Hledal jsem nějakou neokoukanou poletuchu na zimní vyblbnutí s možností startu a přistání ze země, resp. ze sněhu, se snadnou opravitelností i v případě totální destrukce, s co nejjednodušší konstrukcí. Hydrofoam je poměrně běžný, lákal mě Capricorn, ale nakonec pro svoji jednoduchost zvítězil Snowball.
Základní idea pochází odsud:
**Snowball ATV-EPP-RET-LED**
Nemaje EPP a bílý depron se mi zdál pro zamýšlený stroj příliš komfortní, zvolil jsem pro stavbu "podlahový" zelený extrudovaný polystyren 6 mm lepený drážkami k sobě do dvou vrstev, motorová konzola a lyže jsou z 30 mm zeleného etrudovaného polysterenu, skluznice jsou z PET lahve, vyztuženo uhlíkovými tyčkami 3 mm. Barveno balakrylem. Rozměry jsou nahrubo převedeny z palcových jednotek a upraveny. Stavba se dá zmáknout za víkend včetně čekání na vytvrzení lepidla a zaschnutí barvy.
Musím přiznat, že stroj má několik nedostaků:
- lyže lepené na tupo ke křídlu se po prudším nárazu na zem při přistání odlamují. Chyba není v lepidle, lepeno UHU Porem, Purexem i Styrolepem od Pelikána, všechno jedno, vytrhává se materiál křídla. Bude to chtít pojistit alespoň kolíky mezi křídlem a lyží a na špičky lyží přidat další uhlíkovou výztuhu aby se zátěž při nárazu lépe rozložila.
- zvolený pohon je sice dostačující pro pěkný skluz a efektní krátké přelety či dlouhé skoky, ale na let ála hydrofoam je to málo. S uvedenou vrtulí a dvoučlánkem to ani lepší nebude. Řešením by mohl být trojčlánek, resp. trojčlánek a výkonnější motor.
- také laboruji s těžištěm, zatím pravděpodobně moc vzadu, model je při letu značně nestabilní.
Pilotem na snímku je můj syn, letové fotky jsou bohužel tmavší - foceno večer na sjezdovce.
20.12.2009
Snowball dostal dnes nový motor AX2213N - cca 220W s 9/5 vrtulí a 3S baterky, uvidíme co to udělá na sněhu. Doplnil jsem uhlíkovou vzpěru mezi kluzáky a "zakolíkoval" jsem je bambusovými špejlemi. Snad se celá konstrukce zpevní a nebude tak náchylná na ulomení.
21.12.2009
... nebude tak náchylná na ulomení. ..... Byla. !!!
http://www.youtube.com/watch?v=Bh52L0vrbFc
Dalším smutným zjištěním je, že se v kyprém sněhu dost boří (teď je letovka kolem 500g), na uježděné sjezdovce se to chovalo jinak. Bude to chtít jinou konstrukci kluzáků.