Můj první rozsyp, druhá stavba a třetí model. Oproti klasické Tracy-E jsem dodělal winglety a pod kabinu jsem dal skoro napůl zapuštěné mechové kolo, průměr tuším 35. Jednak kvůli ochraně pohonné jednotky a jednak proto, že se mi líbí přistání s dojezdem a přece jen Tracy vypadá při troše fantazie jako skutečný větroň. Také proto jsem na kabinku udělal jednoduché rámování z elektrikářské izolační pásky. Stavbu jsem si díky své nešikovnosti, blbosti a nezkušenosti zkomplikoval několika věcmi. Jedno křídlo je oproti druhému přesazené cca o 2mm, jedno křídlo jsem omylem potáhnul příliš hrubým modelspanem, naštěstí mě na to taťka upozornil ještě před zalakováním napínákem, takže dostat to dolů nebyl velký problém, jen to byla drbačka...tím ovšem trable nekončí, vlies jsem přilakoval se špatnou orientací vláken a ucha bych měl pěkně zkroucená, kdybych je nepřišpendlil s nosníkem pod odtokovkou (pro zachování negativů). Sundávat se mi to už nechtělo, tak jsem na to přilakoval novou vrstvu vliesu, tentokrát pozor! už správně a nejenže křídla na hmotnosti příliš nepřibraly, ale mají cca takovou tuhost v krutu jako by měly torzní skříň, což beru jako obrovskou výhodu. Dneska proběhl zálet, přestože včera jsem to viděl kriticky - dodělával jsem uchycení kabinky na magnety, lepení kabinky na rám a náhodou jsem zjistil, že mám zalepený bowden výškovky. To bylo o infarkt. Od té doby, co tam jsou bowdeny, byly zalepeny maskovačkou abych předešel právě tomuto a stejně mi tam nějak zatekl lepicí lak nebo lepidlo a lanovod byl zalepený. Po pár minutách casnování jsem ho kleštěma vytrhl a k mé obrovské úlevě stačilo pouze vyměnit ten lanovod, "pouzdro" to přežilo. Už jsem myslel, že budu muset dělat nové na vnějšku pravé bočnice, protože bourat trup by se mi fakt chtělo...potom jsem zkoušel zprovoznit regulátor s motorem, ale protože je to můj první model s pohonem a má první zkušenost s ESC a elektromotorem, musel jsem z diskuzí na rcmanii vyčíst, jak se to vlastně dělá - to by nebyl problém, ale mě stále regl jen pípal a usoudil jsem podle manuálu, že tam nejde signál plynu. Po několika desítkách nadávek a kontrol všeho možného jsem zjistil, že na vypínači mezi reglem a Rx je prohozený panel ON-OFF, čili já ho měl celou dobu v poloze ON a byl vypnut přívod signálu...
Zálet byl bezproblémový, až na vítr. Po dvou hodech bez plynu bylo zřejmé, že je model správně vyvážen a má skvělou klouzavost, ale následující 4 starty, každý po pár minutách, bylo spíš o udržení se ve větru, který nahoře v nárazech foukal. Taťkův dvakrát tak těžký
větroň problém neměl...Takže nějaký rovný let, trimování apod. se vůbec nekonal. Snad příště...
Docela mile mě překvapila výdrž baterie. Ráno jsem ji zkoušel tak, že jsem držel svisle trup bez křídel a měl jsem zapnutý motor. Akumulátor je nový, jel na první nabití a vydržel 15 minut plného plynu a dvě minuty "pumpování" (vše +-1 minuta), přičemž jsem po celou dobu také hýbal kormidly. TR2217 jsem použil na doporučení výrobce, dle mého názoru je ale zbytečně silný. 1050 kv s Tracy pěkně cvičí a letí s ním nahoru pod úhlem snad 60-70°...
Díky patří uživatelům rcmanie za cenné rady a za to, že stavby nafotili a nahráli do svých rajčat (párkrát mi to pomohlo) a taky taťkovi za pomoc, rady a palubní vybavení.
Více fotek i ze stavby na http://www.rockymk.galerie.cz . Zdravím majitele Tracy!
EDIT 1.9.2013: Tracynku jsem rozbil dnes 1.9.2013, krátce po devatenáctém startu. Ztráta řízení, po nastoupání jsem vypnul motor, ale trvalo sai 2s, než se vypnul. Potom žádné reakce na kormidla, model se zřítil ze 150-200m, direkt levým křídlem o zem a na čumák. Baterka vybuchla, uhasil jsem ji trikem, vodou a močí :-) Každopádně mě nejvíc mrzí to, že nevím přesně, čím to bylo a co víc, ani jsem si ji neužil. Skoro žádné bezvětří, žádný podvečerní olej. Útěchou mi je 11 minut v termice...a jak už jsem psal na rcmanii...hodně miliampérhodin z kvalitního aku, široké komíny, posekanou trávu a ladná přistání s dojezdem, jak jsi je měla nejradši.
EDIT 24.7.2014: Dnes jsem definitivně dokončil rekonstrukci Tracy-E. Levé křídlo jsem spravil, pravé bylo neporušené. Trup a ocasní plochy jsem vyrobil nové - původní trup by spravit sice šel, ale za cenu značného nárůstu hmotnosti, což jsem nechtěl. Krom toho bylo stejně třeba více vyosit motorovou přepážku, uložit níže podvozek apod. Hmotnostně jsem na tom na gram stejně - původní i zrekonstrovaná Tracyna má 990g. 20.7. proběhl zákluz. Pro silný vítr cca 6m/s (v nárazech až 10m/s) jsem si netroufal jít nahoru. Každopádně klouzala hezky, už se těším na podvečerní olej a dive test. Doufám, že tentokrát mi Tracy vydrží pár roků a ne jen pár startů. Dostane ještě nový kužel a listí, tentokrát Aeronaut CAMcarbon 10x4. Držte mi palce a letu zdar!
EDIT 12.8.2014: Konečně po záletu. Až na pár problémů s přijímačem, které oddalovaly zálet, pohoda. Místy téměř bezvětří, občas protáhlo maximálně 3-4m/s. Vzhledem k tomu, že dnes se ochladilo a pršelo, bylo docela mokro a vzduch byl spíš splachovací, než že by nosil. Ale i tak Tracy krásně klouzala, jako po kolejích...
EDIT 13.1.2015: Tracy má za sebou několik letových hodin. Létá parádně a na 2 uvedené akumulátory se dá létat celé odpoledne (za dobrých podmínek klidně i na 1, ale to jsem nezažil). Už má za sebou na mé poměry hodně stoupáků, přičemž nejraději vzpomínám na ten, kdy jsem byl na letišti s přítelkyní a po několika minutách "čuchacího" letu jsem objevil termiku v asi 80 metrech a kousek od sebe. Pyšně jsem oznámil přítelkyni, že takhle vypadá to létání v termice, na co mi ona odpověděla slovy ,,já vím, už tam nějakou dobu krouží ptáci!" - a to byla studená sprcha, já si totiž při hledání termiky žádných ptáků nevšiml :-)
Uvažuju o stavbě nového křídla. Model má přebytek výkonu více než dostačující a stavět nový model mi přijde zbytečné (časově i finančně). Na Tracy by jistě šlo použít i třímetrové křídlo. Ještě uvidím, ale rád bych postavil křídlo s křidélky, jinou geometrií (profil ještě nevím, snad SD7037/E385, mírné V-vzepětí, maličké winglety pro zlepšení klouzavosti na malých rychlostech a vlastností v kroužení a rozpětím asi 2,5-2,8m. Poutání gumou bych zachoval.