Zenith STOL CH 750
Parametry
Výrobce: Samo Domo
Rozpětí: 3500 mm
Délka: 2200 mm
Váha: 11500 g
Vrtule: 23x8" ale dostane 21x8"
Motor: HOMELITE 42ccm
Elektronika: Tx- TGY 9x, Rx TGY 8ch
Serva: 3x LF-13MG, 1xLF 20MG, 1xC5077
Baterie: NiMH 6x 2600
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Dlouho jsem zvažoval do jaké stavby letadla se pustit. Jelikož mému okolí vládnou velké modely, rozhodl jsem se pustit do stavby polomakety STOL CH 750 v měřítku 1/2,6. Kompletní dokumentaci se mi nepodařilo sehnat a tak plánek pro stavbu začal vznikat ze shánění fotografií, a z netu stažených částí plánů ze stavby skutečného letadla. Pak už "jenom" pravítko, kalkulačka a přepočítávání všech možných i nemožných rozměrů. Poměr zmenšení je 1/2,6 což dává přijatelné rozpětí 3,5m. Křídla lze převážet v osobním autě, ale trup už musí na střechu na zahrádku. Motor je z pily Homelite 42ccm. Jednak ho mám ji odzkoušený z jiného letadla, a za druhé jsem ho opatřil tahovým startérem, který je spolu s balonkem pro natažení paliva, táhlem na sytič a spínači palubní sítě schován za dvířky v krytu motoru. Mimo to také odpadá starost o aku. zapalování. Motor má ponechán původní bezkontakt. Četl jsem mnoho diskusí, že je blbost v této době předělávat motor z pily, ale úpravy jsou minimální a start je balada- jedno zatažení a frčí... Krom toho i o tom je modelařina.
Tak tedy ke stavbě:
Původní letoun je celokovový. Bylo nutné upravit konstrukci trupu na příhradovou, smrk, balsa, styrodur, pps. laminát. Potah tkaninou Oracover( je porod ho ještě sehnat). Podvozek byl také oříšek neboť jsem potřeboval nízkotlaké pneu o průměr 150 a 250 mm. Všude mají jen do průměru 200mm a to ještě "hubené" a i nafukovací jsou tvrdé- pokud vůbec vydrží jednu sezonu. Nakonec jsem si musel vyrobit i ty, a že jsou opravdu měkké a nafukovací je vidět na jedné z fotografiích. Křídlo je konstrukční, vybaveno pevnými sloty a flaperony ovládanými z trupu. Každá polovina 13Kg servem. VOP je ovládána duralovým táhlem uprostřed s vodítkem proti vybočení. SOP ovládána strunami.
Na letišti zabere sestavení modelu slabých 10 min.
Zálet proběhl bez problémů, třes kolen začal až po dosednutí modelu zpátky na zem. Díky pevným slotům a vysoko usazenou VOP je to takový realistický "pomalolet" vhodný i na neupravené plochy- stejně jako jeho předloha.
Jelikož je model po úspěšném záletu zaslouží si i pilota na němž zrovna pracuji, viz poslední foto.
Pro zajímavost přikládám foto ze zhotovení vypouklých dveří. Polyesterová deska tl. 1Mm stažena šrouby v rámu z desek. Chvíli nechat prohřát v horkovzdušné troubě a otvorem ve spodní desce kompresorem( já použil 12V kompresor do auta) vyfouknout požadované vypoulení. Nepovede li se to napoprvé stačí znovu prohřát a opět fouknout. K žádnému zkreslení průhlednosti nedojde. Pouze přišroubováním rámu a folie z druhé strany základní desky fouknete zrcadlově obrácené druhé dveře.( nebo pouze okna)
Třeba se tento postup někomu hodí… Letu a stavbě zdar.
Komentáře
How do I move a thread to a different topic?
hi all :)
ďakujem. skúsim si vyrobiť kolesá tiež.
Kola jsou opravdu z nafukovacích míčů.natřených tekutou pryží ONIX na opravu pneumatik .Hustota jako med, ale lze ředit acetonem. Disky vyraženy z 2mm hliníku.
mezi nimi dva kroužky silonu. to vše staženo šesti šroubky.
Aký je postup výroby tých kolies? aj ja som rozmýšľal nad výrobou balonových kolies z lopty ale nejako ma to prešlo lebo som nevedel zohnať čiernu loptu.
Jedním slovem nádhera.Je zajímavé,že při takovém rozpětí jste se vešel do necelých 12000g a stačí motor cca 40ccm.Ve vzduchu musí vypadat impozantně.Nebylo by nějaké video z letu?
Nádherný model a pěkně napsané.
Tenhle model je presne moje krevni skupina a navic paradne postaveny - proste nadhera