Album RC modelu
Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených

Ročník:1956

Modelář od:2008

Bydliště:Hlubočinka

Letiště:N49°57'19.56",E14°29'23.6

Web:modylky.trojankovi.cz

Modelařil jsem od svých 10 let do cca 17, stavěli jsme volné modýlky na gumu (překližka, balsa + potahový papír), na raketové motorky řady S, házedla a samozřejmě plastikové nelétající "kity" 1/72. RC letadlo byl nesplnitelný sen. Na stará kolena jsem se k tomu vrátil, už míň stavím (zatím vesměs EPP) a víc létám - i když času je zoufale málo. Velmi by se mi líbila létající maketa 1/72 (Spitfire, Mustang, Jak-3, Il-2...), to je ale zatím na mezi možností současné technologie a mimo mé schopnosti.

Ukázat přátelům na Facebooku
Vložit model do oblíbených

VA Dragonfly

Parametry

Výrobce: Valachia Air
Kategorie: Cvičný model
Materiál: EPP, EPS, Depron
Rozpětí: 1200 mm
Délka: 960 mm
Váha: 570 g
Plocha křídla: 24 dm2
Vrtule: 10x4.7SF, APC10x5E
Motor: Emax CF-2822 (1200ot/V) - cca 120W
Elektronika: ESC SuperSimple 30A, Rx Spektrum AR 6200, pípák BEL zelený
Serva: 2xMonza SSA20 2.0kg/9g, 1xGWS Park
Baterie: 1500-1600mAh LiPo 3S

Hodnocení

6.43
z 10 | 7 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

Cvičný model VA Dragonfly

Popis

Náš zatím nejlepší v současnosti používaný stroj (ve stavbě jsou i další éra, ale tohle už třetí rok létá). Velmi hodné a přitom velice obratné letadlo. A dost odolné a poměrně snadno opravitelné...

Popis (s více obrázky) je rovněž zde: http://ds107.trojankovi.cz:5002/blog/#param=id_19

Videa

VA Dragonfly - létání ve větru: http://www.youtube.com/watch?v=cD3ZvvRzbU0

VA Dragonfly - akrobatické prvky: http://www.youtube.com/watch?v=OSNkLTIbt8I (ke konci - čas 2:50 - úspěšný pokus o nožový let)

Stavba

Model jsme stavěli v podstatě přesně podle doporučeného postupu (videonávodu). Odchylky byly v podstatě jen 2:

- Udělal jsem otevírací "kapotu" v přední části trupu, kam se dá umístit např. pípák pro hlídání napětí a hledání modelu v obilí), ev. závaží na dovážení modelu.

- Vyrobil jsem držák akumulátoru z neplatných plastových karet ("kreditky", klubové karty, ... ). V diskuzích na webu jsem vyčetl, že nejhorší poškození tohoto typu modelu způsobují akumulátory, které při upevnění podle videonávodu při nárazu "procházejí" dnem trupu či předkem letounu, kde způsobují svou poměrně velkou kinetickou energií značné škody. Vyztužil jsem proto dno trupu nalepením "kreditky" pod akumulátory a na akumulátory jsem vyrobil "krabičku" z kreditek (slepených CA lepidlem), kterou jsem vlepil do otvoru, vyřezaného pro akumulátor. Akumulátor se vkládá do tohoto držáku a zajišťuje proti vypadnutí při záporném přetížení "sucháčem". Tato úprava se zatím velmi osvědčila, akumulátor nikdy nevypochodoval, ani při poměrně tvrdých nárazech modelu na zem.

Změny po dokončení

V průběhu dokončování modelu došlo k náhradě již osazených serv Carson CM-1 servy Monza SSA20 (2kg/cm, 9g). Serva Carson byla na ovládání kormidel Dragonfly slabá, kormidla se pohybovala velmi pomalu. Se servy Monza je vše v pořádku.

V průběhu prvních letů jsme nahradili původní malá kolečka koly o průměru 60mm.

Pro náročnější létání (akrobacii) jsme nahradili původně používaný gumičkový unašeč vrtule kleštinovým unašečem s kuželem.

Po několika opravách jsem vyztužil spodní hranu vstupního motvoru vzduchu (pod motorem) nalepením 3mm uhlíkového pásku.

Létání

Model je docela "hodný". Pro správné prolétnutí zatáčky je třeba koordinace křidélek, výškovky a směrovky, takže je velmi vhodný pro "pokračovací výcvik" po zvládnutí vysloveně začátečnických modelů jako je EasyStar, WildHawk, Čemech Parastar atp. Při správném vytrimování letí samostatně docela stabilně i při "puštění kniplů".

S naší motorizací startuje v podstatě z místa (viz video http://www.youtube.com/watch?v=cD3ZvvRzbU0). Docela dobře klouže, přistává spolehlivě i bez motoru.

Na cvičný model je nečekaně obratný. Zaletí všechny běžné akrobatické obraty, včetně nožového letu. Pro začátečníka je třeba pro první lety nastavit malé výchylky a případně exponenciály.

Z počátku jsme měli obavy z upevnění křídel pomocí gumových ok - ukázalo se, že s tím nebyl jediný problém ani při vybírání střemhlavého letu poměrně vysokou rychlostí.

Nejlépe se s ním samozřejmě létá v bezvětří, létáme ale i při větru do cca 5m/s.

Model má velmi dobře vyřešený průchod chladicího vzduchu k elektronice. Ani při velmi ostrém létání nejsou elektronické součásti ani akumulátor výrazněji zahřáté.

Na modelu jsme testovali vliv stoupání vrtule. S vrtulí 10x7 má model fantastický zvuk, vyšší rychlost, ale rozjíždí se jako autobus. Na akrobacii je asi nejlepší vrtule SF 10x4,7 - model je velmi živý.

Havárie a opravy:

Větší poškození byla zatím jen 2 - v obou případech se vytrhl motor a vrtule poškodila lehce trup. Jednou jsme zničili osičku motoru.

- Poprvé při prudším nárazu při ne zcela zvládnutém přistání došlo k zachycení vrtule o přistávací plochu a vyseknutí kusu EPP na spodku trupu. Podařilo se nám sesbírat všechny úlomky a po rekonstrukci vteřiňákem není poškození téměř vůbec patrné.

- Další nehodu způsobil uvolněný červík na přírubě použitého motoru Emax CF 2822. Motor vypadl z příruby a visel spolu s motorovou přepážkou na přívodech zkroucených značnou silou do "copánku". Pilotovi se podařilo doklouzat na dráhu a přistát, odnesla to izolace přívodů k motoru a hrana otvoru vstupu vzduchu k regulátoru. Po rozpletení přívodů, opravě izolace smršťovací bužírkou a dotažení (+zajištění lepidlem) červíku jsme znovu zalepili motorovou přepážku, zkontrolovali vyosení motoru a Dragon létá jako nový.

- Poslední karambol bylo přistání se slábnoucí baterií v poli za snížené viditelnosti - odnesla to osička motoru. Osičku jsme koupili v Hobby Kingu a vyměnili. Nevydrželi jsme ale do doby než osička přišla, tak jme u Pecky koupili za cca 200Kč druhý motor a namontovali. Teď máme jeden do rezervy.

Komentáře

Ja mam od VA models Pegasuse a velika spokojenost. Zajimave je, ze jedine co jsem musel resit vlastni cestou bylo umisteni baterky - zrejne tohle je vec kterou u modelu moc nepropracovavaji. Nakonec jsem to nejak vykoumal ale idealni to umisteni baterky moc nemam, navic s ni nemuzu posunovat, coz se u motoraku snese, ale u vetrone je to dost nesikovne
20.2.2011 19:55 Zdenek_Trojanek
Ano, souhlasím, modely od VA jsou promyšleně zkonstruované a kvalitně vyrobené. Docela dobrou zkušenost máme i s podporou výrobce. Také již máme ve stavbě dalšího zástupce - dvojplošník Pitts.

Je pravda, že oproti "stavebnicím" od Multiplexu musí být člověk trochu samostatnější a schopný improvizovat, ale není to nijak dramatické. My s bratrem jsme v mládí provozovali klasickou stavbu "žbrdlinkových" modelů - tenkrát jsme na to měli čas. U VA modelů je poměr času stavby k létání o hodně příznivější - rychleji postaveno a víc vydrží. Což je pro nás dnes nutnost, času na modýlky je málo a my si užíváme dříve nedostupné RC.
20.2.2011 08:16 SuperMUF
Modely od VA-models jsou prostě kvalita ... a na rozdíl od modelů typu MiniMag je už i jejich stavba trošku modelařinou ...
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2024 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek