Optima A123
Parametry
Výrobce: LS model
Rozpětí: 2200 mm
Délka: 1080 mm
Váha: 1663 g
Plocha křídla: 37 dm2
Vrtule: ACC 12x8"
Motor: MEGA 22 3S 1kW
Elektronika: Aurora 9, Optima 7, YEP 120A SBEC 12A
Serva: JX PDI-1109MG 3krát, klapky: Kingmax KM2106MD
Baterie: FOXY 3S 2,6 Ah 40C (později Big Hobby nano 4S 2,2 Ah 60C)
Popis
Známý model od pana Leoše Svobody mne zaujal již před několika roky. Minulou zimu na něj došlo, zde na RC album se objevuje po létech. Poohlížel jsem se po modelu, u kterého se dá předpokládat, že mu nebude příliš vadit vítr a bude mít něčím výraznější vlastnosti. To Optima má mít. Pohon jsem dlouho zvažoval takový, abych si po čase něco nevyčítal co do výkonu. To se mi snad v tomto případě nestane. Uvedená konfigurace je zatím taková mírnější, musíme se s Optimou dostatečně sblížit, pak se chystám přejít na čtyřčlánek (při stejné vrtuli). Trošku starost s těžištěm, proti mému předpokladu kupodivu je model i s tímto motorem lehčí na předek víc než by se mi hodilo, baterka musela proti očekávání vpřed. Na trochu těžší a širší čtyřčlánek budu muset dostat regulátor, který překáží, ještě více dopředu.
Zbarvení se mi líbilo od jednoho ze Slimů p.Leoše. Samolepky od grafika a od výrobců některých komponent.
Spolupráce s p.Leošem asi tradiční-tedy výborná. Hodně mi pomohl s nastavením regulátoru (brzda) a záletem (netrefil jsem těžiště). Snad mu nepřibyly vrásky. :-) Díky mu.
Motorový let - model stoupá pod úhlem, který si zvolíte. Když svisle, tak svisle. Dá se s ním zalétat všechno možné, pokud to nepotřebuje směrovku. Dobře se ovládá. Přistání s klapkami musím ještě u tohoto modelu trochu vypilovat, zdá se mi, že pořád dost klouže. Je to také o zvyku, zatím jsem letěl jen několikrát (moc jiných akcí).
Komentáře
Ahoj Jindro, konečně létám, podobně jako ty :o)
Ahoj Zbyňku, až teď jsem se dostal k odpovědi na tvůj předchozí příspěvek. Jsem trochu v úžasu, že jsi to vzal úplně podle mě. S tím motorem nebudeš litovat, i když je to docela "darda", ani nevím kolik teď stojí. Regl bych já teď dával jenom stovku, ale nevěděl jsem tehdy přesně dopředu jak to dopadne s proudem. Ono to taky záleží na baterkách, já mám, myslím, zatím docela tvrdé zdroje, časem budou určitě trochu měknout. Pohlídej si těžiště, pan Svoboda ti i poradí. Dive test by měl podle něj dopadnout trochu jinak než se většinou píše. Řekl myslím: "kam to namíříš, tam se to zaryje do země". V tomto stavu se musí éro prakticky pořád řídit. :-)
No, nějak jsem se rozpovídal, ale každopádně ti přeji hodně zábavy a taky hodně štěstí při provozu tohoto stroje.
Ahoj Jindro, děkuji za odpověď. Hned jsem o trochu klidnější. Musím se ti přiznat, že jsem si nechal udělat Optimu a123 stejnou (barevně) tak jako ji máš ty, moc se mi líbí. Jen mi pan Svoboda doporučil 3-tí pásnici. Teď čekám než ji pan.Svoboda vyrobí. Pro letošek ji už stáhl z nabídky, ale jednu ještě vyrobí. Je s ním fakt super dohoda. Dostane stejný motor, serva, regl. akorát jiné ruce. Už se na ní těším. Zbyněk
Ahoj Zbyňku. Měl jsem takovou nemilou příhodu. Při prudkém sestupu z velké výšky jsem (trouba) dal křidélka jako na výkrut, asi příliš velkou výchylku. Nebudu to líčit dopodrobna. Vytrhl jsem jednu páčku z křidélka, model dělal chvilku ve vzduchu "kotrmelce", srovnal jsem, uvolněné křidélko v té rychlosti potom kmitalo a brzdilo a značně ovlivňovalo let a řízení. Horko těžko jsem to dostal na zem. Bohužel jedna polovina křídla naprasklá (!!!), druhá trošku rozlepená, nemělo cenu to opravovat, vyměnil jsem obě poloviny za nové. Závěr: křídlo bylo "na salát", ale servo zůstalo v pořádku. Ta síla na vytržení páčky musela být podle mě dost velká. Pan Svoboda už předem při přebírání modelu říkal, že to 1109 stačí. Zatím se to potvrzuje. :-) Navíc při velkých rychlostech modelu stačí ty výchylky vlastně nepatrné na efekt, který potřebuješ a při tom asi to namáhání nebude tak velké. Narozdíl od velkých výchylek při velké rychlosti . . . viz výše. :-( . . . ...
Ahoj Jindro, chci se zeptat na serva pro křidélka JX PDI 1109 MG. Nejsou slabá na tak rychlý model ? Obzvláště při baterii 4S. Díky za odpověď. Zbyněk
Díky za info ohledně MEGA 22 3S 1kW.
Poslal jsem vzkaz.
Pokračování: Motor běží na plný výkon jen několik sekund. Výrobce uvádí limitní proud 110A po dobu nejvýše 20 sekund. U mne doba chodu na plný plyn (90A) určitě nepřesáhne 10 sekund. Při svislém stoupání počítám, že už tak po šesti sekundách začíná model "mizet". Nelze s tím moc riskovat. Při vodorovném letu totéž. Já většinou stoupám v širší spirále a včas vypnu motor. :-) Po přistání nejde si na motor sáhnout, ale tipuji, že je studený po klouzavém letu.
Ahoj. Motor se osvědčil, jenom jsem musel já na dvakrát řešit polohu těžiště. Začal jsem s umírněným pohonem s baterií 3S 2,6Ah 45C. Ukázalo se, že těžiště potřebuji více dopředu a tak jsem odřezal kus vodičů reglu, aby šel nacpat více dopředu. Podařilo se. Když jsem se s Optimou více sblížil, chtěl jsem jít na 4S. Koupil jsem Nanotech 2,2Ah 60C-120C a nastal problém opačný - posunout těžiště dozadu. Do té špičky jsem už nelezl, trup nemá "kabinu", přístup je jen pod křídlem v oblasti těžiště, takže posunem baterky moc nedosáhneš. Takže závaží na ocas. Teď je toto dobré Trochu se zvýšila hmotnost, což je i dobré.
Ještě k motoru. Vrtuli mám ACC 12x8", o které pan Svoboda tvrdí, že se obzvláště povedla. Na trojčlánek bral motor při napětí 11V proud 68A, příkon 968w. Asi by s tím člověk vystačil, já tedy určitě ano. Cíl však byl 4S, tak jsem za ním šel. Teď motor bere při napětí 16V proud 90 A a příkon 1440w. Vše je ale měřeno v klidu na stole....
Zdravím, zajímalo by mne jak se osvědčil motor. Koupil jsem si ho původně do Ariany, ale , zjistil jsem, že je model těžký na hlavu a ani posuvem baterek co nejdál dozadu
nevyřeším těžiště.
Uvažuji jak motor využiji v jiném modelu. Proto se ptám jak se chová. Je uváděn jako hotliner motor a tak by mne zajímalo jestli se moc neohřívá například při delším provozu na vrtuli.
Aha... tak to jo,protože jsi "neurobil prezenčku" vnu trupu,tak nevím koli-pa máš volného prostoru pod kabinkou :-) Vlastně ono by to stejně nebylo vidět,páč kabinu to nemá :-)
Zbyňku, díky za přání. S každým modelem přichází něco nového a zajímavého.
Zdravím Kamile, na 4s budu muset přes zimu udělat drobné prostorové úpravy v trupu kvůli těžišti. Jsem zvědavý jak se to pak bude chovat. :-)
Ahoj Jindro, taky o ní uvažuji na příští rok. Mám rád když to ve vzduchu sviští a Optima to bude opravdu umět. Letovka může být i vyšší, mám zkušenost z jiných modelů s profilem MH 30, MH32...že nad 50g/dm2 se projeví super klouzák.
Přeju hodně štastných přistání :o)
Zbyněk
Ahoj Jindro....
Hezká a jak píšeš tak léty,již dostatečně vyzkoušená :-) Pohon jsi zvolil dobře a 4S Li-polka tomu bude slušet o mnoho lépe :-)
Jinak letovka přes 1600g tak to vždy,bude svižnější s dostatečně rychlým skluzem a odolá i silnějšímu "vichru z hor" :-)
Měj se a s pozdravem Kamil