Zatím nejsložitější "stroj", který mám a to v měřítku 1/8. Korba je tvořena z dřevěných lišt o rozměrech 25x25, 15x15, 16x10 a 2,5 mm sololitu, vše lepeno purexem, epoxidem a vt. lepidlem. Celá korba je potažena netkanou tkaninou, přelakována celoleskem a v namáhaných místech přelaminována... Vahadla jsou zhotovená z ocelového plechu tl. 5 mm a kulatiny pr. 8 mm. Jsou uložena v korbě kluzně v mosazné trubce a odpružena vinutými pružinami. Obdobně to platí i pro napínáky, na které jsou použity pastorky a šneky ze stavebnice Merkur...:-) Napínací kola jsou vytočena z duralu a následně vypilovány otvory (hrozná práce), pojezďáky jsou z černého silonu pr. 100 mm. „Pukličky“ na pojezďácích, bez toho to neni T-55, jsou... bystřejší jedinci určitě poznají...:-)Rozety jsou vyříznuty vodním paprskem z ocelového plechu tl. 4 mm a mezi sebou spojeny duralovou kulatinou a imbusy. Celek je na hřídeli pr. 8 mm uložen ve dvou kluzných ložiscích. K technice se dostanu později, teď k ostatním „věcem“, které jsou na korbě. Blatníky, kryty převodů, kaslíky, výfuk a další detaily jsou z umělé hmoty tl. 1, 2 a 4 mm, nádrže jsou z polystyrenu EPS, klec kolem světel je naohýbána z rámečku plastikových letadel a samotná světla – jedno je od firmy Š-HOBBY, druhé je pomocí něho vylisováno z průhledné fólie tl. 0,5 mm a dotvořeno z milimetrové umělé hmoty... Lana jsou z prádelní šňůry, oka odlita z epoxidu a tažné háky jsou vypilována z duralu tl. 10 mm. Poslední věcí je sud na naftu a ty nejdrobnější detaily. Sud je sletován z ocelové planžety, pozinkovaného plechu, napouštěcí a vypouštěcí otvor je z mosazi a duralu. Ty nejmenší „blbůstky“ jako jsou různá držadla na kaslíkách a tak jsou z bovdenů k pohonu kormidel letadel a z vázacího drátu...
Druhým hlavním dílem tanku je deska co kryje korbu a na které je věž. Je opět ze sololitu tl. 2.5 mm a lišt 16x10 mm. Je to nejméně složitý díl tanku. Je tu „pouze“ poklop řidiče z polystyrenu EPS a umělé hmoty, pohon věže a kryt motoru, filtru a žaluzie chladiče – to vše z umělé hmoty, drátěné síťoviny proti hmyzu a... zase „malý věci“ - detaily...
Nejsložitější, co do pohledu detailů, je určitě věž, takže všechno popsat asi nezvládnu. Je laminována na polystyrenové kopyto – po jejím sejmutí je ve spodu vyztužena překližkou tl. 6 mm. Od začátku sem se snažil udělat hodně funkčních detailů, takže poklopy se dají otáčet otvírat, infrareflektor velitele se dá naklápět, infra střelce a kulomet je spřažen s kanónem. Na to všechno je použita umělá hmota, polystyren EPS, rámečky z plastikových modelů, silon, plexisklo, šusťákovina na zakrytí kanónu (ten je mimochodem z části rybářského prutu + nějaká ta plastová trubka). Je toho tam hodně...:-)
A teď technika. V tanku jsou dva motory ze stěračů Škody 120 + řetězové převody, obousměrné 12V regulátory (stavebnice), napájení je 11 "nikláky" s kapacitou 4500 mAh (doba jízdy cca. 15 min.). Otáčení věže je uskutečněno pomocí upraveného standardního serva, náměr kanónu má na starosti servo Hitec HS-311. Další elektronika - přijímač HITEC HFD-08RO, spínač osvětlení a čtyřčlánek 2000mAh. Veškeré osvětlení je realizováno pomocí LED diod, kromě třech reflektorů, dvou na korbě a jednom na věži - tam jsou žárovky (z důvodu maketovosti).
Na konec bonbónek v podobě kouřového generátoru, detailně byl popsán v RCRevue. Je na principu tavení kalafuny. Funguje podle mě výborně - je spínán mechanickým vypínačem pomocí serva a kouř je regulovaný 18A regulátorem (jiný volný doma nebyl...). Samotné spouštění "čoudu" je buď závislé na motoru anebo libovolně pomocí páčky na vysílačce...:-)
Na povrchovou úpravu jsou použity pouze barvy REVELL na plastikové modely, nanášeny štětcem (i znaky a čísla - bez šablon).
Samotnou kapitolu tvoří pásy. Jeden pás tvoří 104 - 105 článků. Jsou odlity do formy z obyčejné modelíny - jedna várka čítala 18 článků, poté se musela forma obnovit. Složení článku je následující - epoxid chs 1200, hliníkový prášek a ocelové dráty pr. 0,6 a 2 mm... Články jsou mezi sebou spojeny ocelovým drátem pr. 2 mm (výplet jízdního kola). Práce to byla hrozná, ale v domácích podmínkách to jinak asi udělat nelze...
Závěrem poznamenám časovou náročnost stavby - něco kolem 550 hodin. Více řeknou asi fotky...
... v modelu přibylo jedno servo HS-645MG na spoušť pistole na poplašné náboje, celkem 6 ran, tudíž zase model umí něco navíc...:-)
... v říjnu 2015 nastala dlouho plánovaná přestavba na jiné motory, konkrétně byl pohon převzat ze dvou aku vrtaček a regulátory nahrazeny českými MDE56, jinak vše zůstalo při starém...:-)
... z důvodu dalšího projektu opět změna motorů - místo stávajících z akuvrtaček jsou v tanku nyní motory MIG 700, převodovky zůstaly zachovány, dále osazen větší reproduktor ke "zvukovému modulu"...
Další informace zde:
http://www.mujtank.tym.cz/t-55-1-8-t1005/
http://www.youtube.com/watch?v=1OPQEF3ig0g
http://www.youtube.com/watch?v=SByCOivcTBY