XL-13T Blaník
Parametry
Výrobce: LM model+já
Rozpětí: 2100 mm
Váha: 1200 g
Vrtule: 8x4
Motor: SK 3 2826
Elektronika: Regulátor 20A
Serva: 2x9g, 2x5,5g
Baterie: 3S1300mA
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Model postaven ze stavebnice LM model. Blaníka jsem chtěl mít motorizovaného a proto jsem zvolil méně "okoukanou" verzi XL-13T s tlačným motorem, motor byl ve skutečnosti upravený Trabant, který nesl označení Avia M-151, je zajímavé, že skutečný Blaník s tímto motorem dokázal vzlétnout v plném osazení a k rozjezdu mu stačilo 240m, více známá verze L-13J s motorem Jawa v plném osazení vzlétnout nedokázal.
Trochu jsem zapátral, proč letadlo nese označení XL a ne jenom L, časopis L+K mi napomohl. XL je totiž prototyp, který se odlišoval od sériově vyráběných Blaníků, nejviditelnější odlišnost je u výškovky, která nemá vzepětí a není dělená oproti klasickým Blaníkům, proto jsem u modelu musel výškové kormidlo předělat, takže pohyblivá část je balzová a jednodílná, aby to dobře vypadalo, tak jsem udělal i pohyblivou část směrovky konstrukční a nakonec i křidélka. Hned od začátku jsem věděl, že EPP, ze kterého je stavebnice vyrobena budu tmelit, aby nebyl model tak "chlupatý", nakonec jsem model ještě potáhl papírem a nabarvil.
Zálet modelu jsem udělal bez zbarvení a byl jsem s letovým projevem spokojen, doufám, že se bude stejně chovat i po nabarvení, ale to až se umoudří počasí.
Komentáře
Moc pěkně zesofistikované..
Ať se daří!!
Z vlastní letové zkušenosti Ti potvrzuji schopnost vzletu "ve dvojím" na uvedené délce startu - jako posádka jsme měli 160-170 kg! Bylo to při soustředění letňaňáků v Podhořanech. Traboše podpořil dobře trefený laděný výfuk tvarově zakomponovaný do pylonu. Během působení v LKPN jsme hojně využívali i Tebou zmíněného Velouše jako sóláka se zaplechovanou zadní kabinou v bezmot. verzi. V souč. době stavím z identické stavebnice L-13 jako větroň, chci zkusit ponechat chlupatý povrch. Ať Ti vše dobře létá! F:K:
Vypadá to krásně. Další neokoukanou verzí by mohl být XL-13M OK-6202, čili jednomístný Blaník zvaný Velouš. Létal na letišti Podhořany, nejdřív bez motoru, pak s motorem v tažném uspořádání. Viz http://www.gonzoaviation.com/AwEshop2UserFiles/image/mot%20blanik%20XL-13M%20640.jpg