Po ztrátě
mojí Bety 1400 jejím zavěšením na vysoký strom bylo třeba pořídit nový model. Požadavkem bylo, aby byl schopen nést kameru GoPro HD stejně jako Beta 1400. Vzhledem k tomu, že Beta 1400 mezitím prošla dvěma iteracemi vývoje a současná verze měla serva uvnitř, což omezovalo dost podstatně flexibilitu vnitřního prostoru, objednal jsem model Bixler kit z Hobby Kingu, který je totožný s Betou v první verzi. Po mírných peripetiích a hlavně velmi dlouhém čekání dorazily dvě zásilky těsně před vánoci. Po odkladu stavby v důsledku zranění jsem Bixler konečně sestavil. Použitý motor je Turnigy 2826 2200 KV s udávaným výkonem 340 W, tj. poměrně slušně výkonný motor -- bohužel se nevejde do pylonu, takže musí být vně, což nečiní problém. Jako regulátor jsem zvolil Turnigy Plush 30 A s BECem schopným dávat 3 A. Motor má rating až 40 A, takže maximum plynu je potřeba používat obezřetně. Křídla jsou držena dohromady sadou neodymových magentů, do dodávané výztuhy jsem zasunul menší uhlíkovou trubičku pro zlepšení tuhosti. Úspěšný, byť krátký zálet jsem provedl 26. února. Sice byl vítr, takže na nějaké jemné dolaďování to nebylo, ale žádné viditelné problémy se nevyskytly.
3. března 2012: První delší let, použil jsem dvě baterky, dohromady jsem vylítal cca 1700 mAh. Foukalo, takže trimování zase nic (i když ono to snad ani nebude potřeba). Hlavní bylo vyzkoušet, že křídla drží. Zkusil jsem nějakou tu lehkou akrobacii: loopingy, let na zádech i výkrut (i když ten tradičně nic moc). Vždy po chvíli létání jsem přistál a kontroloval. A skutečně, asi dvakrát se mi stalo, že při přistání byla křídla povysunutá. Což není moc dobré. Doma jsem zjistil, že se odlepil jeden magnet, takže jsem ho vlepil zpátky a uvidíme. Jinak budu muset hledat nějaké zlepšení.
4. března 2012: Dneska jsem vylétal cca 4 Ah ze tří baterek. Kromě lehké havárie, při které se nic nerozbilo byly všechny lety bezproblémové. Křídla drží uspokojivě, už se mi nestalo, že by se uvolnila. Asi 45 letových minut bylo s naloženou kamerou GoPro HD. Bohužel záznam odhalil, že let není příliš stabilní. Nevím, jestli to bylo větrem nebo je nějaký problém s letadlem, ale z Bety byla videa znatelně klidnější.
24. března 2012: Dneska cca 3 hodiny svahování (spotřebováno jen asi 600 mAh). Nakonec jsem to při úplně nesmyslném hození nahoře na kopci rozšlehnul o zem - už jsem se balil, ale říkal jsem si ještě jednou... Sražený čumák a dvakrát zlomená špička křídla. Křídlo jsem slepil, trup povařil ve vodě a většina škody zmizela, i když kryt kokpitu pořád moc nesedí, takže jsem ho malinku seříznul. Každopádně na svahu jsem si s Bixlerem užil nějakou tu zábavu. Svahový speciál to není ani zdaleka, ale když fouká, tak to jde pěkně.
3. května 2012: V průběhu dubna jsem Bixíkovi pořídil nové rádio FlySky T9X (též známé jako Turnigy T9X). U RiMra jsem si nechal naflashovat software ER9X a přidat podsvícení displeje, místo košíčku AA baterií jsem dal přijímačovou 2500 mAh LiPoly baterii. Tím se z této vysílačky stává docela slušné dělo, na kterém se dá opravdu leccos nastavit. Takže jsem si nastavil diferenciaci křidélek, míchání směrovky do křidélek, dual rate na křidélka a výškovku a brzdy.
Zcela neočekávaný výsledek použití nového rádia je, že výchylky na (především) křidélkách jsou nyní podstatně větší než s původní vysílačkou (HK -T6A). Nevím, jestli byla původní špatně nastavená, nebo to je vlastnost. Každopádně výkruty, které jsem předtím nebyl schopen rok zalétnout najednou jdou skoro samy a krásně. Zvýšený rozsah je pravděpodobně i na plynu, protože teď Bixler zvládá skoro kolmé stoupání. Takže si opravuju názor na motor Turnigy 2826 2200 KV -- zdá se, že výkonu má opravdu dostatek.
Ve frontě mám už tři nová videa z GoPro HD, takže až budou hotová, dám sem odkazy.
4. června 2012: Dneska jsem to trošku přehnal s akrobacií a napálil jsem Bixlera v rychlosti do země. Rádius destrukce poměrně značný, čumák je na kusy, baterie zdeformovaná (na vyhození), zlomená vodorovná ocasní plocha, utržené jedno křidélko. Tohle slepit bude docela náročné, viz
tento link.
8. července 2012: První let po opravě, slepený čumák (bohužel ne zrovna perfektně), slepené ocasní plochy, zavěšení křidélek a výškovky na panty. Kupodivu to létá naprosto bezvadně, na žádný problém jsem nenarazil (kromě neustále se odlepujících magnetů na křídlech, ale to s pádem a opravou nesouvisí).
6. října 2012: V předposlední den dovolené v Českém Švýcarsku jsem zaletěl s Bixlerem (vč. kamery) tak daleko, že jsem se nedokázal proti silnému větru vrátit. Letadlo zmizelo za horizontem. Jako zázrakem se trefilo do louky (všude kolem samozřejmě lesy), takže se nakonec podařilo najít. Mělo by to jít slepit, kamera je v pořádku.
20. dubna 2013: Postavil jsem nový Bixler kit se stejným vybavením (akorát 40 A regulátor míst 30 A). Bohužel Styrolep se ukázal jako špatná volba lepidla, protože hned při druhém letu se rozlepil ve vzduchu. Takže jsem ho celý rozebral a budu lepit znova.
14. listopad: Vystavil jsem video z loňské dovolené. Letos jsme byli na stejném místě, takže mám další letecký video materiál, snad to ještě letos sestříhám (edit: už je přidáno) ve video sekci.