Jak-11 (C-11)
Parametry
Výrobce: Já
Rozpětí: 205 mm
Délka: 180 mm
Vrtule: -
Motor: Švecov AŠ-21(v Československu jako M-21)
Elektronika: -
Serva: -
Baterie: -
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Moje 2. pololetní práce z Odborného výcviku. Předlohou je moje srdcovka, C-11... Do toho éra jsem se zamiloval na první pohled, a když jsem se po pololetí rozhodoval co dál dělat, céjedenáctka pro mě byla jasná volba. Měřítko vyšlo cca na 1:46.
Je celá z duralu podle výkresu,lepeno epoxidem, přechody tmeleny tmelem na hliník, stříkáno klasickými spreji a detaily barvičkama na kity. Nejobtížnější asi bylo vystrouhat ten trup (z 35mm duralu) a další babračka byla vrtule (snažil jsem se o správný tvat i stoupání a docela se to i povedlo a na první pokus :-)
O předloze:
Jakovlev Jak-11 byl sovětský cvičný letoun, dvoumístný dolnoplošník se záďovým zatahovacím podvozkem poháněný hvězdicovým motorem Švecov AŠ-21.
Vývoj
Letoun Jakovlev Jak-11 vychází typově ze sovětského stíhacího letounu Jak-3, který s hvězdicovým motorem AŠ-82FN vzlétl již 10. listopadu 1945. Tento stroj se však do výroby nedostal, ale došlo k jeho další modernizaci a vznikl tak nový letoun, který se podrobil zkouškám na jaře roku 1946. V Sovětském svazu se vyráběl v letech 1947–1956 a celkem zde bylo vyrobeno 3859 kusů.
Roku 1953 prodal Sovětský svaz licenci letounu Československu a v továrně Let Kunovice byl stroj vyráběn pod označením LET C-11. V letech 1953–1956 zde bylo vyrobeno 707 kusů.
Použití
Letoun se používal pro výcvik pilotů stíhacích letadel, pro nácvik střelby, fotoprůzkum i bombardování. Kromě SSSR a Československa bylo letadlo používání v zemích Varšavské smlouvy, ve spřátelených rozvojových zemích, ale též i v Rakousku.
Ostatní uživatelé
* Československo, Afghanistán, Albánie, Alžírsko, Bulharsko, Čína, Egypt, Indonésie, Irák, Jemen, Maďarsko, NDR, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Severní Korea, Somálsko, Sýrie, Vietnam
Technické údaje
* Osádka: 2
* Rozpětí: 9,40 m
* Délka: 8,50 m
* Výška: 3,28 m
* Nosná plocha: 15,40 m²
* Hmotnost prázdného stroje: 1950 kg
* Užitečné celkové zatížení: 550 kg
* Max. rychlost (ve výšce 2500 m): 460 km/hod.
* Absolutní dostup (ve dvojím obsazení): 7 100 m
* Max. dolet: 1260 km
* Typ motoru: Švecov AŠ-21 (v Československu vyráběný v licenci jako M-21)
* Vzletový výkon: 700 k (515 kW)
* Předepsané palivo: etylizovaný letecký benzín s oktanovým číslem 95
* Výzbroj: 1× kulomet ráže 12,7 mm, 2× 50kg puma
Komentáře
Umňa to máš za 5 a držím ti palce. P.
to je paráda ... to by si mi taky líbilo já na škole stavěl maximálně model dominanty města ve kterým je naše škola do jedný soutěže .......ale letadlo to mi nedovolily :-)
SŠ Letecká s.r.o. Kunovice , obor Technik údržby letadel. 1. ročník v dílnách školy (ruční obrábění materiálu) tak děláme modely :-D
paráda co to studuješ za školu že si tam můžete takhle hrát ???