Album RC modelu
Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených

Ročník:1956

Modelář od:2008

Bydliště:Hlubočinka

Letiště:N49°57'19.56",E14°29'23.6

Web:modylky.trojankovi.cz

Modelařil jsem od svých 10 let do cca 17, stavěli jsme volné modýlky na gumu (překližka, balsa + potahový papír), na raketové motorky řady S, házedla a samozřejmě plastikové nelétající "kity" 1/72. RC letadlo byl nesplnitelný sen. Na stará kolena jsem se k tomu vrátil, už míň stavím (zatím vesměs EPP) a víc létám - i když času je zoufale málo. Velmi by se mi líbila létající maketa 1/72 (Spitfire, Mustang, Jak-3, Il-2...), to je ale zatím na mezi možností současné technologie a mimo mé schopnosti.

Ukázat přátelům na Facebooku
Vložit model do oblíbených

SDM WildHawk

Parametry

Výrobce: SDM
Kategorie: Cvičný model
Materiál: EPP, EPS, Depron
Rozpětí: 1380 mm
Délka: 890 mm
Váha: 580 g
Plocha křídla: 26 dm2
Vrtule: originál "jogurtovka" (5x3?),
Motor: Stejnosměrný elektromotor 380 SDM
Elektronika: Stejnosměrný regulátor WH-SDM MESC10A, setový přijímač 4k 35MHz
Serva: 2xSDM SD-17 (18g, 2,2kg/cm)+2xMomza 9g (dodělaná křidélka)
Baterie: 1300mAh 8,4V NiMh 7S

Hodnocení

7.11
z 10 | 9 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

Tohle letadlo vlastně může za to, že část naší rodiny propadla RC modelům, hlavně letadlům (i když máme i vrtulníčky, auta a lodičku). Je docela hodné a neuvěřitelně odolné. Zpočátku, jelikož bylo naše první, prodělalo nepočítaně karambolů, včetně "čenichovek" a "hvězd" a stále slouží.

Podrobnější povídání o Wildovi je na našem webu http://modylky.trojankovi.cz/#param=id_71.

Videa

První let našeho prvního RC letadla: http://www.youtube.com/watch?v=BEBiLK2738c
Pohodové létání a první přemet - kolem 5. minuty - (třetí létání): http://www.youtube.com/watch?v=_GAGM5B38IY
První souvrat (třetí létání): http://www.youtube.com/watch?v=g9HgIS9ynWc

Stavba

V krabici bylo vše potřebné k rychlému sestavení a zprovoznění našeho prvního RC modelu. Bylo to splnění našich dětských snů. Letadlo s červeným eliptickým křídlem a ocasními plochami a bílým krásně tvarovaným trupem bylo prostě krásné.

K vlastní stavbě, či spíše sestavení, není v podstatě co říci.

Jen snad poznámka k připevnění SOP a VOP. Na webu lze najít varování majitelů tohoto modelu před upevněním jen pomocí lepicích pásků nanesených přímo na kormidlech. Tvrdí často, že jejich pevnost je nedostatečná a odpadávají za letu. Náš model absolvoval spoustu letů se standardním upevněním a nikdy se nevyskytly žádné problémy. Jen je třeba odstranit krycí fólii z OBOU slepovaných povrchů, tj. nejen z SOP a VOP, což je zřejmé, ale i z povrchu výlisku trupu - spojují se tedy "lep na lep". Drží to pak docela fest.

Sestavený model je třeba seřídit šroubováním plastových vidliček na táhlech, aby v nulové poloze kniplů na vysílačce kormidla navazovala na příslušné stabilizátory bez výchylky.

Poloha těžiště. To je největší kámen úrazu. Pokud ponecháte vše ze setu a sestavíte podle návodu, má model těžiště moc vzadu a je za letu silně jankovitý až neovladatelný. Pomůže buď posunutí akumulátoru až úplně do špičky trupu - nutno "vydlabat" EPP přepážku, nebo dovážit model v přední části (před přepážkou) vhodnou zátěží. My jsme dlouho létali se 4 AA alkalickými články jako zátěží.

Na závěr doporučuji polepit náběžné hrany křídel páskou se skelným vláknem - uplatní se hlavně při přistávání do vysoké trávy, ev. obilí. Pokud si na to troufáte, je dobré pásku "přižehlit" modelářskou žehličkou či v nouzi starší žehličkou na prádlo, nastavenou na nízkou teplotu.

Odolnost a opravitelnost

Model je vyroben z nějaké hmoty, obdobné EPP, vstřikováním do forem. Takže je pevnější než klasické "řezané" EPP.

Prodělal řadu havárií, některé velmi drsné. Dokud to nenaperete pod plynem do země, většinou se mu nic nestane.

Pokud se podaří řádná "čenichovka", odnese to předek trupu, který se trochu deformuje a občas zlomí. Vše lze jednoduše opravit klasicky vteřiňákem, případně purexem. Díky umístění motoru s vrtulí za křídlem se nikdy s motorem a kupodivu ani s vrtulí nestalo.

Vyvařený Wildhawk

Pokud je předek již hodně zdeformovaný, lze jej docela hodně zresuscitovat vyvařením ve vodě. Předek trupu stačí ponořit na chvilku do vroucí vody a EPP začne dopěňovat, čímž se neuvěřitelně obnoví téměř původní tvar.

Pokud se povrch včas vyhladí studenou lžicí či podobným nástrojem, je povrch docela hladký. Mě se jej povedlo vyhladit jen místy. Chce to trochu cvik, funguje to ale dobře.

Létání

Wildhawk je docela poklidné cvičné letadlo. Má odnímací podvozek, je schopen odstartovat z asfaltu i hodem z ruky.

Pohon stejnosměrným motorem není na dnešní poměry příliš výkonný, ze země ale odstartuje a přemet (trochu s "rozběhem) taky udělá. Při letu na zádech stačí pohon jen tak tak na udržení vodorovného letu.

Létat se dá za bezvětří či za mírného větru (do max cca 2-3m/s), pohon se proti silnému větru neprosadí.

Přestože má oproti svému "vzoru" Easystaru zvětšené plochy kormidel, jsou v některých extrémnějších situacích méně účinná než by bylo ideální. Zejména při staženém plynu (letu bez motoru) jsou reakce dost "vláčné". Pro začátečníka je ale menší citlivost spíše výhodou. Jinak ale krásně plachtí a létá tak nějak elegantně.

Doplněním křidélek dostaneme zcela jiné letadlo. získá na obratnosti a lze s ním lépe létat i ve větru. Po zkušenostech si myslím, že pro začátečníka je vhodnější vybavení křidélky, snáze se dostane z některých problémových situací.

Výhodou tohoto modelu je to, že je přes své rozměry poměrně skladný, zejmény díky odnímacímu dělenému křídlu.

RC souprava

Wildhawk byl (a dosud je - duben 2011) prodáván ve verzi RTF s docela dobrou 4 kanálovou RC soupravou pracující v pásmu 35 MHz, s výměnnými krystaly. Je docela kvalitní a až do přechodu na 2.4GHz jsme ji využívali i v dalších modelech, zejména Toro 900 s ní nalétalo řadu hodin. Přesto bych, pokud bych znovu pořizoval Wildhawka, dnes koupil verzi bez rádia a dokoupil nějakou lepší soupravu, dnes 2.4GHz (např. Spektrum DX6i, Turnigy T9X, nebo HobbyKing T6A - pode finančních možností). Tenkrát (na jaře 2008) ale letecké "WiFi" soupravy s plným dosahem nebyly.

Pozn.: Ano, používám RC soupravy HobbyKing a Turnigy a opravdu fungují. Nestydím se za to.

Komentáře

S těmi původními akumulátory létá tak cca 15-20 minut na jedno nabití, záleží na tom, jak se "za to bere". Dají se tam dát i větší Wilda uveze dost.
11.5.2011 20:37 mike97
Jak dlouho lítá s těmi bateriemi nimh? Díky
3.5.2011 21:07 Zdenek_Trojanek
Jo, na simulátoru (FMS) jsem se taky učil s modelem Wildy základy páčkování (po několika těžkých karambolech naživo). Udělal jsem si ten model přebarvením modelu Easystarta na červeno :) . A taky jsem díky simulátoru dospěl k rozhodnutí nasadit křidélka (po zprovoznění křidélek na modelu v FMS).
3.5.2011 16:20 Dareba
Já ho měl na simulátoru a učil se lítat .-)
3.5.2011 03:01 Zdenek_Trojanek
Však naše taky (díky Wildovi teď lítáme já, brácha a syn).
2.5.2011 22:51 belmondo77
jo to bylo ero moje první
2.5.2011 22:41 Zdenek_Trojanek
Už tam jsou, nešlo to hned najednou :) .
2.5.2011 22:08 belmondo77
a co takhle nejaka fotka
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2024 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek