Toto ARF jsem zakoupil z Hobby Kingu, jako vlasně první zakoupené letadlo, tak jsem se pustil do stavby..
Podvozek, křídlo, přední řiditelný podvozek, směrovka, výškovka, vše šlo jak po drátkách, než jsem dorazil právě k drátům - táhlům od serv..
Výškovka byla v pohodě, jen jsem zůstal tzv. štajf z umístění a vyvedení bovdenu ke směrovce.. Tady číňan udělal první velkou chybu.. Nelze napojit ke směrovce... :-D
To vidíte i u vyústění táhla skoro vertikálně s výškovkou.. Tak jsem dumal a nezbylo mi, než vzít plátek /tenký/ na železo a začít kuchat..
Oproti Aeroworks mají (aniž by to asi odzkoušeli) na H.K. "vylepšení", aby nemuseli modeláři maskovat přežehlením spoj skrytých táhel směrovky plátkem potahu v trupu. Tak to vedli bovdenem durch a svisle... :-D
Do kormidel jsem pro jistotu vlepil klasické pantíky - papírákům moc nedůvěřuji.. Naskytl se druhý problém - motor nelze osadit díky výstupkům držícím přepážku pro motor. Navíc doporučený motor RAY B2835/16 byl velmi těžký, tak jsem jej nahradil Turnigy D2826-6 jako lehčí oběžka s dostatečným výkonem..
Problém však opět nastal, když jsem se pokusil model složit v letuschopnost..
Při doporučené baterii umístěné na přepážku jsem zjistil, že nelze nasadit kabinu..
Důvod?
Nějak nebyla domyšlená přepážka kabiny nebo bylo lože baterie nalepeno moc vysoko..
Tak jsem tedy předělal ještě i kabinu, nalepil smrkové lišty na držení přijímače a regulátoru tak, aby šly komponenty zajistit gumičkou proti pohybu a nezavazely servům s táhly ani kabině.
Nastal slunečný podzimní den, kdy se i teplota s větrem umoudřila a tak jsem naložil rodinu, Bede a vyjeli za kolegou do Lažánek provést jeho zálet.
Plný plyn, úkrok a odhoz...
Kolega pilotoval a Bede se jen pomalu sneslo do lucerky, kde pozbylo přední ředitelné kolečko..
Tak nastala pauza, kolečko jsem demontoval i ze serv, posunulo se tím o nějaký mm těžiště do zadu, změnili jsme vrtuli na APC 7x6 a vyrazili to zkusit znovu..
Opět nápřah, odhoz... Mírně se proneslo a začalo stoupat.
Na kluz se prý chovalo výborně, ale při přidání na plný plyn se proklesávalo a poté teprve začalo mírně stoupat. Při vypnutí motoru se vzpínalo..
Tak tedy prolétl dvě, tři kolečka a z ničehož nic se model dostal do vývrtky z níž již nebylo návratu.
Jen spirála dolů...
A balzové ŽUCH !!!
Bylo mi jasné, jak to mohlo dopadnout, avšak překvapila mě baterie. Letadlo do polovic zmizelo, baterie pevně přitažená páskou k přepážce nepoškozená, kabina vypraskaná, avšak křídlo a kormidla to celkem ustála.
Tak tedy skončilo Bede BD-5, jehož stavbu jsem obešel koupí skoro hotového z Hobby Kingu, stačilo pár úprav, osadit serva, motor, vrtuli a kužel... Avšak....
Než se stačilo vychytat /pravděpodobně/ vychýlení motoru, bylo vymalováno..
Po kolizi a zjištění škod jsem dospěl k tomu, že postavit Bede svým způsobem bude přece jen rychlejší a na výsledné chování modelu i jistější..
Takže závěrem.. Pokud budu Bede chtít, tak si je jedině postavím sám..
Video točené ženou /omluvte/:
https://www.youtube.com/watch?v=6aLpWcitm2k
Více ke stavebnici Bede na mých stránkách:
http://www.wwii-rcmodely.mypage.cz/
Návod k sestavení /ke stavbě/ v češtině na Hobby King pod modelem v záložce FILES ke stažení...