Optima A123
Parametry
Výrobce: LS Model
Rozpětí: 2200 mm
Délka: 1080 mm
Váha: 1750 g
Plocha křídla: 37 dm2
Vrtule: RFM 13x9"
Motor: MVVS 5,6/960 Redliner
Elektronika: Jeti SPIN PRO 66, Futaba 7008SB, Robbe F1675 a další telemetrie
Serva: 4x TGY 777MG, 1x TGY306G
Baterie: TGY A-Spec 2200 mAh
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
29.10.2013 - u Leoše Svobody objednávám po krátkém dopisování a osobní návštěvě s letovými ukázkami Optimu A123 s uhlíkem vyztuženým křídlem a plnou mechanizací ... jinak standard v laku. chci aby to dřevo bylo vidět ... je krásné. Plán je osadit to MVVS Redlinerem - a to i s vědomím toho, že by se našly efektivnější pohony. Jednak je krásný (což vím sice jen já, ale i to se počítá) a jednak nemám v plánu udělat z toho raketu - plán byl postavit z toho středně těžkou variantu warmlinera schopného i klidného letu se stoupavostí kolem 20-24 m/s. To mi musí bohatě stačit na další posun v pilotáži a hraní.
30.11.2013 - STAVBA A MĚRĚNÍ - vyzvedávám krabici s letadlem a nějaký materiál, který jsem si k tomu objednal. Zároveň se mi sešly objednané součástky, baterky, a tak, a tedy lze začít se stavbou. Po večerech postupně optimalizuji uložení věcí v trupu, ladím délky kabeláže, nastavuji a zkracuji přívody k servům, baterkám, regu, telemetrii. Vše protahávám, svazky jdou do punčošek, ať to hezky vypadá, kabeláž křídla je připojena přes MPX konektory. Když jsou délky kabeláže a její umístnění promyšleny a posvazkovány, osazuji motor, reg, telemetrii do trupu, servo do kýlovky a zkouším pižlat lože serv do křídel. To jde blbě. Serva jsou velká, šachty jen tak tak a minimum materiálu v hranách způsobuje praskání loží již při opracování. Nakonec konstatuji, že není čas na hrdinství a objednám výřezy loží laserem na rc-zoom.cz. Bomba ... do druhého dne mám perfektní přesné výřezy z 5 mm překližky za cenu za kterou nemám šanci to efektivně vypižlat. Serva jdou do loží, lože do křídel a epoxidu a já ohýbám táhla a hraji si s přepákováním. Táhla jsou z 1,5 mm mědí potaženého svářecího drátu - naohýbaná na přesnou míru tak, abych se vyhnul zbytečným vidličkám, závitům a tak. Sice to obnáší pár zkažených kusů, ale výsledek je s menšími vůlemi, trvalý, pevný a bezporuchový. Vybírám vrtuli. Váhám mezi Aeronautem 13x6,5" a 12x8".
Obě proměřuji se 4s staticky na zemi na stojanu s redlinerem pro nějakou představu:
-------------------
12x8" Aeronaut - staticky 75A, 11500 otáček, 3,7kg tahu;
13x6,5" Aeronaut - staticky 82A, 10300 otáček, 4 kg tahu;
-------------------
volba padne i na doporučení Leoše Svobody na 12x8" - tahu mají obě na start dost a 12x8 díky většímu stoupání poběží víc do rychlosti. Částečně kvůli ladění a častečně kvůli hraní je v tom hrst telemetrie - napětí pohonných aku, teplota motoru, vario, výška, rychlost, vzdálenost, GPS...
ještě naprogramovat rádio, poladit drobně středové polohy sub-trimy, nastavit výchylky, dovážit a může do vzduchu.
22.12.2013 - PRVNÍ ZÁLET u Leoše Svobody a pod jeho odborným dohledem :) - no zálet ... prostě jsme ji hodili do vzduchu a nebylo potřeba nic dělat. Nakonec aby se neřeklo jsme jednou pípli trimem křidélek doprava to bylo vše. Po hladkém prvním přistaní klouže Optima po namrzlé trávě k nám a přichází zrada ... zamrzlý schovaný kámen jí uštědřuje kopanec a proráží laminát na břiše trupu . Kopanec je tak velký, že částečně odprýskává i barva kolem toho rozpáraného místa a odpadne i tavným lepidlem fixované servo výškovky. Ještě že pilotoval Leoš ... u něj není podezření, že je to rukama, kdybych to měl v ruce já, tak si to vyčítám :) Leoš si ji rovnou vezme na pár dní do parády (díky moc) a vyztuží ono perforované místo. Výsledek je lepší než nový.
26.12.2013 - DRUHÝ ZÁLET po opravě dna trupu. Pohoda a vše jak má být. Ladíme vlastně už jen butterfly. Musíme z původně nastavených 85 stupňů klapek ubrat na cca 65. Optima má klapky poměrně hluboké (přes 1/4 hloubky křídla) a vyklopené na skoro pravý úhel způsobily prakticky zastavení letadla. na 65 stupňů se dá ještě dobře tlačit do letu s rezervou na ovládání a přitom zpomalí na srandovně nízkou rychlost. Zjišťujeme, že se nepodařilo tak úplně naplnit plánované parametry ... místo 1600g nakonec váží 1700g - nezdá se že by jí to vadilo, spíše naopak. No a místo plánovaných 24m/s stoupá 35 m/s, stabilně ale přes 30m/s :)
leden 2014 - jen tak pro zajímavost mě napadne po jednom z letů připojit JetiBox a vyčíst data z regulátoru a zjišťuji, že aeronautka se točí na hraně své výrobní tolerance ... aniiž bych ji honil za rychlostí tak dosahuje při rozjezdu před stoupáním 12800 otáček a je tedy na hraně deklarovaných 13000 otáček, kde se celkem spolehlivě trhá (jak zjistili mnozí jiní). Několik lidí mi mé obavy potvrzuje. Škrtím proto limit plynu na 80% a objednávám RFM vrtuli 13x9" úzkou od p. Paláčka. Volba padla na tuhle po debatě s p. Paláčkem a Daliborem Štěrbou (oběma díky). Snad bude fungovat. Do doby než dorazí se létá jen piánko.
1.2.2014 - doráží RFM vrtule - krásný štíhlý kousek uhlíku. Montuju ji a měřím opět staticky na 4s pro srovnání:
-------------------
13x9" RFM - staticky 87A, 10500 otáček, 3,9 kg tahu;
-------------------
8.2.2014 - VÝMĚNA VRTULE - provedené měření rozptyluje mé obavy, aby se trochu větší stoupání a užší listy nepodepsaly na nízkém tahu při startu (bez rychlosti). Jde do vzduchu a hned se dějí věci. Hned první odpoledne se Optima rozeběhne na 200 km/h a stoupá na začátku bez dvou desetin 40 m/s. Tady už ale naráží pohon na své limity. Přeci jen ve stoupání tahle težší vrtule trošku vadne. Nicméně je to stoupání i tak rychlé, že než stačí rychlost klesnout někam ke 33 m/s, tak musím vyrovnat, neb je kolem 250 m vysoko . Takže mi nejspíš tyto limity asi tak moc vadit nebudou. Nevím jen jak jsem na tom teď proudově, ale snad to reg dá. spoléhám částečně na odlehčení ve vzduchu a částečně na v principu impulsní režim. Hlídám teploty regu a motoru, tak doufejme, že to zatím dá, než to dozjistím a vyhodnotím. Každopádně s touto vrtulí nabral model ve většině režimů výrazně na rychlosti, a tak jsem si jí už dovolil zařadit do hotliner kolonky :) (ano vím, že tam 2,2 m potvůrka moc nepatří, ale zase nemůžu říkat glider něčemu, co lítá 200 :) tak proto trocha nadsázky. Uvidíme, čím ještě Optimka překvapí - zatím se ve vzduchu chová velice způsobně a dělá radost.
24.2.2014 - přidáno čidlo Unisens-E - byl jsem zvědavý jak se chová pohon v různých fázích letu a jak je na tom proudově - po zvětšení vrtule mám podezření, že reg by mohl být na hranici svých možností. Na zemi kupodivu při statickém měření není proud kupodivu tak zlé - 87A není tak děsivých pokud se potvrdí předpoklad, že se vrtule ve vzduchu odlehčuje
... To se nepotvrzuje jen částečně ... rozeběhy motoru v rychlosti působí cca na vteřinu kopance proudu cca 95A, a to i v letu v rovině. Zřejmě při statickém měření běží tato vrtule s částečně utrženými proudnicemi, a tak i když generuje dost tahu, tak není zatížena úplně. V rychlosti v letu ale zabere plně a tam pak nastává ten proudový náraz. Jakmile se motor rozeběhne a letadlo zrychlí, tak proud klesá v rovině na cca 65A, ve stoupání někam na 75A. To jsou již hodnoty o které se u 70A regu tolik nebojím, ale jak moc si dělat vrásky s těmi kopanci nevím .... asi vyměknu a dám tam přijímačový zdroj extra. Jen je mi líto, že to zase nějakých 70-80g přibere. Už jsem to nechtěl dál zatěžovat. Zároveň nové čidlo ukazuje trochu menší hodnoty stoupání na variu ... z důvodu vrozeného skepticismu budu pracovat s těmi - podle toho Unisens-E varia jsou maxima stoupání kolem 36 m/s. stabilně pak přes 32 m/s
20.4.2014 - přestože by Optima potřebovala pomalu nějakou údržbu a úklid útrob od následků pokusničení, a mám pro ní připravený přijímačový BEC, tak s ní létám tak rád, že ji nechci rozborkou a sborkou uzemnit. Tak zatím dostala cestovní kufřík, který by jí narozdíl od lepenkové krabice měl umožnit i nějaké ty cesty bez většího rizika.
15.5.2014 - 1/2 RIP :( ... ztráta kontroly z ne zcela zjištěné příčiny - podezření na něco s baterkou - byla po nehodě nafouklá jak balón a měl jsem dojem, že v určitý moment přestala reagovat na kniply. Bohužel jsem neměl zaplý log telemetrie, abych analyzoval. Ale to už neřeším. Poškozeno křídlo a jedno servo, trup zachován neporušen. Plán je křídlo poškozené hlavně na krajích výhledově přestavět na nějaké více ušaté termické a k zachovalému trupu pořídit zcela nové křídlo ... takže to bude vlastně nová Optima - a to bude jiný příběh :)
Komentáře
Gratuluji, mám Optimu také a super letoun. Chtěl jsem dát Redliner taktéž, ale ulakotil jsem jiný motor, teď mě to mrzí. Zase jsi mě to připomněl, tak snad letos to předělám. Přeji hodně letů bez pádů, i když i ty Optima ustojí.
Kryty serv jsou přelepené samolepící jednobarevnou matnou tapetou. Původně tam byla izolepa, ale na dřevěném povrchu to nevypadalo hezky. mikrostruktura povrchu dřeva způsobovala nestejnoměrné přilnutí a to bylo vidět. Ten nápad mám od LS --- výhoda je, že si z toho člověk vyšmikne perfektní tvar podle šablony jednu jak druhou. Výsledek hezký, čistý a opakovatelný - díky přelepené zadní hraně a kulatým rohům je ve vzduchu objektivně tišší a řekl bych, že se i lépe chová.
Moc pekne a pecliva stavba. Cim a jak lepis ty kryty serv? Vypada to moc dobre.
Moc pěkná práce, Optima létá krásně a nezáludně, ať létá ku spokojenosti:-) dávám za 5.