Skyclimber "na steroidech"
Parametry
Výrobce: Nine Eagles
Rozpětí: 2008 mm
Délka: 1210 mm
Váha: 1400 g
Plocha křídla: 38.5 dm2
Vrtule: Aeronaut 11x6"
Motor: Axi 2814/16
Elektronika: Jeti SPIN33, Futaba 7008SB
Serva: bůh ví a co dům dal
Baterie: GENS Ace 3s 2600 mAh
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Záznam o Skyclimberovi sem dávám jen jako ohlédnutí – letadlo je v tuto chvíli sice letuschopné, ale zakonzervované a čeká na svou další příležitost v záloze, neb v tuto chvíli mám jiné preferované modely. Záznam si ale zaslouží, i když nejde o nic modelářsky převratného spíše proto, že to bylo moje první letadlo, které mě učilo nejen jak se páčkuje, ale hlavně co se stane, když … po stránce vlivu změn na letadle na letové vlastnosti a chování. Prostě po nějakou dobu to byla taková moje malá laboratoř pilota začátečníka samouka. A na tyhle začátky byl k nezaplacení. Věřím, že pokud bude zájem, poslouží synkovi nebo tak něco.
Pořízen jako první startovací model úplného novice, a to v setu ARF … se setovou vysílačkou J5pro, která mimochodem na setovku vůbec není špatná (digitální trimy, digitální volby reverzů, možnost přepínání výchylek, nějaký ten kanál v záloze, …).
Po vybalení z krabice se ukázalo, že pravé úhly se v Číně nevedou a přimět EPP konstrukci a uložení VOP, aby se alespoň malinko přiblížilo kolmosti na SOP, byl oříšek.
Zalétl mi jej kamarád a předal – ale hned první můj let větší havárie – čínský dělník nedotáhl respektive strhnul červík, co fixoval kužel na ose motoru a při druhém zamotorování prostě odešel kužel i s vrtulí bez rozloučení. Letadlo bez možnosti přimotorování v rukou úplného začátečníka, které není vyvážené kvůli ulítlé vrtuli a není navíc nijak moc vysoko, to je smrtelná kombinace. No a byla první a zdaleka ne poslední příležitost k lepení a vyztužování pomuchlaného čumáku. A tak to šlo dál. Naštěstí další nehody byly stále řidší a ne už tak drastické. Skyclimber hrdinně plnil svou úlohu otloukánka a pral se s nepřízní osudu a mých šmatlavých rukou a létal jako hodné a nezáludné letadlo bez reptání.
Cvičil jsem na něm základní servisní dovednosti včetně výměny serv, náhonů, postupně jsem vyměnil regulátor, který zlobil, motor, který házel (nevím nakolik to bylo výrobou a nakolik nevlídným zacházením), EPP lisované panty nahrazeny normálními panty, naprasklá uhlíková spojka křídla nahrazena pevnější s větším průměrem. Vysílačka nahrazena sofistikovanější, co mi umožnila mixy. Doplněny dle potřeby různé výztuhy uhlíkem apod. Letadlo tak sice přestávalo k mé nezměrné radosti mávat křídly při manévrech a reagovalo přesněji, ale díky lepidlu, výztuhám a úpravám se z něj stal krapet bumbrdlíček a původní dýchavičný cca 150W motůrek a pohon s ním měl víc a víc práce.
Pak došlo na kompletní generálku. Byl jsem sice patřičně hrdý na to, že letadlo udržuji letuschopné a přibližně správného tvaru bez výměny dílů, ale už vypadalo jako po nájezdu švédů díky stopám po lepení, otlučeninám, ale i v neposlední řadě popáleninám po blízkém setkání s drátem vysokého napětí a děr od větví. Takže jsem jej vytmelil šlehaným kytem, vybrousil, přidal ještě pár výztuh do vlnivých EPP ploch a celé to potáhl wrapovou fólií. Letadlo z původní kilové poletuchy předchozími opravami a tímhle potažením ztěžklo na nehorázných 1250g. Přidal se proto mnohem větší motor – AXI 2814/16, větší vrtule Aeronaut 11x6“a silnější regulátor Jeti Spin 33. A kvůli dovážení zatíženého ocasu i větší AKU (3s- 2600). Jak říkám taková laboratoř :) …co se stane když. Výkon pohonu se mi tak zvedl z původních dýchavičných 150W na 380W, což bylo znát. Na druhou stranu to dále zvedlo letovku na 1400g Letadlo se však díky poměru výkonu a hmotnosti dostalo na hranici toho, že se dokázalo udržet ve stoupání, které nebylo daleko od kolmosti.
Díky potažení fólií je letoun k nepoznání a troufám si tvrdit, že mnohem elegantnější ale zároveň získal Skyclimber strašně moc na rychlosti a pronikavosti a najednou neměl problém s větrem. Co se logicky zhoršilo, byla schopnost létat na nejnižších rychlostech, a také se daleko snáze trhají proudnice při problematických manévrech. Je to holt něco za něco a z hlediska zkušeností neocenitelné.
Z EPP cvičné poletuchy se tak stal takový docela svižný sofliner, který celkem klame tělem a létání s ním je jiné než na začátku, ale neméně zábavné.
Teď je z velké části na odpočinku, ale věřím, že ještě neřekl své poslední slovo zejména při výcviku dalších :)
Komentáře
je to tzv. wrapová fólie. používá se na "obalování" aut. je samolepící a pomocí horpovzdušné pistole jde hezky vytahovat a zase srážet, čímž jdou tvarovat a vypasovávat v nějaké rozumné míře ty konvexní i konkávní tvary. jak se s tím pracuje je všude na Youtube spousta videí - stačí zadat WRAP folie ... apod. koupit ... já si vybral nějaké matné verze na netu tady http://www.trieste.cz/ a nechal si poslat na dobírku
Tak jsem se pustil do přestavby mojí Bety 1400. Chtěl jsem se zeptat, co si to použil za folii? a kde se dá sehnat? Dík
Veľmi dobré... naozaj jedinečná motivácia urobiť niečo so starým SC. Moje "laboratórium" bola ALPHA 1500 - inak tiež vďačný otĺkanček - a veľa ma naučila. Nerád by som ale Clinbera nejak veľmi zaťažoval váhou navyše, lebo by som ho chcel použiť na nosenie kamery. Ako na to...?
Obvykle houby nehodnotím, ale toto sem musel! Perfektní popis! Strašně se mi líbí ta barevná kombinace a ta povrchovka, to je úžasné! Takový nádherná povrch na EPP houbě! Dal jsi mi super inspirace na předělání mé staré ošlé Bety 1400 a znovureinkarnování! Děkuji!