Po té co jsem prodal dvoumetrovku Mefisto, jsem zjistil, že nemám s čím létat soutěže RCEN. Depronový stroj na Vigo Depron Cup je příliš křehký a hlavně nemá brzdy a novou Trinity je mi líto otloukat při soutěžních přistáních a ještě ji nemám moc 'v ruce'. Tak jsem si postavil tento nenáročný a laciný větroň.
Konstrukce je smíšená - křídlo depron s balzovym nosníkem, uhlíkovými pásnicemi a potah z hnědé papírové pásky, ocas olaminovaný 4mm depron, trup z kónické uhlíkové trubky a vlastnoručně uplácaná laminátová gondola, rovněž důkladně vyuhlíkovaná. Profil křídla je z dílny M.Drely, řada AG 35-38, křídlo přichyceno gumou. Celé je to koncipováno tak, aby to bylo dobře ovladatelné, nebylo moc těžké, ale zároveň aby to vydrželo drsnější zacházení ve vzduchu a hlavně při přistání (k brždění používám křidélka vyklopená nahoru).
Pohon je dočasně 55g Dualsky, ale už brzo tam doufam přijde jeho větší bratříček s trošku větším výkonem i účinností. Teď to stoupá asi 7-8m/s při
odběru 15A.
Zajímavá věc je těžiště. Začínal jsem s konzervativní polohou v 1/3 křídla, lítalo to stabilně, ale dost to klesalo a mělo to malý rozsah rychlostí. Dive test odhalil, že těžiště je moc vepředu. Teď jsem na hodnotě 1/2 hloubky křídla (!!!) a lítá to mnohem líp, kluz se podstatně zlepšil a ovladatelnost je dobrá, včetně točení ostrých zatáček 'na uchu' o poloměru pár metrů. Jen mi to přijde nezvyklé, těžiště takhle vzadu.
EDIT - 3.5.2008 - Tak na svoji prvni soutezi RCEN, tyden po zaletu, skoncilo tohle ero na ctvrtem miste (z 16ti) a nechalo za sebou i nekolik celokompozitovych brusu (Ariane, Ocelot, Beach) a jinych peknych modelu (Relax RCEJ, Ion, Siesta,....). Takze zatim celkem spokojenost ;-) Ale v kluzu to ma porad jeste dost rezervy, asi budu muset vyrobit znovu kridelka, puvodni se pri potahovani trochu zkroutila a ted to dost kazi profil. :-( A snad brzy budou konecne i letove fotky.
EDIT - 8.6.2008 - Konecne dorazil ten spravny motor = Dualsky XM2834-10. Je o 15g tezsi nez ten co tam byl, ale zkracenim silovych vodicu a vyhozenim konektoru mezi reglem a motorem se mi podarilo 10g usetrit. Motor beha vyborne, se stejnou vrtuli a baterkou ma odber max 17A a stoupani vzrostlo na skvelych 10-11m/s :-))
EDIT - 3.9.2008 - Nahradil jsem pokroucena depronova kridylka celobalzovymi. Nevim jestli se mi to jen zda, ale prislo mi, ze se vykony modelu o neco zlepsily, asi opravdu trochu poklesnul odpor. Bohuzel obcas zlobi serva nebo tahla na ocase, musim nejak prilis casto trimovat. Ale je zvlastni ze se rozjizdi jen "vyskovka", ostatni zustava ok.
EDIT - 22.5.2009 - Musel jsem vymenit jedno servo na motylovi. Nejak se nakazilo straslivou teplotni zavislosti, pri ohrati na slunicku se paka pootocila az o 40st !!! Je to uz treti HXT-900, ktere jsem musel menit, prvni dve "jen" zdechly - asi umrela elektronika :-( A taky baterky uz nejsou to co vloni, pri mereni odberu (kvuli soutezi RCEX) jsem nameril jen 160W, proti lonskym 180ti. Litat se s tim jeste da, ale na pristi sezonu uz to bude chtit nove.
EDIT - 26.7.2009 - "evo II." - Nove kridlo, vetsi rozpeti (200cm), plocha (31,5dm2), vic prohnuty profil (S4082), trochu modernejsi tvar usi (jestli to je k necemu dobre, kdovi?), jina technologie (Pepin vyriznul horkym dratem z desky XPS, uhlikovy nosnik, potah papir). Kridlo vyslo asi o 15g lehci, pevne ypada dostatecne a hlavne dobre lita. Je o neco pomalejsi a mene obratne, ale pronikavost proti vetru se kupodivu moc nezhorsila. V termice kazdopadne funguje lepe nez puvodni, to je zase vhodnejsi treba na svah = obratnejsi a schopne letu na zadech (coz S4082 opravdu nezvlada). Posledni fotku jsem si
vypujcil od Honzy Kubicy z jeho webu
http://www.rcex.cz
EDIT - 20.8.2009 - Vcera jsem si na letisti pujcil vyskomer a omeril stoupani a klesani. S triclankem je stoupani porad velmi peknych 10m/s. S "Eco" ohonem na dvojclanek je to kolem 4m/s (a velmi zavisi na citlive pilotazi). Klesavost je 0.6 - 0.7m/s, coz teda neni nic moc extra, cekal jsem to lepsi. Max rychlost stremhlav jsem nameril lehce pres 20m/s, vic to pustit jsem se bal (hlavne o gumicky).
Vánoce 2010 - model jsem s krvacejicim srdcem prodal kolegovi z letiste Honelixovi. Po te co jsem poridil 2,5m Etalona od LSmodels jsem pro Enko uz nemel moc uplatneni.