Parametry
Výrobce: TopmodelCZ
Rozpětí: 940 mm
Délka: 760 mm
Váha: 630 g
Plocha křídla: 15.2 dm2
Vrtule: APC 9x6 / APC 8x6
Motor: AXI 2212/26 Silver Line / Dymond AL2836
Elektronika: regl. Dymond Smart 18, Rx. Robbe Futaba
Serva: Dymond D47 (křidélka), Hitec HS55
Baterie: Hypercel 3S 1500 mAh
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Po konstrukční stránce je tato Extra velmi podobná modelům od Hyperionu, Haikong models a pod. Až mám pocit že je všechny stavějí podle jednoho plánu. Pro stavebnici od TopmodelCZ rozhodlo hlavně barevné provedení. Stavebnice je patrně staršího data výroby takže některé detaily nejsou vyřešené podle posledních trendů. Například hřbet trupu je připevněn vruty a k bateriím je přístup přes víko na spodku trupu.
Asi nejvážnější závadou mého kusu je křivě zalepené lože pro spojku křídla. Abych dodržel celkovou geometrii modelu, musel jsem zbrousit překližkovou spojku křídel a křídla v šabloně přilepit napevno k trupu. Také jsem měl obavu o pevnost motorové přepážky, která je hodně odlehčená a nese dlouhé lože motoru. Tady jsem si vypomohl dvěma uhlíkovými tyčkami.
Tak jak jsem byl z modelu zklamaný při stavbě, o to větší bylo potěšení z létání. Extra bez velkého trimování létala pěkně rovně a docela svižně. Neměla ani snahu padat po křídle při přetažení a podobné vrtochy vlastní malým akrobatům. Ze začátku byla poháněná motorem AXI 2212, ten ale neměl dostatečný výkon pro vertikální obraty. Mimo jiné asi proto že výsledná hmotnost mého modelu byla o 100 g větší než hmotnost udávaná výrobcem. AXI jsem tedy nahradil motorem Dymond AL2836 (papírově ekvivalent 2217). Bohužel jsem podcenil výkon motoru a přecenil pevnost čínské překližky. Po několika minutách letu se odlomilo čelo motorového lože, motor se vytrhl z konektorů a vypadl z modelu... Bezmotorové torzo se mi podařilo více méně kontrolovaně dostat dolů, ale při podrovnání jsem ztratil rychlost a model spadl po křídle. Byl to v pořadí šestý let Extry. Výsledkem bylo uražené křídlo, podvozek a roztržený kryt motoru. Křídlo bych ještě dokázal spravit, ale mám problém s krytem. Laminování není moje silná disciplína a nový se mi zatím nepodařilo sehnat. Vypadá to tedy že Extra dolétala...
06.10.2009 - Přece to ještě nevzdám - Extra a já podstoupíme pokus o opravu. Kryt motoru jsem středním vteřiňákem "sestehoval" tak aby držel tvar a odnesl ho ke kamarádovi který mi ho zevnitř vylaminuje. Zvenku ho potom vykytuji polyesterovým kytem, vybrousím a nastříkám. Uvidíme jaký bude výsledek... Mezitím dávám dohromady drak. Bylo potřeba poslepovat kousky levé bočnice - takove balzové puzzle. Za náhradu zlomené spojky křídel jsem zvolil duralovou trubku v laminátovém pouzdře (prodává TopmodelCZ). Pouzdro je do křídel vlepeno pomocí dvou překližkových příložek které přenášejí síly na žebra a současně definují polohu pouzdra a tím i vzepětí. Dále je pouzdro epoxidem s mikrobalony přilepeno k původní stojině - nechtělo se mi ji vybourávat protože by to znamenalo "rozvrtat" celé křídlo. V trupu je pouzdro opět uloženo ve dvou překližkových příložkách tak jako byla původní spojka. Nyní již Extra vypadá zase jako letadlo :-). Podvozek se naštěstí nevylomil, pouze se vytrhly vruty z desky - oprava na půl hodiny. Celé mi to zabralo týden práce po večerech. Ted mi jestě zbývá udělat nové lože motoru. Bude kratší - pro obrácenou montáž. A nakonec ta haubna...
27.08.2010 - Podařilo se. Minulou neděli byla Extra opět ve vzduchu. S novým motorem a vrtulí APC 8x6 lítá jako pravý akrobat.
03.10.2010 - Extra byla opět mírně poškozena: Někdo nám plochu našeho letiště rozjezdil autem. Při přistání jsem se trefil přesně do jedné z vyjetých kolejí a urazil podvozek. Oprava nebyla nároná, ale Extra znovu letěla až v červnu 2011.
14.08.2011, 18. start modelu: Další havárie. Příčinu pořádně neznám. Buď pilotní chybou nebo poryvem větru se model dostal do takzvaného pádu na rychlosti. Následoval pád s běžícím motorem ve velké rychlosti. Energii dopadu sice ztlumila tráva, ale i tak je následek poměrně fatální. Přední část trupu je rozlámaná, všechny vnitřní přepážky včetně lože serv jsou vytrhané. Kryt motoru i přední část překrytu kabiny je rozlámaná.
Oprava je sice možná, ale nevím jestli se mi do ní chce. Vzhledem k ceně modelu se to nevyplati...
Fotografie ze všech oprav kterými Extra zatím prošla jsou na serveru rajce.net
(http://danrc.rajce.idnes.cz/Extra_300_-_lety_a_pady/)