Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených

Ročník:1971

Modelář od:1979

Bydliště:Holice

Web:http://www.historicke-modely.cz/

Jako kluk jsem lepil drobné házedla, pak jsem přešel na větroně, ... prostě volné létání. Nyní se vracím a zkouším modely rádiem řízené. Létat jsem se naučil během jedné sezóny. V hangáru mám takovou všehochuť.
Okouzlily mne na konec historické letadla. Stal jsem se proto členem "Klubu historických modelů a motorů". Jsem tam zatím nováčkem, ale už mám na stole plán 1:1 na stavbu Letné 56.
Zatím se daří.


Ukázat přátelům na Facebooku
Vložit model do oblíbených

Motoráček - historik

Parametry

Výrobce: otec
Kategorie: Ostatní
Materiál: Balza + potah
Rozpětí: 1150 mm
Délka: 750 mm
Váha: 440 g
Vrtule: 23x10
Motor: Wilo 1,5 - nádrž cca 10ml

Hodnocení

8.36
z 10 | 11 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

Dar od otce. Stáří modelu více jak 45 let. Na fotu č.4 nálezový stav. Úhledná plechová bedýnka. Letadlo nešlo z bedny vyjmout. Kolečka se roztekla a přilepila model na dno. Čeká mne sundání celého potahu a opravy prolomených žeber. Jsou tu místa, kde něco chybí. Letadlo nemá žádné pohyblivé křidélka či výškovku ani směrovku. Nevím, jak to létalo. Nejspíš model odstartoval a hledal se Bůh ví kde. :o). Jestli někdo ví, co je to za model, či motor, rád uvídám zprávičku. Rád bych letoun zrekonstuoval do původní podoby, ale musím předělat ocas na funční výškovku a kormidlo. Jestli budu dělat křidélka, ještě nevím, ale asi to nechám bez nich.
Stejně bych to asi viděl na předělání na elektromotor. Jelikož je váha celkem slušná, možná by stačila 400. Jestli někdo poradí, co by s tím šlo udělat, budu moc rád. Dík.


5.6.2010 Další zjištěné info o modelu. Tvůrcem je můj otec Víťa Steklý a spolunavrhovatel je Ing. Václav Vaněk. Letadlo bylo postaveno v letech 1963-1964. Není to maketa žádného známého letadla. Jedná se o vlastní výtvor bez žádného plánku. Původně k letadlu byly i plováky. Startovalo na vodě, ale prý s tím byly trochu problémy. Pravý plovák musel být s větším výtlakem, kvůli velké rychlosti při startu. Lítali s tím v Jižních Čechách na velkých rybnících.
Jo a jehla ke rarburátoru je stále uschována u otce mimo model. Takže bych měl motor zprovoznit.

Držte palce!

Komentáře

11.7.2012 15:16 bermas
Jak jsem psal i u svých modelů, cesty osudu jsou někdy nevyzpytatelné. Například když se moje modely ocitly v psí boudě u Kapuča. No a tak bych si dnes dovolil doplnit informace k tomuto modelu. Model se jmenuje Yeti a jeho plánek i s plováky vyšel v Modeláři 9/63, str. 200. Jako autoři jsou podepsáni J. Pokorná, V. Vaněk a L. Benda, VZLÚ Letňany
11.7.2012 15:15 -------------
Jak jsem psal i u svých modelů, cesty osudu jsou někdy nevyzpytatelné. Například když se moje modely ocitly v psí boudě u Kapuča. No a tak bych si dnes dovolil doplnit informace k tomuto modelu. Model se jmenuje Yeti a jeho plánek i s plováky vyšel v Modeláři 9/63, str. 200. Jako autoři jsou podepsáni J. Pokorná, V. Vaněk a L. Benda, VZLÚ Letňany
11.7.2012 15:14 -------------
Jak jsem psal i u svých modelů, cesty osudu jsou někdy nevyzpytatelné. Například když se moje modely ocitly v psí boudě u Kapuča. No a tak bych si dnes dovolil doplnit informace k tomuto modelu. Model se jmenuje Yeti a jeho plánek i s plováky vyšel v Modeláři 9/63, str. 200. Jako autoři jsou podepsáni J. Pokorná, V. Vaněk a L. Benda, VZLÚ Letňany
24.2.2012 15:28 Komar033
Tak jsem prubnul nový potah. Obr.č.6. Je to celé potažené Vliesem a na to je přilepen červený tenoučký papír. Moc dobroty to nedělá. Není to vypnuté tak jak bych si představoval. Je to vidět jen z blízka. Jelikož konstrukce není již úplně rovná a přesná, vypnutí dvou papírů na sobě není příliš ono. Jinak jsem se snažil zachovat původní zbarvení a jiným prostředkem jsem to nevymyslel. Ještě chybí několik nátěrů lakem a na konec stříknutí lakem proti palivu. Motor jsem stále nezkoušel zprovoznit, ale věřím mu. Také kabinu z průhledné fólie musím vlepit. No a pak už asi zálet. Vím, trvalo to, ale futr bylo něco přednější. Tak letu zdar a historikům třikrát zdar...
18.11.2011 19:49 Komar033
Zatím je očištěn a připraven na potah, nějak nestíhám, práce kolem domu. Je to slabota. Myslel jsem, co přes zimu nadělám modelařiny - a skutek utek. :o(
Nevím, zda sprovozním motor, zkoušel jsem ho provisorně na takovém držáku, ale nešlo to, škytá, ale nechytne. Pokud motor nesprovozním, tak ponechám model jen jako památku, nelétal bych s ním. Díky za zájem.
18.11.2011 18:28 bermas
Tak jsem po nějaké době zabrousil na tento model, a docela by mě zajímal aktuální stav. Ale volné bych to nenechával, přece jen dnes už nedozírné pastviny těžko najít a škoda to rozbít.
24.10.2010 16:59 Komar033
Přidal jsem fotečku autora.
23.6.2010 14:44 Kamil
Komar033: Správne rozhodnutie.
Moje hodnotenie ja samozrejme 5.
6.6.2010 20:51 pauL
5 :) neni nad klasiku
2.6.2010 19:30 Komar033
Jsem rozhodnut, po konzultaci s profíkem (Veka 1) . Budu se snažit vrátit původní podobu a nechám ho bez osazení. Už vím jak na to. "o) Díky všem za příspěvky a hlavně Petrovi. Tak jen hladké přistání.
2.6.2010 19:03 DAF
Faktem zůstává, že pokud je to opravdu tak starý originál, má dnes už také historickou hodnotu. Proto jeho restaruace do původní podoby by určitě měla význam, v tom s vekou1 musím souhlasit. Ale v každém případě je to moc pěkné éradlo.
2.6.2010 09:15 Komar033
Bezva, děkuji. To jsem měl tušit... Stavím se moc rád. Tak brzy na viděnou.
2.6.2010 02:12 veka1
Nazdar.
prosím tě bud tak hodný, už na nic nesahej, ( jestli je mu opravdu 45 roků, byla by ho skutečně škoda) , vem letadlo a přijed za mnou na dílnu do Bohumilče. Z Holic to máš 15min jízdy. Najdeš mě zde: http://www.firmy.cz/detail/1955983-ing-peter-kapuscinsky-rokytno-bohumilec.html
1.6.2010 19:54 Komar033
Děkuji, určitě Tvé rady upotřebím. Nejsem stále rozhodnut, co s tím, potahy a kostry jsou jasné, nutnost bude vymyslet uložení zadního křidélka s výškovkou. Jehla se stále shání. No uvidím. Když to nedopadne, tak to možná bude na el. Těžko říct, nechávám to zatím otevřené. Ale díky za dobré tipy.
31.5.2010 21:09 DAF
Pokud se ti podaří motor zprovoznit, asi bych ho tam (za sebe) nechal. Problém bude se sháněním paliva, běžně se už nevyrábí a tudíž neprodává. Na Mánii najdeš odkaz na zdroj. K rekonstrukci, dobře očistit kostru, vyspravit co bude potřeba. Bude asi obtížné oddělit části kormidel od stabilizátorů. Asi budeš muset odříznout předpokládané kormidlo, upravit stávající kostru a podle odříznuté části vyrobit nový díl. Potah, z historického pohledu nejlépe papír, z pohledu trvanlivosti asi Vlies, je trochu podobný, ale po potažení se vypíná horkým vzduchem a pak se lakuje. Má strukturu jakoby plátna (spíše netkaná tkanina, či co). Já s ním ale zatím nedělal, na Mánii zase najdeš vlákno k práci s ním. Pokud půjde o RC vybavení, nedělal bych si s tím větší starosti. Serva kolem 10g s krouťákem kolem 1,5 kila seženeš hravě, přijímač opět kolem 10 - 15g také, baterky 4 ks AAA kolem 700mAh, celkem do 100g. Stavěl jsem éro, které mělo proti plánu prakticky dvojnásobnou hmotnost Messenger (viz moje modely) a létal náherně. S tím tvým motorem to nebude akrobat, ani pylonový speciál. Už originál létal spíše vyhlídkové lety, takže u toho asi zůstaneš. Volňásci nikdy nebyly nijak zvlášť přemotorované, výkon byl mírně pod potřebou. To ale neznamenalo, že by to neletělo.
31.5.2010 19:31 Komar033
To: DAF. Moc děkuji za vyčerpávající komentář. Dnes jsem se kolem motoru dost zajímal. Obvolal jsem pár čísel, jehla se shání. Asi to časem - podle času předělám na říditelé éro. S, V. Jenom nevím, zda pak motor unese větší zátěž s baterií, servy a přijímačem, taky by to asi chtělo větší nádrž. No uvidím. Asi to nechám na dlouhé zimní večery. Asi je škoda měnit motor za silnější, to už by nebylo toto letadlo. Možná to nechám na památku takové, jaké to bylo dřív. Díky všem za rady a komentáře.
31.5.2010 16:35 DAF
Motor je "Déčkový", laicky diesel. Ten šroub na hlavě slouží k seřízení kompresního poměru, ve válci je tzv. protipíst, jehož malým posouváním měníš kompresi. Tím se ladí chod motoru. Druhým ladícím prvkem je jehla karburátoru, která, jak už zde kolega psal, chybí. Pokud jí nenajdeš, bylo by možné to nahradit, asi bych zkusil jehlu i tryskou z MVVS 1,5D (byl podobné koncepce). Výrobce motoru pocházel z NDR (pro mladší ročníky - východní Němci). Zkus si sehnat někde ultrazvukovou čističku na brýle a tam motor dát. Postupně můžeš po uvolnění odmontovat jednotlivé díly a motor tak očistit. U pístu a ojnice si dej pozor, abys je namontoval ve stejné poloze. Je možné na dno pístu (nikoliv pracovní plochu) udělat lehkou rýhu pilníčkem, podobně ojnice. Při obrácené montáží bys motor nemusel rozchodit. Palivo není etyl s ricínem, ale petrolej s eterém a ricinem, blíže si najdi na RC Mánii, je k tomu vícero vláken. Protož tenkrát nebyl RC soupravy, létalo se volně, proto žádná kormidla. Když se podíváš na RC Revue do reedice plánků Modelář, najdeš tam několik letadel podobné kategorie (Citabria, Praga E-114M, Taylor F-2). Aby to neulétlo, dávala se malá nádrž, řádově kolem 5 - 15 ccm (podle velikosti motoru). Seřízení letu - stoupání např. v pravýcbn kruzích, kluz (po zástavě motoru) v levých, či obráceně. Tak držím palce při renovaci a napiš výsledek + foto.
30.5.2010 21:57 Komar033
Hodný, děkuji. To by mohlo být. Myslíš, že má cenu ho zprovoznit a osadit směrovkou a výškovkou. Jestli je nádrž tak malá ( 2,0x2,5x1,5 cm) ? Nevím, jak může být motor dlouho v provozu. Ta jehla by měla být kde? Jediné místo je naproti vstupu hadičky. Bude to ono?
30.5.2010 21:55 fasciman
Chýba Ti tam ihla karburátora.
30.5.2010 21:49 fasciman
To bol volný motorák. Do tej malej nádrže sa dávalo len veľmi obmedzené množstvo etylalkoholu s ricinovým olejom a kormidlá mal nastavené už zo stavby do zatáčania modelu. Nastúpal v kruhoch do výšky a keď došlo palivo kĺzal v kruhoch. Také modely sa vypúšťali na náveterných krajoch letovej plochy.
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2024 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek