Dvouplošník DH 82 Tiger Moth
Parametry
Výrobce: hacker a já
Rozpětí: 596 mm
Délka: 480 mm
Váha: 155 g
Vrtule: APC 5,1 x 4,5E
Motor: Dualsky XM2812CA-27 (80W)
Elektronika: Futaba
Serva: 2x Servo Robbe 4,3 g 8524
Baterie: Dualsky LiPol XPower 300-2S G5 (60/45C)
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Ještě jako student jsem si postavil maličkou polomaketu na CO2 motor modela, peněz v tu dobu nemaje, snil jsem o verzi na RC. Nakonec zůstalo u snění. Je tomu možná 15 let co jsem zanechal ve sklepě na polici hotový model, který zbývalo jen vybavit elektronikou. Díky miniaturizaci RC vybavení, výrazného zlevnění a také já už dávno nejsem jen student rozhodl jsem se snad po deseti letech celkové přestávky v modelařině udělat radost a osadil jsem tedy výše zmíněné RC vybavení, doplnil lanovody a panty výškovky a směrovky.
Veškeré vybavení má dle udávaných hmotností 65g samotný model, ani osazený jsem nevážil, takže přesně nevím, ale odhaduji to tak na 150-160g celkové hmotnosti modelu, ale možná je to i výrazně méně, snad v budoucnu provedu vážení, v tuto chvíli není na čem.
Model nebyl nikdy extra souměrný čas možná taky zapracoval, odtokové lišty křídel nejsou úplně rovné, ani ocasní plochy nejsou zrovna podle pravítka.
Jelikož jsem měl dlouhou pauzu i v RC řízení modelů trochu jsem nejprve potrénoval na simulátoru.
Když nastal čas odvahy a v podvečer ustal vítr vyrazil jsem do terénu. bez motoru plachtil hezky, s motorem to bralo zatáčku celkem z ostra několik krátkých vzletů a několik přistání do vysoké trávy, seznamování. bohužel asi na po čtvrté jsem trochu přetáhl směrovku možná i zazmatkoval (možná byl ten večer i větší poryv větru) a letadlo jsem rozsekal, křídla jedné poloviny odtržené a trup na dvě půlky (hned za zadním sedadlem)... Trocha rozčarování a pocitu, že to asi nemá cenu spravovat, jenže křídla byly oddělené celkem prakticky a trup stejně tak. Slepil jsem to vteřiňákěm a potřebný potah přaplátoval a přelakoval. Až jsem se divil, že to celkem přežilo s né tak hroznými následky.
Po týdnu jsem získal znovu odvahu čekal jsem opravdu na bezvětří, který toto letadélko opravdu potřebuje jinak to človek honí po obloze. Večer asi v 20hod nastalo bezvětří a já hned vyrazil, vybaven kousky balzy na podkládání motoru jsem nic neuspěchal a v klidu nejdříve ozkoušel rovný let. nelétá to sice jako autobus úplně z příma, stačí malý vánek a už to točí do jedné či druhé strany, ale nádherně jsem si polétal. Proti mírnému vánku si nádherně vychutnáte pomalý let (letadlo se téměř zastaví), přeci jen nezapře se dvouplošník. Tento typ motoru je na model výrazně předimenzován, klidně by to sneslo snad poloviční výkon, já lítal tak na 1/4 - max 1/2 výkonu na plný plyn jsem si snad ani netroufl, protože to mám pocit, že by snad upadly křidla ;o). Každopádně takto je model vyvážený a se slabším a lehčím motorem bych musel dovážit nebo alespoň použít větší (těžší) baterii.
Model mohu doporučit, je to drobek, ale je nutné mít na paměti, že je vhodný jen na letní klidný věčer s téměř absolutním bezvětřím, kdy je s ním opravdu příjemné polétání.
Komentáře
Moc pěkné. Tiger Moth se mi vždycky strašně líbil takže dávám 5/5.
Snad taky oercéčkuju nějakou svojí starou dvacetinku.
Chtělo by to nějaké video :)
Krásne lietadlo. Ja mám slabosť na dvojplošníky takže jasná 5. :)
Včera večer mezi 8-9hod jsem byl opět létat zkušebně jsem stopnul čas doby letu, čistých 22minut do odpojení motoru regulátorem.
Fotografie samozřejmě doplním, bez nich by to tady úplně ztratilo smysl. Snad zítra dopoledne.
Heké povídání, tak ještě nějaký obrázek a bude i hodnocení.