Clea
Parametry
Výrobce: Moje stavba i návrh
Rozpětí: 2700 mm
Délka: 1376 mm
Váha: 2565 g
Plocha křídla: 56 dm2
Vrtule: Aeronaut 14/8
Motor: Hyperion GS 3025/8
Elektronika: Přijímač Futaba R6208SB, regl Fly 110 opto, diody na Rx aku
Serva: křídlo-4 x Atlas Wing, VOP-Atlas DS 13ACB, SOP-Atlas DH16FTD
Baterie: Rx-HP LiFe 1450mAh, pohoné-HP 3S 2600mAh
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Moje první stavba velkého a zároveň RC modelu úplně od začátku. Vzal jsem si "velký špek", ale naštěstí to dopadlo dobře !
Konstrukce
Křídlo (S3021) je klasické konstrukce, tj. balzová žebra, dva nosníky ze smrk. pásnic a stojina, celé potaženo balzou, místy trochu uhlíku a sklotextitu a samozřejmě překližky, spojka z ocelové kulatiny 8 a 3 mm, křídlo se upevňuje dvěmi oc. šrouby M4. Trup koupený a upravený na jiné křídlo a plovoucí T VOP a vyztužovaný. VOP (NACA 0008) má balzová žebra a celobalzový potah, středem prochází laminátová trubička a v ní na volno uhlíková tyčka, kolem níž se otáčí a která se upevňuje přes uhlíkovou objímku oc. šroubem M2,5 ke kýlovce, ovládá se táhlem 2mm zepředu !. SOP je balzové konstrukce potažena balzou. Celé potaženo Oracoverem. Jelikož některé použité technologie jsem ještě nejlépe neovládl, model má při blízkém pohledu nějaké estetické nedostatky - mám se moc co učit. Co se týče pevnosti a aerodynamiky, tak by to mělo být OK, jen musím sehnat spojku z kvalitní pružinovky. Křidélka jsem musel dodatečně mnoho zpevňovat (potah papírem, výplň purexem, uhlíkový roving- prostě jsem zkoušel) a tak nemají povrch na 100%, nicméně vyhovují. Trup měl původně krátký předek (starší verze Rytmus max) a musel jsem vepředu mít 140g olova, což jsem nemohl skousnout. Proto jsem si vyzkoušel laminování do negativní formy a trup jsem vepředu prodloužil. Díky tomu jsem mohl posunout komponenty více dopředu a odebrat závaží a také získal více místa.
Letové vlastnosti
Model jsem navrhoval jako univerzální rychlejší a pevnější větroň. 2565g letovky je o něco víc, než jsem uvažoval. Nicméně i takhle těžký létá pěkně, vůbec nemám pocit nějakého rychlíka, má velmi dobrý kluz (srovnávám s Paliem Sport, křidélková 2m ARF), je krásně stabilní, ale nikoliv přestabilizován, v žádném režimu jsem nezaznamenal nějaké nepříjemné chování. Nemá ani trošku tendenci padat do vývrtky. Do obratů se mu nechce příliš snadno, zato jsou díky hmotnosti a slušné aerodynamice takové táhlé a dynamické, což se mi líbí. Když to z výšky rozjedu a pak letím v pár metrech, má pak ještě energii, aby vystoupal něco nahoru, tohle jsem s předchozí dvoumetrovkou nemohl. Na klapkách (cca20°) krásně zpomalí, při 90° spolehlivě zabrzdí-když chci naklesat při přistání, 20° výchylky používám i při startu aby odhoz nemusel být tak rychlý. Podařilo se mi trefit vyosení motoru -5,7° dolů a 0° do strany také díky tomu, že jsem si přečetl na RCmanii (kde jsem získal i mnoho dalších rad a informací) vlákno o Proximě 2. S takto vyoseným motorem není třeba vůbec žádný mix, po přidání plynu pokračuje ve své původní dráze.
Motorizace
Co se týče výkonu pohonné jednotky, tak pro mne je dostačující, nejsem žádný hotlinerista, pod nějakými 45° to nahoru jde. Pro případné zvýšení výkonu mohu dát 4s akumulátor, ale bude třeba lépe vyřešit chlazení, protože to už tak topí, motor i regl to zvládnou. Dále uvažuji o vrtuli s větším stoupáním (nevím, jestli nesnížím průměr), protože při rychlostech modelu zabírá pouze při stoupání, v kluzu nedokáže model moc urychlit a jen se protáčí.
Hodnocení po 1. letové sezóně
S modelem jsem měl doposavad cca 30 startů (cca 7 hodin letu) a celkem jsem se s ním už sžil. Oproti fóliovníkům z ARF stavebnic je opravdu trošku rychlejší. Nicméně až nyní jsem zjistil, že létám s malým úhlem seřízení (1°) !, takže ho v další sezóně zkusím trochu natáhnout, čímž by měl zpomalit a taky zlepšit reakci na zvýšenou rychlost letu (dive test). Doposavad jsem ho musel ze sestupného letu příliš tahat a dávat tak na něj pozor.
Také ještě budu laborovat s klapkama, protože používaných 20° nebudou optimální pro nejlepší kluz (opadání). I tak je to model velmi hodný, na to aby spadnul na rychlosti, musí zpomalit celkem hodně, nicméně při přistání je třeba samozřejmě dávat pozor. Co se týče termiky tak je vhodný do velkých výšek při větru a turbulencích, na vychytávání slabých bublin to není. Ikdyž v klidném večerním vzduchu klouže s klapkami pomalu a uklidňujícně :-) jak po kolejích. Co se týče akrobacie, tak jsem si s ním dovoloval čím dál více. Lopingy, výkruty, souvraty - i na slušné rychlosti a bez flutteru ! Profilovaná velká plovoucí výškovka dokáže model otočit kolem dokola při malé rychlosti na malém poloměru, je to takové pádlo. Na co si ale musím stále dávat pozor je přitažení při velkých rychlostech (velká g), poněvadž 8mm ocelová (ne příliš kvalitní) spojka je dost na hraně. Jako model, který jsem si postavil po fóliové ARF stavebnici, mi zcela určitě přináší radost bez jakéhokoliv zklamání.
Komentáře
23.3.2012 08:07 -------------
Moc pěkné davam 5
21.3.2012 17:39 -------------
Ja nevim no. me se to ero libi a ocenuju vlastni navrh a stavbu neb sam to nedokazu.takze pet bodu
21.3.2012 08:08 -------------
Ten trup mi je veľmi povedomý, myslím, že presne na takom mám dorobeného Eleganta NW (je aj tu na albume). Ako píše pitridom, trup nechaj tak, predok je dosť dlhý, radšej pouvažuj nad väčšou baterkou, ja vozím napr. 4článok 3750 a ťažisko som musel dolaďovať prijímačovkami až za krídlom...Budeš mať asi ťažšiu zadnú stavbu, ale naozaj, tých 150g nie je problém u vetroňa tohoto typu a radšej ich voz v baterke :-).
20.3.2012 21:56 -------------
Díky :-) s tím zbarvením jsem si dost dlouho hrál ve Sketchupu a ve Photoschopu, než jsem vybral právě tohle :-) viz
http://www.rcmania.cz/gallery/image_page.php?album_id=37&image_id=158 Časem přibyde i nápis "CLEA". PS:koukám, že mám podobné zbarvení jako jeden z tvých modelů :-)
Těžiště je teď tak akorát, dozadu už jít opravdu nemůžu. Barerka je opravdu hned za motorem, po prodložení by bylo ovšem možno dát také těžší baterku, směrem dozadu bude spoustu místa na její posun a doladění těžiště. Ještě tam jsou i jiné dodělávky, ale toho olova bych se rád zbavil.
20.3.2012 21:31 -------------
Prima éro, pěkné barvy, za 5. Jen jestli můžu: tu předělávku bych odložil. Zatím bych lítal jak to je a až po větší ráně nebo v zimě bych se zamyslel nad prodloužením. Úspora 150-160g není zas tak zásadní, možná budeš ještě posouvat těžiště dozadu, dávat místo 3S LiPo 4S a tak. Předpokládám, že pohonná baterka je hned za motorem...