Parametry
Výrobce: I.N.C. Models
Rozpětí: 1010 mm
Délka: 715 mm
Váha: 650 g
Plocha křídla: 11 dm2
Vrtule: Aeronaut CC 8x6, 12,4A
Motor: PowerHD HD2836-08, 1035kv
Elektronika: Futaba FASST 7ch, HobbyKing 40A BS
Serva: 2x Corona DS-633BP digi, Power HD 1581 HB digi
Baterie: TGY Nanotech 1300 4S1P Li-Po
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Všude sice píši, že jde o model kategorie F5D, ale ono to tak úplně není pravda. Ano – tvarem, velikostí a hmotností to pyloňáka připomíná – motorizací už samozřejmě nikoli.
Model ale nebyl plánován jako brousek kolem kuželů – vlastně jsem ho původně ani jako kompletní model v plánu neměl vůbec. Cílem bylo zkusit si vakuování pomocí cucpytle a ledničmového kompresoru. Nejdříve VOP, protože je malá a v případě nezdaru by to tolik nebolelo.
VOP dopadla dobře a tak jsem zkusil celé křídlo. Opět nic složitého – jádro z plné balsy a laminování na fólie. Tady jsem si to trochu zesložitil – chtěl jsem zkusit dostat do povrchovky nějaký fotografický motiv. Vlastní fotografii jsem tak nějak zavrhl už na začátku. Nějaká „prsatice“ by se sice vyjímala hezky, ale jak bych to pak vysvětloval dětem – že? Volba tedy padla na Terminátora T800. Ve filmové sérii má tenhle fešák ještě jedno označení – a to Cyberdyne System model 101 – proto tedy ten název projektu (101 je rozpětí v centimetrech).
Křídlo dopadlo tak výborně, až jsem se (ze samé radosti jak mi to jde) pustil do trupu laminovaného na pozitivní XPS kopyto. Věděl jsem sice, že je to ta nejhorší cesta k získání trupu, ale nedal jsem si říct. Výsledek je podle mě celkem uspokojivý – tedy na tuto technologii.
V současné chvíli je letadlo dokončeno a to včetně elektroniky. Čeká se, až bude letovo.
Pár postřehů:
• Cenově ten trup vyšel jen o pár desetikorun levněji, než komerce z formy. Je cca 2x těžší a po chvilkách mě stál zhruba rok práce. Bez mučení musím uznat, že pokud je někde na téhle planetě ke koupi použitelný trup z formy, nemá cenu tuhle anabázi podstupovat – ale zase jsem při tmelení a broušení zhubl nějaké to kilo sádla.
• Vakuování pomocí ledničkového kompresoru je jednoduchost sama. Ale než jsem se k té „jednoduchosti“ dopracoval, tak to zase taková jednoduchost nebyla. Na stránkách mám celou anabázi dopodrobna popsanou, ale v krátkosti: Jako utěsnění mi funguje karosářský tmel v kartuši – silikon nefungoval (v místě styku s pytlem ho jakoby „natavil“ – zvarhánkovatělo to a přisálo vzduch). Používám Festo hadice, spojky a t-čka. Ale hlavně Festo jednosměrný ventil – ten postačí k tomu, aby se vakuum udrželo i několik dnů. Bez dodatečného spouštění ledničkáče, bez jakékoli další regulace. Pro vakuování PS a XPS by to ale asi nějaký manometr chtělo.
• Instalace obrázku do povrchovky křídla funguje bezvadně. Musí se jen ctít to, že tisk na inkoustovce se nesnese s vodou – všechny složky povrchovky musejí být tedy na nějaké rozpouštědlové bázi.
• Z principu tisku na bublině se musí jako poslední barva při stříkání fólií stříknout bílá – jinak by se do obrázku tato barva nedostala.
Celá stavba modelu zde:
http://inc.wz.cz/category/25-cs-101/
Všechny moje modely zde:
http://inc.wz.cz/letadala/