Extra 260 3D 480 E-flite
Parametry
Výrobce: E-flite
Rozpětí: 1090 mm
Délka: 1015 mm
Váha: 850 g
Plocha křídla: 24.2 dm2
Vrtule: 12x6 E
Motor: Turnigy C3536 1100kv
Elektronika: TURNIGY Sentry 40A, H-itec Optima 6
Serva: 4x Turnigy 1800A 8g/1.7kg/.10sec
Baterie: Turnigy 2200mAh 3S 40C
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Stavba tohoto modelu byla jednoduchá a podle návodu nebyl vůbec žádný problém. Skládala se z montáže podvozku k trupu. Dále bylo potřeba vložit panty do křídel, výškovky a směrovky a následně k nim patřičné ovládací plochy. Montáž výškovky a směrovky byla jednoduchá a nebylo potřeba nikde nic podkládat, nebo vyřezávat. Vše bezvadně sedělo a vše lícovalo. Jen bylo potřeba si dát pozor při lepení výškovky do trupu aby byla přesně ve středu. A jako poslední kousek bylo lepení průsvitné části kabiny kokpitu k odnímatelné části trupu.
Pak už jen následovala montáž vlastního vybavení do letounu. Jediné mínus stavby tohoto modelu vidím v tom že k uchycení motoru a křídel se používají imbusové šrouky které nemají metrický závit a bohužel nemají ani šestihran pro imbus v metrických mírách. Takže to znamenalo si pořídit speciálně 1/4 imbus šroubovák pro 6 šroubků. Celková doba montáže letounu je podle výrobce 4 až 6 hodin (bez vybavení). Já jsem si s tím ale vyhrál a i s vybavením mi to trvalo asi 12 hodin. Motor jsem použil trochu výkonější než udával výrobce a byl jsem na něj zvědav.
Je to můj první akrobat. A proto jsem si na zálet počkal delší dobu než se mi podařilo mít čas a bezvětří. Start mne velice překvapil. Dal jsem 100% plynu a letoun vystřelil vpřed jako šipka a po zhruba pěti metrech vystřelil vzhůru. Na normální let jsem tedy používal zhruba 45% plynu. Letadlo je ve vzduchu velice stabilní a po zvyknutí na citlivost reakcí přesně reaguje na pokyny. Co se týká akrobacie, tak jsem zatím zkoušel jen let na zádech a pár výkrutů.
V téhle konfiguraci vydržím ve vzduchu asi 5 minut s ještě malou rezervou. Raději létám ale jen 4,5 minuty. Co jsem testoval na zemi s plným plynem vydrží jen ty 4,5 minuty.
Zatím mám za sebou 2 úspěšné lety a další budou následovat. Jakmile seženu někoho kdo to umí trochu s foťákem, tak dodám ještě fotky za letu.
Suma sumárum jsem s tímto letounem, co se týče stavby i letu velmi spokojen a jediné co bych vytknul jsou jen těch 6 nešťastných šroubků. Není to ale žádný větší problém. Spíše jen zdržení.
Edit 15.3.2011:
Po lopingu mi přestala reagovat výškovka a následoval rychlý pád proti zemi rovnou na čumák. Byl to skoro střemhlavý pád. Servo umřelo a vzalo sebou do věčných lovišť i celý letoun. Poškozený jsou obě křídla a masivní poškození celýho čumáku. Viz fotky.
Komentáře
7.11.2010 12:43 -------------
OK. dám na vás a změním vrtuli na vámi doporučenou. Buď 11x4,7 nebo 11x6. Jinak třetí let za sebou.. Zvětšil jsem si exponenciál a trochu sníšil výchylky. Létá perfektně.
5.11.2010 17:51 -------------
MLK má naprostou pravdu!! Pokud budeš motor provozovat s vrtulí 12x6, tak zničíš motor a Extra bude mít úplně jiné letové vlastnosti, než by měla se správnou vrtulí.
5.11.2010 14:03 -------------
Asi mysli, ze v manualu je ta vrtule napsana ( pdf manual jsem nasel na astramodel.cz ):
High Power Outrunner Setup
EFLM1505 Park 480 Brushless Outrunner Motor,
1020Kv
EFLA312B 40-Amp Brushless ESC
APC12060E 12 x 6 Electric Prop
EFLAEC302 EC3 Battery Connector, Female (2)
EFLC3005 Celectra™ 1- to 3-cell Li-Po Charger
THP13203SPL 1320mAh 3-Cell 11.1V Li-Po, 16GA
Or
THP21003SPL 2100mAh 3-Cell 11.1V Li-Po, 16GA
This is a high power performance setup for strong 3D flights.
Akorat ze ta vrtule neni "predepsana" ale doporucena a to pro doporuceny motor.
Pro jiny motor s jinymi parametry je potreba vybrat zase jinou vhodnou otpimalni vrtuli.
5.11.2010 13:03 -------------
vyrobca coho ti doporucil taku vrtulu? celkom si trufas, ked ho chces znicit tak si ho znic.Berie ti to okolo 36-37A.!!!
5.11.2010 12:48 -------------
Baterka tam je opravdu 3S. Měření proudu ale teprve připravuji. V těchto větrných dnech se stejně nedá létat. Co se týká vrtule, tak zatím budu provozovat tuto co je předepsaná od výrobce. Časem ale určitě ozkouším i nějakou z těch co navrhujete. Jediná odchylka oproti tomu co má být podle výrobce je ten motor. A ten jsem výkonově nadsadil pro budoucí časy. Protože jsem ale začátečník samouk, tak děkuji za vaše rady.
4.11.2010 19:59 -------------
Tenhle model moc dobře znám. Extra létala fakt pěkně a přesně, ale spíš se chovala jako F3A, než jako 3D akrobat. Po ubrání plynu ztrácela rychlost a padala po křídle. Po pár letech jsem zkoušel něco málo 3D a při pokusu o vis se najedou extra dostala do vývrtky a neřiditelně padala k zemi. Do dnes nevím, čím to mohlo být. Ta vrtule je špatná, na motor Turnigy C3536 1100kv patří spíš 10x4,7 - 11x4,7 sf.
4.11.2010 15:42 -------------
Tak to je divné - nasnadě je otázka: není ta LiPol pouze 2S (chtělo by to měření - pro tak relativně drahý model by se vyplatil alespoň "Turnigy Watt Meter" za cca 500Kč). Ten model je projektovaný pro E-Flite Park 480, který má doporučenou vrtuli 12x6 pro baterku 2S (výkonově je někde kolem 275W), ten tvůj motor má dávat s baterkou 3S a vrtulí 11x6 cca 400W
4.11.2010 13:15 -------------
Dělal jsem test na zemi kde jsem držel plyn v hodnotách 80% až 100% po celou dobu baterie. Zhruba uprostřed jsem měl jen jedno malé přerušení na kontrolu teplot. Po ukončení testu byl regulátor jen lehce zařátý a motor také.
3.11.2010 21:17 -------------
Ten model je krásný, ten motor je již horší a ta vrtule naprosto špatná. Motor je horší proto, že pracuje v oblasti špatné účinnosti, jeho optimum je někde kolem tahu 1,5kg s vrtulí 10x7 (APC-E) čož při váze modelu 850g je prudký kolmý stoupavý let, takže na takový model by více seděl TR 35-30C, kde by se dala použít i ta tvoje vrtule pokud to pořád nepoženeš na plný výkon (trvalý proud má 15A) a tady by bral cca 21A -jako optimální by byla vrtule cca 10x5. U toho tvého motoru můžeš použít (pokud ho nechceš usmažit) vrtuli max 11x5 a to jen na cca 30s zde bude motor brát cca 35A což je povolené krátkodobé maximum, optimální by byla vrtule někde v rozmezí 10x4 až 10x7 - každopádně to bude výkonnově značně vysoko (proud max cca 30A, tah cca 1,3kg) a při normálním letu bude motor pracovat v oblasti nízké účinnosti.
3.11.2010 20:22 -------------
stou vrtulou ho pravdepodobne uprazis, bere to vele amper preto to tolko zerie , max 35 A a 11x5,5 pozri toto http://esomodels.wz.cz/zajimavosti/Motory/Motory/Turnigy%20C3536-1100.htm
3.11.2010 19:51 -------------
3.11.2010 19:50 -------------
3.11.2010 19:46 -------------
nabíjel jsem okolo 1500mAh, takže ještě mám rezervu. Počítám ale s tím že jak si na ten letoun začnu zvykat, tak budu motoru víc dávat.
3.11.2010 17:57 -------------
a kolko si dobijal do tej baterky? na zemi to zere minimalne 2 krat viacej ako vo vzduchu, si myslim ze 8 minut to musi lietat