HI-FLY
Parametry
Výrobce: Graupner
Rozpětí: 2300 mm
Délka: 1160 mm
Váha: 1150 g
Plocha křídla: 40 dm2
Vrtule: Aeronaut 10x6"
Motor: AXI 2217/20 long F5J
Elektronika: Jeti Duplex 2,4 GHz
Serva: 2x HS-422
Baterie: Power Ion 3s/2100 mAh
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Ještě než se dostanu k vlastnímu modelu,nesmím zapomenout zmínit se o jeho dvou předchůdcích.
Můj první elektrolet byl v roce 1983 Graupnerův větroň Mosquito.Podařilo se mi sehnat originál plán,kompletní pohon i baterie Varta RSH 1,2Ah.Model létal velmi pěkně i přes váhu 1900g.Vzpomínám,že pojem "brzda vrtule" jsem tehdy považoval za zbytečný a až první vypnutí motoru a dále se vesele točící vrtule mě okamžitě přiměly k její instalaci (šlo o zkratování motoru po vypnutí).V roce 1985 byl pak model předělán na pohon spalovacím motorem.
Druhým elektroletem byl Graupnerův Silentius 86,který jsem postavil v roce 1994 opět dle originál plánu s pohonem typu Enduro - Speed 400 s převodem 1:4 a vrtulí 12,5x 7,5",baterie Sanyo 7N 1400mAh.Oba modely jsem vždy po nějakém čase létání dal bratrovi, který s nimi spokojeně opět dlouho létal.
Nu a model Hi-fly je vlastně třetím v řadě Graupnerových elektroletů v mé "stáji" a zároveň zakončuje nostalgickou trojku z mých tehdy nesplněných snů na téma Graupner (Amigo II - Cirrus - Hi-fly).
Moje první seznámení s tímto modelem bylo v Modeláři 5/1973 v reportáži z Norimberského veletrhu.Podruhé jsem vídal Hi-flyho naživo u jednoho o generaci staršího kolegy,který ho postavil z originál stavebnice jako větroň bez pohonu včetně komplet rc výbavy Varioprop,to bylo někdy kolem roku 1978.Vzpomínám,že model startoval gumicukem a při odhodu mu vždy hrubě nadával.Nevím co ho k tomu vedlo,protože model nádherně létal a mě ty nadávky při každém startu hrozně vadily.
Na základě těchto nostalgických vzpomínek jsem se vloni rozhodl ke koupi originál stavebnice Hi-flyho na německé Ebay.Pocity ze stavebnice byly obdobné jako u Cirruse, stavba pohodová v délce opět 5 měsíců,stavím pomalu a když není chuť,tak to nelámu přes koleno.A opět základním předpokladem bylo,aby model vypadal tak jakoby právě vypadl z katalogu,protože to bílo-oranžovo-černé zbarvení se mi od začátku neskonale líbilo.Motor jsem opět umístil do předku trupu kvůli poloze těžiště, pokud možno bez dovažování (a to se také splnilo).
Hi-flíček teď trpělivě čeká na zálet a zatím mě oblažuje svým hezkým vzhledem a dopřává mi krásný pocit z dalšího splněného snu.
Zálet proběhl k naprosté spokojenosti a bez problémů, letové vlastnosti jsou výborné. Na směrovce jsem nastavil co největší výchylky. Model je vhodný spíše do klidnějších podmínek, večerní létání je balzámem na duši.
Komentáře