Zlín Z-50LS
Parametry
Výrobce: Black Horse
Rozpětí: 1700 mm
Délka: 1300 mm
Váha: 3700 g
Vrtule: 14x7
Motor: ASP 91
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Za normálních okolností "hotové" modely nepořizuji, ale letošní rok je poněkud jiný. Jelikož jsem se ( prozatím ) ve zdraví dožil určitého životního zlomu, rozhodla se má rozvětvená rodina (mamkou počínaje a posledním sourozencem konče ), že mi udělají radost a pořídili mi tento krásný model. Za což jim tímto velice děkuji.
Balík to byl opravdu obrovský, ale po jeho otevření, byl i relativně dost prázdný. To znamená, že ve výrobě asi znají kvalitu našich pošt a raději udělali přepravní box větší aby měl model dost místa a nepotloukl se vlivem přepravy.
Z počátku jsem se trochu obával kvality stavby, ale na druhý pohled to není zase tak špatné. Kam jsem dohlédl do vnitřní konstrukce trupu i křídel, jsem zahlédl ve spojích poměrně dost lepidla, takže to vypadá, že slepené to je celkem poctivě. Prohmatáním celé konstrukce jsem nenašel žádný kousek nekvalitního, nebo příliš tenkého materiálu a potah také nevypadá zle. Takže ....... na druhý podhled není co vytknout.
Jelikož sezona se teprve blížila a předpovědi hlásaly deštivé a mrazivé povětří, vrhl jsem se do přípravy k letu s tím, že letošní sezona bude ve znamení tohoto mazlíka.
Sestavování však ukázalo několik problémků, které bylo nutno zásadně upravit. První byla nerovnoběžnost výškovky a křídla. Oprava dos nepříjemná. Musel jsem "vybourat" uložení výškovky provedené uhlíkovou trubkou pevně zalepenou v trupu. Ta se musela celá odvrtat a odbrousit a po srovnání opět řádně zalepit do trupu. Naštěstí se vše celkem obstojně podařilo.
Další problém nastal při montáži podpěr výškovky. Ve výškovce i v trupu již byly připraveny kotevní místa pro šrouby, ale ty někdo musel zadělávat úplně od oka. Když jsem totiž podpěry přichytil k výškovce, jejich druhé konce se nejen nadaly dostat k připojovacím bodům na trupu, ale i zcela minuly konec trupu. No něco hrozného. Jak vydolovat kotvící body a přitom nerozřezat trup a výškovku na kousky byl docela problémek. Možná kdyby výrobce tyto "přesná" místa raději nechal na staviteli, udělal by určitě lépe. Práce by pak byla určitě příjemnější a výsledek lepší.
Další problémek se ukázal po kompletním sestavení výkovky podle mechanických možností připravených výrobcem (výřezy pro panty a ovládací páky). Horní strana pevné části výškovky byla totiž potažena designovým potahem a horní strana pohyblivé části výškovky byla potažena také designově, ale nějak jinak. Prostě na sebe tyto potahy nějak nenavazují. Toto jsem se však rozhodl neopravovat. Letové vlastnosti to nezmění a třeba si toho nikdo nevšimne. Nicméně zaměstnanec, který dělal výškovku neměl asi den. Na co sáhl to se nějak nepovedlo. No co se dá dělat.
Sestavení modelu se nakonec obstojně podařilo a teď už jen čekáme na den "D", tedy den prvního letu.
Tento den nastal právě dnes. Předpověď počasí hlásala horko, ale klidno. Tedy počasí akorát na zálet. První co však bylo nutné provést je prvotní zaběhnutí motoru. Na to však máme na letišti specialistu Břéťu, který rozchodí i zcela mrtvý motor. Takže tato část záletu je v dobrých rukách za což Břéťovi děkuji. Druhá část je bohužel už jen na mě. Teď se však začínají trousit všichni dobří "kamarádi" a začínají radit. To musíš tak a ne tak, pozor na to a to, je to mrcha a padá po křídle a podobně. No prostě vše co přidá člověku na odvaze a chuti k prvnímu letu. Na našem letišti opět nic překvapivého. Proto raději zavírám oči, dva hluboké nádechy a plný plyn a ...... a model si po pár metrech jízdy sám v klidu odskočil do vzduchu. Následuje krátké trimování výškovky podle zvyklosti a křidélek pro rovný let a pak už jen kroužení a kroužení. Poslední a nejdůležitější část záletu a to přistání na sebe nenechá dlouho čekat. Musím ho třikrát opakovat, ale to se časem změní. Až se motor ještě trochu zaběhne, budu moci ještě víc ubrat na volnoběhu a přistání půjde zcela bez problémů.
Závěrem tedy musím model hodnotit jako velice dobrý. Až na pár zbytečných nedostatků, které šli celkem přijatelně opravit. Letové vlastnosti ale vše urovnaly. Takže teď už jen, jakou bude mít model životnost, ale to se dozvíme až .....
video:
https://www.youtube.com/watch?v=YemZGS4_XAM
Komentáře
Moc díky za upozornění. Budu si dávat na přistání extra pozor, ale ty ruce, .......
Hezká padesátka, akorát si dej pozor na konstrukci trupu, u některých stavebnic se trup po nějaké době a při špatném přistání láme za odtokovkou.