Tohle letadlo vlastně může za to, že část naší rodiny propadla RC modelům, hlavně letadlům (i když máme i vrtulníčky, auta a lodičku). Je docela hodné a neuvěřitelně odolné. Zpočátku, jelikož bylo naše první, prodělalo nepočítaně karambolů, včetně "čenichovek" a "hvězd" a stále slouží.
Podrobnější povídání o Wildovi je na našem webu
http://modylky.trojankovi.cz/#param=id_71.
Videa
První let našeho prvního RC letadla:
http://www.youtube.com/watch?v=BEBiLK2738c
Pohodové létání a první přemet - kolem 5. minuty - (třetí létání):
http://www.youtube.com/watch?v=_GAGM5B38IY
První souvrat (třetí létání):
http://www.youtube.com/watch?v=g9HgIS9ynWc
Stavba
V krabici bylo vše potřebné k rychlému sestavení a zprovoznění našeho prvního RC modelu. Bylo to splnění našich dětských snů. Letadlo s červeným eliptickým křídlem a ocasními plochami a bílým krásně tvarovaným trupem bylo prostě krásné.
K vlastní stavbě, či spíše sestavení, není v podstatě co říci.
Jen snad poznámka k
připevnění SOP a VOP. Na webu lze najít varování majitelů tohoto modelu před upevněním jen pomocí lepicích pásků nanesených přímo na kormidlech. Tvrdí často, že jejich pevnost je nedostatečná a odpadávají za letu. Náš model absolvoval spoustu letů se standardním upevněním a nikdy se nevyskytly žádné problémy. Jen je třeba odstranit krycí fólii z OBOU slepovaných povrchů, tj. nejen z SOP a VOP, což je zřejmé, ale i z povrchu výlisku trupu - spojují se tedy "lep na lep". Drží to pak docela fest.
Sestavený model je třeba seřídit šroubováním plastových vidliček na táhlech, aby v nulové poloze kniplů na vysílačce kormidla navazovala na příslušné stabilizátory bez výchylky.
Poloha těžiště. To je největší kámen úrazu. Pokud ponecháte vše ze setu a sestavíte podle návodu, má model těžiště moc vzadu a je za letu silně jankovitý až neovladatelný. Pomůže buď posunutí akumulátoru až úplně do špičky trupu - nutno "vydlabat" EPP přepážku, nebo dovážit model v přední části (před přepážkou) vhodnou zátěží. My jsme dlouho létali se 4 AA alkalickými články jako zátěží.
Na závěr doporučuji polepit náběžné hrany křídel páskou se skelným vláknem - uplatní se hlavně při přistávání do vysoké trávy, ev. obilí. Pokud si na to troufáte, je dobré pásku "přižehlit" modelářskou žehličkou či v nouzi starší žehličkou na prádlo, nastavenou na nízkou teplotu.
Odolnost a opravitelnost
Model je vyroben z nějaké hmoty, obdobné EPP, vstřikováním do forem. Takže je pevnější než klasické "řezané" EPP.
Prodělal řadu havárií, některé velmi drsné. Dokud to nenaperete pod plynem do země, většinou se mu nic nestane.
Pokud se podaří řádná "čenichovka", odnese to předek trupu, který se trochu deformuje a občas zlomí. Vše lze jednoduše opravit klasicky vteřiňákem, případně purexem. Díky umístění motoru s vrtulí za křídlem se nikdy s motorem a kupodivu ani s vrtulí nestalo.
Vyvařený Wildhawk
Pokud je předek již hodně zdeformovaný, lze jej docela hodně zresuscitovat vyvařením ve vodě. Předek trupu stačí ponořit na chvilku do vroucí vody a EPP začne dopěňovat, čímž se neuvěřitelně obnoví téměř původní tvar.
Pokud se povrch včas vyhladí studenou lžicí či podobným nástrojem, je povrch docela hladký. Mě se jej povedlo vyhladit jen místy. Chce to trochu cvik, funguje to ale dobře.
Létání
Wildhawk je docela poklidné cvičné letadlo. Má odnímací podvozek, je schopen odstartovat z asfaltu i hodem z ruky.
Pohon stejnosměrným motorem není na dnešní poměry příliš výkonný, ze země ale odstartuje a přemet (trochu s "rozběhem) taky udělá. Při letu na zádech stačí pohon jen tak tak na udržení vodorovného letu.
Létat se dá za bezvětří či za mírného větru (do max cca 2-3m/s), pohon se proti silnému větru neprosadí.
Přestože má oproti svému "vzoru" Easystaru zvětšené plochy kormidel, jsou v některých extrémnějších situacích méně účinná než by bylo ideální. Zejména při staženém plynu (letu bez motoru) jsou reakce dost "vláčné". Pro začátečníka je ale menší citlivost spíše výhodou. Jinak ale krásně plachtí a létá tak nějak elegantně.
Doplněním křidélek dostaneme zcela jiné letadlo. získá na obratnosti a lze s ním lépe létat i ve větru. Po zkušenostech si myslím, že pro začátečníka je vhodnější vybavení křidélky, snáze se dostane z některých problémových situací.
Výhodou tohoto modelu je to, že je přes své rozměry poměrně skladný, zejmény díky odnímacímu dělenému křídlu.
RC souprava
Wildhawk byl (a dosud je - duben 2011) prodáván ve verzi RTF s docela dobrou 4 kanálovou RC soupravou pracující v pásmu 35 MHz, s výměnnými krystaly. Je docela kvalitní a až do přechodu na 2.4GHz jsme ji využívali i v dalších modelech, zejména Toro 900 s ní nalétalo řadu hodin. Přesto bych, pokud bych znovu pořizoval Wildhawka, dnes koupil verzi bez rádia a dokoupil nějakou lepší soupravu, dnes 2.4GHz (např. Spektrum DX6i, Turnigy T9X, nebo HobbyKing T6A - pode finančních možností). Tenkrát (na jaře 2008) ale letecké "WiFi" soupravy s plným dosahem nebyly.
Pozn.: Ano, používám RC soupravy HobbyKing a Turnigy a opravdu fungují. Nestydím se za to.