Extra 260 3D 480 E-flite
Parametry
Výrobce: E-flite
Rozpětí: 1090 mm
Délka: 1015 mm
Váha: 850 g
Plocha křídla: 24.2 dm2
Vrtule: 12x6 E
Motor: Turnigy C3536 1100kv
Elektronika: TURNIGY Sentry 40A, H-itec Optima 6
Serva: 4x Turnigy 1800A 8g/1.7kg/.10sec
Baterie: Turnigy 2200mAh 3S 40C
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Stavba tohoto modelu byla jednoduchá a podle návodu nebyl vůbec žádný problém. Skládala se z montáže podvozku k trupu. Dále bylo potřeba vložit panty do křídel, výškovky a směrovky a následně k nim patřičné ovládací plochy. Montáž výškovky a směrovky byla jednoduchá a nebylo potřeba nikde nic podkládat, nebo vyřezávat. Vše bezvadně sedělo a vše lícovalo. Jen bylo potřeba si dát pozor při lepení výškovky do trupu aby byla přesně ve středu. A jako poslední kousek bylo lepení průsvitné části kabiny kokpitu k odnímatelné části trupu.
Pak už jen následovala montáž vlastního vybavení do letounu. Jediné mínus stavby tohoto modelu vidím v tom že k uchycení motoru a křídel se používají imbusové šrouky které nemají metrický závit a bohužel nemají ani šestihran pro imbus v metrických mírách. Takže to znamenalo si pořídit speciálně 1/4 imbus šroubovák pro 6 šroubků. Celková doba montáže letounu je podle výrobce 4 až 6 hodin (bez vybavení). Já jsem si s tím ale vyhrál a i s vybavením mi to trvalo asi 12 hodin. Motor jsem použil trochu výkonější než udával výrobce a byl jsem na něj zvědav.
Je to můj první akrobat. A proto jsem si na zálet počkal delší dobu než se mi podařilo mít čas a bezvětří. Start mne velice překvapil. Dal jsem 100% plynu a letoun vystřelil vpřed jako šipka a po zhruba pěti metrech vystřelil vzhůru. Na normální let jsem tedy používal zhruba 45% plynu. Letadlo je ve vzduchu velice stabilní a po zvyknutí na citlivost reakcí přesně reaguje na pokyny. Co se týká akrobacie, tak jsem zatím zkoušel jen let na zádech a pár výkrutů.
V téhle konfiguraci vydržím ve vzduchu asi 5 minut s ještě malou rezervou. Raději létám ale jen 4,5 minuty. Co jsem testoval na zemi s plným plynem vydrží jen ty 4,5 minuty.
Zatím mám za sebou 2 úspěšné lety a další budou následovat. Jakmile seženu někoho kdo to umí trochu s foťákem, tak dodám ještě fotky za letu.
Suma sumárum jsem s tímto letounem, co se týče stavby i letu velmi spokojen a jediné co bych vytknul jsou jen těch 6 nešťastných šroubků. Není to ale žádný větší problém. Spíše jen zdržení.
Edit 15.3.2011:
Po lopingu mi přestala reagovat výškovka a následoval rychlý pád proti zemi rovnou na čumák. Byl to skoro střemhlavý pád. Servo umřelo a vzalo sebou do věčných lovišť i celý letoun. Poškozený jsou obě křídla a masivní poškození celýho čumáku. Viz fotky.
Komentáře
OK. dám na vás a změním vrtuli na vámi doporučenou. Buď 11x4,7 nebo 11x6. Jinak třetí let za sebou.. Zvětšil jsem si exponenciál a trochu sníšil výchylky. Létá perfektně.
MLK má naprostou pravdu!! Pokud budeš motor provozovat s vrtulí 12x6, tak zničíš motor a Extra bude mít úplně jiné letové vlastnosti, než by měla se správnou vrtulí.
Asi mysli, ze v manualu je ta vrtule napsana ( pdf manual jsem nasel na astramodel.cz ):
High Power Outrunner Setup
EFLM1505 Park 480 Brushless Outrunner Motor,
1020Kv
EFLA312B 40-Amp Brushless ESC
APC12060E 12 x 6 Electric Prop
EFLAEC302 EC3 Battery Connector, Female (2)
EFLC3005 Celectra™ 1- to 3-cell Li-Po Charger
THP13203SPL 1320mAh 3-Cell 11.1V Li-Po, 16GA
Or
THP21003SPL 2100mAh 3-Cell 11.1V Li-Po, 16GA
This is a high power performance setup for strong 3D flights.
Akorat ze ta vrtule neni "predepsana" ale doporucena a to pro doporuceny motor.
Pro jiny motor s jinymi parametry je potreba vybrat zase jinou vhodnou otpimalni vrtuli.
vyrobca coho ti doporucil taku vrtulu? celkom si trufas, ked ho chces znicit tak si ho znic.Berie ti to okolo 36-37A.!!!
Baterka tam je opravdu 3S. Měření proudu ale teprve připravuji. V těchto větrných dnech se stejně nedá létat. Co se týká vrtule, tak zatím budu provozovat tuto co je předepsaná od výrobce. Časem ale určitě ozkouším i nějakou z těch co navrhujete. Jediná odchylka oproti tomu co má být podle výrobce je ten motor. A ten jsem výkonově nadsadil pro budoucí časy. Protože jsem ale začátečník samouk, tak děkuji za vaše rady.
Tenhle model moc dobře znám. Extra létala fakt pěkně a přesně, ale spíš se chovala jako F3A, než jako 3D akrobat. Po ubrání plynu ztrácela rychlost a padala po křídle. Po pár letech jsem zkoušel něco málo 3D a při pokusu o vis se najedou extra dostala do vývrtky a neřiditelně padala k zemi. Do dnes nevím, čím to mohlo být. Ta vrtule je špatná, na motor Turnigy C3536 1100kv patří spíš 10x4,7 - 11x4,7 sf.
Tak to je divné - nasnadě je otázka: není ta LiPol pouze 2S (chtělo by to měření - pro tak relativně drahý model by se vyplatil alespoň "Turnigy Watt Meter" za cca 500Kč). Ten model je projektovaný pro E-Flite Park 480, který má doporučenou vrtuli 12x6 pro baterku 2S (výkonově je někde kolem 275W), ten tvůj motor má dávat s baterkou 3S a vrtulí 11x6 cca 400W
Dělal jsem test na zemi kde jsem držel plyn v hodnotách 80% až 100% po celou dobu baterie. Zhruba uprostřed jsem měl jen jedno malé přerušení na kontrolu teplot. Po ukončení testu byl regulátor jen lehce zařátý a motor také.
Ten model je krásný, ten motor je již horší a ta vrtule naprosto špatná. Motor je horší proto, že pracuje v oblasti špatné účinnosti, jeho optimum je někde kolem tahu 1,5kg s vrtulí 10x7 (APC-E) čož při váze modelu 850g je prudký kolmý stoupavý let, takže na takový model by více seděl TR 35-30C, kde by se dala použít i ta tvoje vrtule pokud to pořád nepoženeš na plný výkon (trvalý proud má 15A) a tady by bral cca 21A -jako optimální by byla vrtule cca 10x5. U toho tvého motoru můžeš použít (pokud ho nechceš usmažit) vrtuli max 11x5 a to jen na cca 30s zde bude motor brát cca 35A což je povolené krátkodobé maximum, optimální by byla vrtule někde v rozmezí 10x4 až 10x7 - každopádně to bude výkonnově značně vysoko (proud max cca 30A, tah cca 1,3kg) a při normálním letu bude motor pracovat v oblasti nízké účinnosti.
stou vrtulou ho pravdepodobne uprazis, bere to vele amper preto to tolko zerie , max 35 A a 11x5,5 pozri toto http://esomodels.wz.cz/zajimavosti/Motory/Motory/Turnigy%20C3536-1100.htm
nabíjel jsem okolo 1500mAh, takže ještě mám rezervu. Počítám ale s tím že jak si na ten letoun začnu zvykat, tak budu motoru víc dávat.
a kolko si dobijal do tej baterky? na zemi to zere minimalne 2 krat viacej ako vo vzduchu, si myslim ze 8 minut to musi lietat