Cvičný model VA Dragonfly
Popis
Náš zatím nejlepší v současnosti používaný stroj (ve stavbě jsou i další éra, ale tohle už třetí rok létá). Velmi hodné a přitom velice obratné letadlo. A dost odolné a poměrně snadno opravitelné...
Popis (s více obrázky) je rovněž zde:
http://ds107.trojankovi.cz:5002/blog/#param=id_19
Videa
VA Dragonfly - létání ve větru:
http://www.youtube.com/watch?v=cD3ZvvRzbU0
VA Dragonfly - akrobatické prvky:
http://www.youtube.com/watch?v=OSNkLTIbt8I (ke konci - čas 2:50 - úspěšný pokus o nožový let)
Stavba
Model jsme stavěli v podstatě přesně podle doporučeného postupu (videonávodu). Odchylky byly v podstatě jen 2:
- Udělal jsem otevírací "kapotu" v přední části trupu, kam se dá umístit např. pípák pro hlídání napětí a hledání modelu v obilí), ev. závaží na dovážení modelu.
- Vyrobil jsem držák akumulátoru z neplatných plastových karet ("kreditky", klubové karty, ... ). V diskuzích na webu jsem vyčetl, že nejhorší poškození tohoto typu modelu způsobují akumulátory, které při upevnění podle videonávodu při nárazu "procházejí" dnem trupu či předkem letounu, kde způsobují svou poměrně velkou kinetickou energií značné škody. Vyztužil jsem proto dno trupu nalepením "kreditky" pod akumulátory a na akumulátory jsem vyrobil "krabičku" z kreditek (slepených CA lepidlem), kterou jsem vlepil do otvoru, vyřezaného pro akumulátor. Akumulátor se vkládá do tohoto držáku a zajišťuje proti vypadnutí při záporném přetížení "sucháčem". Tato úprava se zatím velmi osvědčila, akumulátor nikdy nevypochodoval, ani při poměrně tvrdých nárazech modelu na zem.
Změny po dokončení
V průběhu dokončování modelu došlo k náhradě již osazených serv Carson CM-1 servy Monza SSA20 (2kg/cm, 9g). Serva Carson byla na ovládání kormidel Dragonfly slabá, kormidla se pohybovala velmi pomalu. Se servy Monza je vše v pořádku.
V průběhu prvních letů jsme nahradili původní malá kolečka koly o průměru 60mm.
Pro náročnější létání (akrobacii) jsme nahradili původně používaný gumičkový unašeč vrtule kleštinovým unašečem s kuželem.
Po několika opravách jsem vyztužil spodní hranu vstupního motvoru vzduchu (pod motorem) nalepením 3mm uhlíkového pásku.
Létání
Model je docela "hodný". Pro správné prolétnutí zatáčky je třeba koordinace křidélek, výškovky a směrovky, takže je velmi vhodný pro "pokračovací výcvik" po zvládnutí vysloveně začátečnických modelů jako je EasyStar, WildHawk, Čemech Parastar atp. Při správném vytrimování letí samostatně docela stabilně i při "puštění kniplů".
S naší motorizací startuje v podstatě z místa (viz video
http://www.youtube.com/watch?v=cD3ZvvRzbU0). Docela dobře klouže, přistává spolehlivě i bez motoru.
Na cvičný model je nečekaně obratný. Zaletí všechny běžné akrobatické obraty, včetně nožového letu. Pro začátečníka je třeba pro první lety nastavit malé výchylky a případně exponenciály.
Z počátku jsme měli obavy z upevnění křídel pomocí gumových ok - ukázalo se, že s tím nebyl jediný problém ani při vybírání střemhlavého letu poměrně vysokou rychlostí.
Nejlépe se s ním samozřejmě létá v bezvětří, létáme ale i při větru do cca 5m/s.
Model má velmi dobře vyřešený průchod chladicího vzduchu k elektronice. Ani při velmi ostrém létání nejsou elektronické součásti ani akumulátor výrazněji zahřáté.
Na modelu jsme testovali vliv stoupání vrtule. S vrtulí 10x7 má model fantastický zvuk, vyšší rychlost, ale rozjíždí se jako autobus. Na akrobacii je asi nejlepší vrtule SF 10x4,7 - model je velmi živý.
Havárie a opravy:
Větší poškození byla zatím jen 2 - v obou případech se vytrhl motor a vrtule poškodila lehce trup. Jednou jsme zničili osičku motoru.
- Poprvé při prudším nárazu při ne zcela zvládnutém přistání došlo k zachycení vrtule o přistávací plochu a vyseknutí kusu EPP na spodku trupu. Podařilo se nám sesbírat všechny úlomky a po rekonstrukci vteřiňákem není poškození téměř vůbec patrné.
- Další nehodu způsobil uvolněný červík na přírubě použitého motoru Emax CF 2822. Motor vypadl z příruby a visel spolu s motorovou přepážkou na přívodech zkroucených značnou silou do "copánku". Pilotovi se podařilo doklouzat na dráhu a přistát, odnesla to izolace přívodů k motoru a hrana otvoru vstupu vzduchu k regulátoru. Po rozpletení přívodů, opravě izolace smršťovací bužírkou a dotažení (+zajištění lepidlem) červíku jsme znovu zalepili motorovou přepážku, zkontrolovali vyosení motoru a Dragon létá jako nový.
- Poslední karambol bylo přistání se slábnoucí baterií v poli za snížené viditelnosti - odnesla to osička motoru. Osičku jsme koupili v Hobby Kingu a vyměnili. Nevydrželi jsme ale do doby než osička přišla, tak jme u Pecky koupili za cca 200Kč druhý motor a namontovali. Teď máme jeden do rezervy.