Ahoj,
na stránkách www.astramodel.cz jsem v létě 2009 objevil několik novinek mezi RC letadly a rozhodnul jsem se je vyzkoušet. Jednou z nich je i polomaketa oblíbeného letounu Pipe J-3 Cub s rozpětím 1400 mm od Airline s klasickou celodřevěnou konstrukci potaženou fólií a je již v základu vybavena výkonným střídavým motorem SF1000KV.
RC model J-3 Cub v provedení ARF má lehkou a současně robustní celodřevěnou konstrukci, která zajišťuje modelu dlouhou životnost i vynikající letové vlastnosti. Nízké plošné zatížení je zárukou vynikajících letových vlastností a je předurčen i pro méně zkušené piloty. Letoun je potažen kvalitní fólií, která svým zbarvením věrně napodobuje design velkého vzoru. Model je pro bezproblémový transport snadno demontovatelný a lze jej i velmi rychle připravit k letu. Model J-3 je skvělou volbou pro každého, kdo si chce pohodově zalétat.
Tolik tedy standardní popis na stránkách Astramodel.cz, dál popíši vlastní zkušenosti se stavbou ( respektive složením ) a prvními lety.
Po otevření poměrně kompaktního balení uvnitř naleznete:
► hotový potažený trup
► potažená křídla, směrovku a výškovku
► čirou kabinu a motorový kryt z probarveného plastu
► podvozek a zadní ostruhu
► vzpěry křídla
► střídavý motor SF1000KV
► vrtuli 11x5,5 + unašeč
► bowdeny a táhla
► drobné příslušenství
► názorný obrázkový návod
Jedná se o ARF stavebnici ( Almost Ready to Fly ), součástí pochopitelně není RC výbava a pro dokončení budete potřebovat:
► regulátor: 30A až 40A
► 3x servo 13g ( např. Hitec HS-81, Monza SSA27 nebo jiné s tahem cca 2,5 kg/cm )
► RC soupravu se 4-kanály a více ( můj tip Spektrum DX6i )
► přijímač: dle vaší RC soupravy
► konektory: 3,5mm nebo Deans T
► akumulátory: 3S Li-Pol o kapacitě 1.500 – 2.500 mAh nebo 7-8 článek Ni-MH
► nabíječku akumulátorů
V návodu je uvedeno, že budete potřebovat 2x prodlužovací kabely 30cm k servům, ale nejsou potřeba ( křidélka se ovládají jedním servem ), stejně jako vrtule 11x5,5, která je již součástí stavebnice.
Potřebné nářadí a příslušenství:
► ohýbací kleště
► 1,5mm hex šroubovák
► šroubovák
► odlamovací nebo jiný nožík
► tužku
► kombinačky
► nůžky
► důlčík 2mm
► epoxy lepidlo
► vteřinové lepidlo
► malá aku vrtačka
► vrták 2,0 mm a 2,5mm
Sestavení jako takové je vcelku jednoduché, stačí se držet obrázkového návodu – ten je sice v angličtině, ale na sestavení vám bohatě stačí. Jen pozor na jednu věc – obrázky nejsou na stránce řazeny zleva doprava, ale ve sloupcích, tedy postupujete odshora dolů.
Nejvíce času vám zabere kompletace bočních vzpěr podvozku a vytvoření maketového propojení různých lanek na modelu. Pokud narazíte jako já na zkroucenou výškovku, stačí ji klasickou žehličkou na nejnižším stupni trochu žehlit a citlivě kroutit na opačnou stranu. Poté je dobré nechat ji na rovné podložce zatíženou přes noc a druhý den opakovat dokud se nesrovná.
Osazení modelu:
Vyzkoušel jsem další novinku na trhu a to serva Monza SSA27 ( Astramodel.cz ), která jsou svými rozměry a parametry identická jako Hitec HS-81, ovšem za skvělou cenu 269 Kč/ks.
Regulátor jsem použil standardní 30A, baterie Turnigy Li-Pol 2.200 mAh 3S 25C, RC souprava Spektrum DX6i 2,4GHz a přijímač Spektrum AR6200.
Naměřené parametry:
Nejvyšší odběr při plném plynu s 3S Li-Pol baterií činí 31,96A, což dává příkon 352W, na baterii 2.200 mAh 3S získáte cca 9-12 minut pohodového polétání.
Těžiště je podle manuálu 69 mm - vložil jsem baterie 2.200 mAh o hmotnosti 177g a tím jsem se dostal na správné těžiště bez nutného dovažování. Hmotnost modelu s regulátorem a přijímačem je 947g, po vložení baterie 177g jsem se při prvním vzletu dostal na celkových 1.124g
Letové vlastnosti:
Dodávaný střídavý motor SF1000 kV a vrtule 11x5,5 dává modelu dostatečný výkon pro pohodové létání, dostatečné stoupání nebo vytáhnutí ze situace, kdy je potřeba dát plný plyn. Od země se na trávě odlepí po cca 7-10 metrech a na plný plyn jde nahoru pod úhlem cca 30-40°.
Tuning, zvýšení výkonu:
Bez větších nákladů je možno zvýšit výkon výměnou vrtule za větší a je jedno jestli zvolíte klasickou elektro nebo slow-flyer. Rovnou kupte standardní unašeč 4mm, protože ten tovární se vysmekne, drží jen na 2 červíky.
Resumé:
Pipe J-3 Cub od Airline je zdařilou maketou úspěšného Pipera a nabídne vám model pro běžné rekreační polétání při dobrém poměru cena/výkon. Stavebnici lze sestavit během 2-3 večerů, výsledkem je nezáludné chování a výkon, který stačí pro radost z pohodového létání.
Jestli vás Pipe J-3 Cub zaujal, navštivte www stránky dovozce Astramodel, vybrané internetové obchody nebo si nechte předvést ve vaší hobby prodejně.
Uherské Hradiště 3.1.2010.
RayBan
P.S. moje poslední recenze:
Losi XXX-T Sport II RTR NOVÉ
Boom od MScomposit
Scorpio 2&10
J-3 Cub EP ARF Airline
Cessna 185 EP ARF Airline
T-28D Trojan
Losi Speed-T 1:10 RTR
Losi Desert Truck 1:10