Y-ufa upgrade
Parametry
Výrobce: LaHeli
Motor: hextronik 1300
Serva: hxt 900
Baterie: 3s li-pol K 1500
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Po cca min 50 startech jsem provedl upgrade obou strojů.
1, osvětlené ufo (barevný potisk)
- snížená kabina
- nové motory od LaHeli, které jsou oproti HCS 60 daleko lépe provozovatelné. Jsou lehčí, mají vyváženější chod a přidadá mi i lepší poměr odběru a výkonu. Hlavně jsou bez vibrací.
- servo zůstalo HS 55
2, verze s bílým potiskem
- motory tytéž, akorát s většími otáčkami na volt (1500ot/V)
- servo HXT 900 - připadá mi rychlejší a silnější (samozřejmě i levnější)
Jediné aku, které provozuji, jsou kokamy 1500 3s li-pol. Zkoušel jsem i lehčí, ale ufo je pak méně stabilní. Težší aku zase způsobí větší setrvačnost a ufo je na ruce jakoby tupější. Prostě kokamy 1500 vyhráli po všech stránkách. U slabší verze lítám 7 minut (konec při 3,65V/článek). I tak má ufo více jak dvojnásobný tah. Visí na cca 45% plynu.
Nastavení, které mi vyhovuje nejvíce.
Mixážní jednotka - gain 30%, ATV 97%
gyro na ocasu - na maximální hodnotě tak, aby se při visu nechvěl ocas
nastavení TX
- létám na helimód (měním akorát křivku plynu)
norm - 0% - 100%
stunt - 25% - 79%
D/R mám pouze na klopení (výškovka) 120% a EXP -11
- po zapojení a pípnutí regulátorů přepnu na stunt (IDLE 2) a lítám. Po přistání přepnu na norm (IDLE 1). Nastavení STUNT je důležité pro akrobacii a stahování plynu na minimum při rychlém klesání. Stalo se mi, že jsem při původním nastevní plyn stáhnul nezdravě moc a jeden motor vypadl ze synchronizace (proto je minimum 25%). Ve vzduchu to nepoznáte a než něco uděláte, je z toho totálka.
Minimum plynu je třeba nastavit tak, aby při maximální výchylce motor, který sníží výkon, byl neustále v provozuschopných otáčkách s velkou mírou bezpečnosti.
Prvky akrobaci jsou:
- přemet tlačený a tažený
- výkrut
- souvrat
Popis provádění akrobacie je na samostatnou kapitolu, jelikož se neshoduje s prováděním těchto prvků u letadel ani u vrtulníků. Holt ovládání pouze rozdílnými otáčkami motorů má svá specifika (hodně mi pomohl Milan Poskočil - MIPO s vysvětlení teorie, jak a kdy páčkovat).
Nejnepříjemnější jsou hlavně spožděné reakce na povely, ale je to o zvyku. A to mám 2,4GHz :-)
Další tuning jsem provedl vyřazením používání stopek na TX. Pořídil jsem hlídač napětí li-pol článků z nejmenovaného čínského obchdu (info pouze na vyžádání). Hlídač sestává z plošného spoje, mikrodiod a sirénky. Celé to váží 6g a zapojuje se na silové vodiče (ne balanční). Hlídač hlídá napětí celého packu. Hlídání jednotlivých článků je zde naprosto zbytečné, nebo't rezerva v aku po přistání signalizací sirény je tak velká, že kdyby došlo k rozhození aku a podvybití nějakého článku, považoval bych tuto sadu za adepta na dolétání v méně nákladném stroji, resp. sadu určenou k likvidaci.
k funkci:
Hlídač po zapojení pípnutím oznámí stav pohotovosti a rozsvítí se modře. Při poklesu napětí během létání při určité hodnotě problikává na červenou barvu s pípnutím. Při neustálém pípání a blikání červené, kdy se toto děje při visu ufa, let zakončím. Po změření je napětí na článcích +- 3,65V. Funkci hlídače mám ověřenou cca 25 lety po 7 minutách.
Jednoduše, pokud při visení neustále bliká a pípá, končím. Pro ty, kteří by chtěli polemizovat mám konstatování, že při použití v Y-ufu se nemůže stát, že bych aku "přepálil", vybil pod kritickou mez. V jiných aplikacích použití neznám, jelikož jse všechny modely prodal a nechal pouze obě ufa.
Stav signalizace pro ukončení letu mám vyzkoušeno při odběru cca 6A, tolik ufo potřebuje pro vis.
Při trvalém vyšším zatížení a při létání v zimním období samozřejmě signalizuje dříve.
Hlídač se mi velmi osvědči a při použitý ve výše uvedené aplikaci na něho nedám dopustit. Hlavní výhoda pro mě je, že nemusím kontrolovat zapojované aku a při milném zapojení hned vím, že jsem šáhnul vedle (Ufo má totiž vyblokované omezení výkonu regulátorů při poklesu napětí a tudíž buď letí nebo ne. Při překročení letového času v jeden okamžik nastane takový pokles výkonu, že záchrana je již nemožná).
Také můžu provádět libovolná mezipřistání prokládaná vykládáním s kolemjdoucími bez ohledu na stopky. Prostě je zde měřena aku a né, jestli létám celou dobu naplno nebo jenom tak visím na půl plynu. Tudíž je letový čas různý a vím, že po přistání bude opět 3,65V/článek.
Letu zdar
Komentáře
Jestli mohu opravit. Tak mas asi 2.4 GHz :). Pekny Ufo. Jeste sem nevidel na vlastni bulvy. Ale tesim se.