel a pozměněn jejich tvar stejně tak jako ocasní plochy.
Něco málo z historie tohoto modelu. Model tohoto dvouplošníku jsem kdysi před „xx lety“ získal od jednoho instruktora modelářského kroužku na letním táboře, ovšem po havárii, kdy model po vysazení motoru skončil v nekontrolované vývrtce z asi 50-ti metrové výšky v jabloňovém sadu. Byl natolik poškozen, že jeho majitel se rozhodl již ho neopravovat a měl skončit v táborákovém ohni. Tehdy jsem s motorovými modely začínal, měl jsem postavený model Trenéra a dvouplošník pro mě byl výzva. Po bližším prozkoumání následků havárie (trup nadvakrát přeražený, obě křídla vejpůl a pár dalších šrámů) a konstatování, že to půjde ještě opravit, mi majitel dvouplošníka nakonec věnoval. Daroval mi k němu nakonec i horní křídlo, které bylo vybaveno křidélky, ale nikdy s ním nelétal. Původně byly ovládány jen SOP, VOP a motor. Na modelu proběhly tehdy jen hrubé opravy a tím to vše skončilo.
Na podzim loňského roku jsem se po mnoha letech nakonec pustil do jeho “znovuoživení“. Kupodivu papírový potah křídel za celé ty roky neutrpěl větší újmy, kromě pár kosmetických vad, a tak zůstal původní. Drobnou opravu potahu prodělalo jen spodní křídlo ve středové části. Trup už takové štěstí neměl a tak šel kompletně celý dolů. Proběhly zde nutné opravy a vyztužení po následcích havárie, dostavba celé přední časti a přestavba na elektropohon. Nakonec je celý trup včetně ocasních ploch znovu potažen obarvenou Mikelantou a nově lakován. Dvouplošník dostal nakonec ještě mezi křídla vzpěry, bez nich se mi nějak nelíbil, řízené ostruhové kolo,původní drátěný podvozek dostal kryty z vyleštěného duralového plechu, horní křídlo bylo doplněno ve středové části o baldachýn, který ukrývá servo ovládání křidélek a do cockpitu figurku pilota.
Model jsem měl dokončen již před koncem roku, ale v současnosti ještě stále čeká na zálet. Zatím mi ještě nepřálo počasí nebo nebyl čas. Snad se vynaložené úsilí vrátí v podobě šťastného záletu a dvouplošník bude i po tolika letech opět brázdit oblohu.
Více foto ze stavby zde:
http://www.rc-elektrolet.estranky.cz/fotoalbum/modely/dvouplosnik--max-/
Tak jsem si Maxe 3.3. 2012 vzal s sebou na Sokolák se záměrem vyzkoušet jeho chování při pojíždění po zemi.Nakonec jsem to ale nevydržel a po pár pokusech jsem ho poslal do vzduchu.Chvilku jsme se spolu prali,ale nakonec vše dobře dopadlo.Musím sice ještě provést pár drobných úprav,jako upravit vyosení motoru,posunout těžiště malinko směrem dopředu a upravit táhla pro křidélka,ale pak by mělo být už vše vpořádku.
Video ze záletu zde:
http://www.rc-elektrolet.estranky.cz/clanky/video/dvouplosnik--max----zalet.html