pro
standa 117
Bažant je na svou dobu konstruktérsky velice sofistikovaný model. Problém je ale v tom ,že jeho konstruktér se pravděpodobně s žádným upoutancem ( a že jch navrhl celkem dost) nedostal dál ,než po kulaté premety ,souvrat,případně let na zádech. A o tom tu točíme...
Upoutaný model to by nemělo být synonymum pro dělovou kouli ,přivázanou na špagátku, která letí především z důvodu působení odstředivé síly.
Upoutaný model by měl svého pilota poslouchat a být řiditelný ve všech letových polohách. To předpokladá rozumou nosnou plochu, profiláž , správnou mohutnost VOP,dobře rozvržené boční plochy trupu a přiměřený tah pohonné jednotky . Model musí být schopný řízeně letět i několik kruhů bez motoru ( pouze na základě tahání) .A toto konstrukce pana Faru nesplňují a splňovat nikdy nebudou. Prostě je tak nenavrhl. Takže historiky ano ... pokud jde o nostalgii a radost ,že si postavím něco s čím jsem jako kluk dělal první pilotní pokusy.
Ale pro výcvik v řízení upoutaců je dnes dostatek nových konstrukcí ,které jsou létavé a bezproblémově řiditelné. Toto je základní předpoklad úspěchu.. Záruka ,že se začátečnk skutečně naučí létat akrobacii. je v tom , že model umí víc než pilot. Ve výcviku nelze zápasit s nevhodnými letovými vlastnostmi modelu a nespolehlivým pohonem , to nemůže být souboj s drakem ... A vo ,vo tom to je.
veka1