samokřídlo Baby Hai
Parametry
Výrobce: lasermodely a já
Rozpětí: 1000 mm
Váha: 450 g
Vrtule: sklopná aeronaut 9x7
Motor: RAY 2830/15
Elektronika: Futaba
Serva: 2x GWS NARO HP 8,8g
Baterie: Akku LiPol Xpower 1000-3S EX (55/30C)
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Ze zvědavosti jsem zkusil samokřídlo v EPP (mini swift) a letový projev samokřídla mě zaujal. Je to přeci jen něco jiného než klasické letadlo. Bylo mi jasné, že bych rád něco konstrukčního, ale plánků na konstrukční samokřídla moc není už vůbec ne stavebnice. Pak jsem viděl zde na RC albu tento model bylo to jasné a možnost koupě výřezů na lasermodely.cz bylo fajn ulehčení. Stavba modelu je celkem nenáročná. Model jsem lepil vyjímečně převážně purexem a epoxidem 5min. Křídlo jsem udělal v jednom kuse, jako trvalá spojka posloužila uhlíková trubka. Potah solarfilm. Použité serva jsou na hraně jaké do modelu lze dostat a už tyto jsou větší než by se hodilo, dotýkají se a mírně vyboulují hodní potah křídla. Při stavbě jsem se snažil udělat negativy (zvednuté odtokovky) na koncích křídel. Nutno říci, že toho se mi asi nepodařilo tak ideálně dosáhnout.
Zálet byl docela porod. Jediné co mi pomohlo, že byla vysoká tráva a model měl šanci přežít... protože po prvním hodu šel na čumák jak kámen. Hodně mě to překvapilo, neuvěřitelně jsem trimoval a začal jsem posouvat težiště dzadu (to byla velká chyba). Nakonec jsem to nějak do vzduchu dostal, ale moc dobrý pocit jsem z toho neměl. Závěr byl, že zmiňované pozitivy jsou malé musel jsem upravit délky táhel pro páky na křidýlka, konečné trimování křidýlek na výškovce je snad 4mm nahoru, což je opravdu dost, ale jiná možnost mi nezbyla. Těžiště je dle plánku něco kolem 70mm od náběžné hranny, při pokusu posunout ho více dozadu se stává model neovladatelný. Nakonec jsem, ale tyto porodní vady odladil a model létá hezky a nezáludně. Maximální rozměr sklopné vrtule, kterou jsem na model dostal, tak aby při sklopení a následném roztočení nedrhla o hranu křídla je 9x7. Zvolený motor RAY 2830/15 je krok vedle, vždy jsem používal Dualsky a teď jsem chtěl ušetřit a ještě k tomu jsem blbě koupil motor (byl jsem nedočkavej a jinej neměli) s velmi málo otáčkami na volt, což v kombinaci s nemožností použít větší vrtuli není moc dobré. Model létá není to snad úplně loudal, ale rozhodně by si do budoucna zasloužil lepší motor s něčím jako Xmotor XM2830EA-9 od Dualsky by to mohlo být mnohem svižnější. Závěrem mohu toto letadlo doporičit , létá hezky je celkem obratné a dobře plachtí, jen to nechce šetřit na výkonu motoru, ale to je na každém čemu při létání dává přednost.
9.9.2013
Po třech měsících, kdy jsem s tímto letadlem létal průměrně 3x týdně a mohl mít nálétáno cca 6 hodin ve vzduchu a nabyl dojmu, že mě už nemůže ničím překvapit, dokonce jsem se rozhodl pro něj vyrobit přepravní obal..., nastal jeho konec. Při zapínání jsem si nechtěně přeprogramoval regulátor a udělal reverz na plynu... a bohužel tím to vše začalo, chvíli jsem si hrál s regulátorem (čínská srajda bez návodu) no nepodařilo se mi to vrátit zpět a tak jsem si řekl předělám to ve vysílačce což se mi podařilo. Zásadní chybu jsem udělal, když jsem si nezkontroloval ostatní funkce výchylek a hodil samokřídlo do vzduchu nad betonovou plochou a vzápětí jsem si to střemhlav říznul do betonových panelů. Ano reverz na výškovce... Jasně zanedbaná předletová příprava a pocit, že už mě to nemůže překvapit znamenalo rozsekaný trup, vyhřeznutý motor včetně regulátoru a zničenou sklopnou vrtuli a smrt jednoho serva v křídle. Na tu hrůzostrašnou ránu to nebylo na třísky komplet, ale opravovat to asi nebudu, nerad stavím stejné letadlo znovu. Křídlo kupodivu přežilo skoro bez úhony až na nefunkční servo a nějaké oděrky.
Komentáře
Když křídlo,tak motor vzadu s tlačnou vrtulí.!.Tohle mi připadá jako ,,prasepes ,, I když stavba a provedení dobré...
saryk: Já se většinu nových letadel snažím alespoň zaklouzat do vysoké trávy nebo obilí atd. (což je v zimě dost problém, ale u křehkých letadel se to obvykle vyplatí), každopádně, když jsem tohle éro hodil jen bez motoru a čekal klouzavej let, tak to šlo jen kolmo dolů na čumák. Laboroval jsem s těžištěm, což je jak jsem psal slepá ulička, chce to opravdu razatně zvednout elevony, ale pak už to lítalo celkem uspokojivě až časem vyměním motor, za výkonější, myslím, že to bude stoprocentně ono. Pro ty kdo se dají do stavby chce to opravdu velké negativy na křídle.
Moc pěkný "bonbonek". Za 5.
Zdar ,tak přesně stejný scénář jako u mne .Já ho šel zalítat v době kdy ještě nebyla tráva tak že dopadlo podstatně húř Po odhhozu šlo okamžitě do zemně .Oprava už proběhla , ale další zálet už ne. Budu se tomu věnovat a snad to taky poletí.Za 5
Kupčata:
za tento model moc díky je to opravdu pěkné éro. Co se týká negativů já podkládal odtokovky asi jen 3-4mm a to tedy odpovídá i mému konečnému trimování. Co se týká použití střídavého motoru s oběžným pláštěm, tak není opravdu problém. Místa je uvnitř dostatek, jen je potřeba zajistit kabely od motoru přelepením destičkou balzy či překližky, aby nemohlo dojít k jejich poškození rotací pláště motoru.
Komunikace s panem Halou z lasermodely.cz byla naprosto bezproblémová během pár dní mi výřezy vyrobil a poslal. Kvalita výřezů i balzy byla velice dobrá. Takže stačí jen dokoupit asi 2 prkénka balzy tl.1 - 1,5mm na potah křídla a myslím balzu tl. 3mm na dokončení potahu trupu a pak klasicky bižuterie panty, šrouby a uhlíková kulatina na čepy křídla. A jak už tu bylo řečeno ostatními co stavěli stejné samokřídlo, kdo se rozhodně udělat dělené křídlo dostane se mu opravdu velice skladný model.
Jsem rád, že jsem to nekreslil zbytečně a toto je již několikáté BabyHai, co jsem viděl. Já jsem na tom prototypu měl při stavbě podloženou odtokovku pomocí klínků asi 5mm a létal jsem ještě s lehce pezvednutými elevony. Těžiště bylo přesně podle plánku a zálet byl úplně v pohodě. Ty negativy tedy jsou nutností a je dobře, že jsi to nakonec nějak udolal, snad už bude lítat k plné spokojenosti.
Jsem docela překvapený, že tam všichni dávají oběžku - není problém s montáží a káblíky? Kreslil jsem to na 28mm inrunner a tak si teď nějak nevybavuju, kolik tam zůstalo okolo toho motoru místa.
Nejde o zivot ;-) paci sa mi to. Idem pozriet tie vyrezy...
petertn: já věděl, že to určitě nazvu opačně, opravím to v textu, aby to někoho nezmátlo.
kedze odtokovka nahor tak negativ :-) zaujimave erko, super