e-Hawk 1500
Parametry
Výrobce: Thunder Tiger
Rozpětí: 1520 mm
Délka: 925 mm
Váha: 582 g
Plocha křídla: 22 dm2
Vrtule: setová 10x6", změna na ACC 10x6" teď 10x7"
Motor: Leopard LC 2830-14T - 830kV
Elektronika: Aurora 9, Optima 6-lite, regl. YEP 18 A (SBEC 4A)
Serva: 4x Blue Bird BMS-306 Max (7,5g)
Baterie: Zippy compact 1800 mAh (3s)
Popis
Stavebnici v rozsypu jsem koupil na podzim 2014, aby bylo přes zimu co dělat a abych si zopakoval skoro klasickou stavbu z dob mého mládí, až dětství.
Pár věcí jsem potřeboval změnit proti originálnímu uspořádání. Zvažoval jsem, zda použít původní vrtuli a kužel. Nakonec jsem obojí nechal, zatím skoro bez problémů. Do budoucna ale asi pořídím turbo-kužel kvůli větrání motorového prostoru a k tomu vrtuli Aeronaut. V originále není chlazení v podstatě nijak řešeno a zejména v současných vedrech jsem trochu opatrnější při zatěžování pohonné soustavy.
Motor jsem hledal a hledal a nakonec zvolil značku Leopard a zatím nelituji, zdá se, že komentář k těmto motorům je pravdivý, sortiment má výrobce docela bohatý a český dodavatel je velmi ochotný a schopný dodat kterýkoliv z vyráběných motorů za celkem přijatelné ceny.
Nelíbilo se mi umístění serv (nebo jednoho serva) křidélek v trupu s vidinou neustálého rozebírání vidliček při skládání a rozebírání modelu na letišti, nebo dokonce přeprava modelu vcelku (to snad ale ne !). Serva jsem umístil nakonec do kořenů polovin křídel, přitom jsem zachoval (ale zkrácená) torzní táhla křidélek. Páčky táhel jsou pod krytkami na křídlech, těsně u gondoly trupu. Zatím je s tím dobrá zkušenost.
Slabina, a značná, je gondola trupu a její napojení na sklolaminátovou trubku. Ulomit se musí snad každému, neboť přechod gondoly do zeslabení pro nasazení trubky je tvořen mimořádně tenkým materiálem. Uletělo mi to poměrně brzy při nevýrazném škrtnutí koncem křídla při přistávání. Opravu dvěma kousky do sebe zapadajících uhlíkových trubek by snad bylo nejlépe udělat už při stavbě. Bylo by to o něco schůdnější a nemusíte pak čekat kdy to praskne.
Létání s modelem je pro mne velice příjemné. Model létá poměrně svižně, reaguje ochotně i na malé výchylky kormidel, nechá si líbit moje, zatím spíše opatrné a neohrabané, pokusy o základní akrobacii. Spokojenost. :-)
Video na YT - bohužel fix-fokus, navíc sám na letišti, takže tam není příliš vidět moje "akro": http://youtu.be/58dZt0xAtnA
Změny: 1. jaro 2016 - změna vrtule ze setové 10x6" na Aeronaut 10x6". Staticky zůstal odebíraný proud prakticky stejný, výkon odebíraný z baterie klesl ze 124,4 W na 103 W. Zároveň s tím se však viditelně zvýšil tah vrtule za letu, což svědčí o účinnosti pohonu před a po výměně vrtule.
2. jaro 2017 - změna vrtule na Aeronaut 10x7". Podle výpočtu na eCalcu a měřením některých veličin při stejném proudu zvýšil příkon na 114,8 W, tah na 914g, o něco stoupla i stoupavost modelu. Subjektivně je patrný nárůst dynamiky motorového letu.
3. léto 2017 - natočeno video s eHawkem, ve kterém jsem s kamerou na modelu natočil několik akro-prvků: přemet, výkrut, zvrat, záda. Zkouším a provádím i něco dalšího, model to dovoluje.
(https://www.youtube.com/watch?v=E7yFBth_HiM)
Komentáře
Dlouho jsem promýšlel, jak na Hawka připevnit kameru (MOBIUS - 70 gramů navíc). Šlo to nakonec poměrně snadno na suchý zip k plošince slepené ze sklotextitových destiček, upevněné k spojovacím uhlíkovým tyčkám křídla. Z toho vzniklo následující video s trochou základní akrobacie tohoto mého oblíbeného elektrovětroně ze dne 19.července t.r..
https://www.youtube.com/watch?v=E7yFBth_HiM
Původní video ze země v době záletu, jehož spouštění z této aplikace může dělat někomu problémy.
https://www.youtube.com/watch?v=58dZt0xAtnA
Někdy v květnu jsem u modelu namontoval vrtuli Aeronaut 10x7". Rychlost modelu na motoru a stoupavost vizuálně vzrostla, statické měření ukázalo nárůst proudu o necelý jeden ampér a nárůst příkonu o asi 12 watů na 115 a vypočtený tah se měl zvýšit o 82 "gramů".