MT-55
Parametry
Výrobce: Já
Váha: 34000 g
Motor: 2x motor MIG 700 s převodovkou z akuvrtaček
Elektronika: 2x přijímač FASST GA800HV, 2x regulátor MDE56, 3x regulátor Čína, 4x el. motor s převodovkou
Serva: 1x HS-82MG + 2x SG90
Baterie: Li-Pol 4S 6750 mAh + 4x NiMH 2000 mAh
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Již od dokončení modelu T-55 jsem přemýšlel, jak využít podvozku a jestli k němu nezkusit udělat další "nástavbu". Nabízí se prakticky dvě - vyprošťovací tank a mostní tank. Při bližším zkoumání jsem došel k závěru, že "vyprošťovák" vyžaduje velké zásahy do podvozku a to jsem nechtěl.
Padla tedy volba na mostní tank, označovaný MT-55. Podvozek by byl, ale co dál...??? Logická úvaha je začít samotným pokládacím zařízením, aby si člověk ověřil funkčnost a životaschopnost projektu...
Už jen při hrubém propočítávání a zjištění, že délka samotného, rozevřeného mostu je téměř 2300mm, bylo jasné, že celý mechanismus bude muset být celkem fortelný...
První, co jsem zavrhl, byla hydraulika - na to prostě nemám (hlavně finančně :-D ) - představa oleje + všeho kolem a vidina vystřelujících hadic a oleje rozlitého všude v tanku mě div nebudila ze sna (v nadsázce)...:-) Takže padla volba na druhou možnost, kterou jsem si již párkrát ověřil - závitové tyče. Mechanismus se v originále skládá ze čtyř hydraulických válců - 3 +- stejných rozměrů, 4. je menší průměrově, ale hodně dlouhý. Na nějaké složité výpočty mě neužije, tak jsem si řekl "ty větší budou M8, ta menší M6 a nějak to dopadne"...:-D Tudíž jsem koupil pevnostní šrouby M8x150 a M6x220, prodloužené matice k tomu a mohl jsem si říct "základ by byl"... Samotné válce jsou zhotovené z hliníkových trubek 35x2; 32x2; 28x2 a pístnice 16x2 a 14x2 (v nich jsou nalisované přesoustružené matice a zafixovány červíkem proti případnému posunutí/protočení).
A teď k samotným motorům, které to mají celé na starost. Jsou to dva různé typy 12V elektromotorů s převodovkou a převodovými poměry v rozmezí cca. 150 - 200:1.
Přes přímou spojku jsou hřídele převodovek spojeny se závitovými tyčemi, zajištěné červíky s hroty a pojištěné červeným lepidlem na závity. Motory jsou uchyceny na soustruženou duralovou přírubu tl. 6mm a celá sestava je třemi šrouby M3 uchycena v trubce (válci). Dále jsou soustruženy "zátky" válců - první, kde je jeden upevňovací bod celého válce a druhá, kudy je vedena samotná "pístnice" - tento bod je mazán plastickým mazivem a je kluzný. Takto jsou vytvořeny tři válce, 4. je trochu odlišný - nemá pevný úchytný bod - je pohyblivý v jedné ose kvůli možnosti "zaháknutí mostu" (ovládaný servem HS-82MG). A také pístnice je odlišná - nemá pevný úchytný bod, ale hák. Celá sestava válců je zapojena na 3 čínské regulátory (je celkém problém sehnat stejnosměrné regulátory na 4S Li-Pol) v systému 1-2-1. Řízena manuálně bez koncových spínačů.
Takto máme popsány "hydraulické válce" s pístnicemi, ale co samotný mechanismus...??? Hliník nebo dural by byl fajn, ale ten doma nesvařím. Rozhodl jsem se pro nerezový plech tl. 1,5mm + různé jekly, plechy a tak, noo, kovařina...:-D
Kamarád mi základ (jedno rameno) vypálil na laseru, druhé rameno je z jeklů, které jsem si nechal nařezat v Kondoru a zbytek co dům dal + pilka na železo, flexa, pilník a "céóčko"... Nějaké čepy jsou vysoustruženy z mosazi. Nejhorší bylo asi "vypižlat" držák "hlavního" válce, který je v originále přivařen na čelním pancíři tanku. Původně jsem ho chtěl udělat dutý, ale při představě té práce je z jednoho kusu 20mm oceli (taky hrozná práce)...:-D El. rozvody k jednotlivým motorům a servu jsou vedeny v hliníkových trubkách (tak trochu imitace olejového potrubí v originálu).
Tento celek je uchycen 4 šrouby přes naohýbaný ocelový plech 45x6 k překližce tl.3mm (vyztužené smrkovými lištami 10x20mm), která tvoří základ nástavby, kde jsou zhotoveny všechny detaily dle originálu - tři poklopy, žaluzie nad chladiči, montážní otvory nad motorem a převodovkou, bedna na nářadí, souprava pro brodění, podpěry mostu, úschovný prostor pro snímatelná svodidla mostovky, atd.... Vše zhotoveno z plastových destišek, dřeva, polystyrenu, plexiskla, silonu...:-)
Tolik k popisu pokládacího zařízení. Další kapitolou bylo zhotovení mostu... Z počátku jsem taky nevěděl - plech, to bude těžký, plast, to bude zkroucený a "vošklivý"... Po chvíli přemýšlení padla volba na sklotextil, a to konkrétně 1,5 a 0,8mm tloušťky.
Po vyřezání 8mi stejných dílů bočnic (flexou) jsem na každé dva přilepil "mostovku" - takže vznikly čtyři totožné kusy. V originálu je na spodní části mostu výztuha, která musí být i v modelu, aby se most nekroutil. Ta je opět od kamaráda z laseru - 0,6mm nerez a je přinýtována k jednotlivým částem mostu trhacími nýty. Mostovky jsou to vlastně dvě ("polonezávislé"). Napřed jsem musel vytvořit panty, opět ze sklotextilu a imbusových šroubů M4, spojit jimi první díl s druhým a třetí se čtvrtým a tyto dva celky zase propojit mezi sebou příčníky s čepy (opět sklotextil a hliníkové trubky o pr. 10mm).
Tak vznikl most, který má určitou "volnost", když se třeba položí na nerovný podklad, mírný svah, atp.... Už chybělo jen to co dělá nůžkový most nůžkovým mostem. Celý mechanismus je ovládán přes dvě lana, soustavu kladek (jako v originálu) a dva pohyblivé příčníky, "za které tahá hák"...:-D Dále detaily, které spočívaly v doplnění rastru mostovky z plastových destiček, protiskluzových prvků mostu - asi 683 561 (:-D) dílků 1x1x10mm, různých úchytných bodů, orientačních výklopných tyčí a dalších "blbůstek"...:-)
Celý tento projekt byl velké dobrodružství, model je konstrukčně dosti náročný a nejvtipnější na tom bylo, že vznikal v době, kdy se nemohlo nikam do muzea, jít si vyfotit co bylo potřeba, oměřit si různé části a tak... Takže mi nezbylo nic jiného, než vycházet ze tří bokorysů, spousty fotek, které nebylo úplně jednoduché najít v rozumné kvalitě a co bylo asi nejdůležitější - existuje vyčištěné instruktážní video mostního tanku MT-55 z r. 1980, kde jsou jednotlivé fáze skládání a nakládání mostu zachyceny v pohybu.
Není to dokonalá "strojovna", má dost much pramenící z enormní zátěže pohonů. Občas se stane, že při rozkládání ulítne zub v převodovce, ale postupem doby a evolučním vývojem se to zlepšuje...:-)
Celá nástavba je lakována červenou základovkou, poté vrchní barvou Revell č.46. Detaily vytvořeny opět revellkami, patina rzi jsou pigmenty Agama.
Hmotnost mostu je cca. 6500g, mechanismus má cca. 8000g.
Při první zkušební jízdě se projevily nedostatky podvozku - musel jsem dát silnější pružiny na první pojezdová kola a hlavně motory to nedávaly, takže přišla náhrada - MIGy 700 + původní převodovky. Zbytek zachován a jsem spokojen.
Jsem rád, že jsem podvozek nemusel upravovat a jde do pár minut přehodit "most za věž" - jediná změna spočívala ve vyvrtání jedné 3,5mm díry a následné zapuštění zapichovací matice do ní - prakticky není ani vidět, ale být tam musí, takže tak...:-D
Stavba trvala něco přes půl roku, když byl zrovna čas, chuť a nálada...:-)
Komentáře
nádherné, mistrovské dílo
Nádhera. U některých fotek jsem si vzpoměl na ROBOT WARS. Kdyby u nás existovala podobná soutěž, určitě by se modeláři vyřádili.
Machrovina nejvyššího levelu.....
Děkuju za chválu...:-) On je kouřák trochu svéhlavej, ale nejhorší je trefit přesně směs do něj, to je pak člověk trochu alchymista, někdy se povede lépe, jindy méně...:-D
to je paráda , jen ten kouř by to chtělo zlepšit, takhle to na záběru vypadalo že právě odešel regl.... ale jinak moc pěkné.