Fokker Dr.1
Parametry
Výrobce: Robbe
Rozpětí: 1350 mm
Délka: 1050 mm
Váha: 3400 g
Vrtule: 13x6
Motor: ASP 61
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Z nedostatku času na stavění vlastního modelu jsem se sebezapřením pořídil tento hotový model. Kvalitu provedení raději nebudu popisovat, jelikož jsem celkem puntíčkář a některé věci prostě nedokážu přejít.
Přesto jsem jej uvedl do provozuschopného stavu a navíc jsem jej doplnil velice povedenou figurkou samotného Rudého Barona, kterou pro mně za celý jeden víkend vysochal p. Kaplan, za což mu velice děkuji. Celkový pohled na model se tímto asi tak 100x zlepšil.
Mám za sebou první starty a celkem to letí. Musím si ale trochu zvyknout na tuto koncepci letadla, takže pocity jsou zatím smíšené. Uvidíme po dalších startech (zalétávání jsem musel přerušit pro banální poruchu - nedostatek lepidla v loži motoru. Prostě se při zalétávání rozlepilo !?!? ).
Po pořádném zalétnutí ho ještě trochu "umažu", aby nevypadal tak nově.
TTD: 2500 g, vrtule 13x6,5, motor AXI 2820/14, régl SPIN 44 PRO, baterie 3 článek 5A
27.5.2017
Sešla se sezona se sezonou a já už se nemohl dívat na to, jak potah tohoto modelu rychle povadl. Na mnoha místech se povolil a jeho opětovné napnutí bylo celkem nemožné. Na mnoha místech se odlepil úplně.
Na konci loňské sezony jsem tedy řek dost a jal se model přes zimu komplet upravit.
Původní myšlenka byla udělat pouze nový potah, ale nakonec se to trochu vymklo a nový potah tentokráte provedený solartexem jsem začal doplňovat obšívkou, čímž model získal (alespoň doufám) na realističnosti. Před vlastním potahováním však muselo nutně nastat opravování vlastní konstrukce. Něco tak strašného jsem ještě neviděl. Některé díly byly k sobě pouze přisazeny a spojeny potahovou folií, jiné byly slepeny s pravěkou přesností (milimetr žádná míra). Myslím si, že už si nikdy žádný hotový model nekoupím, ani kdybych neměl s čím létat. No a když jsem byl již u toho opravování, začal jsem ještě i upravovat a vyztužovat. Z hlavního nosníku křídel jsem udělal opravdu nosník, motorové lože jsme vyhodil úplně a ........ a upravil celý čumák na spalovací motor. Takže jak jsem již psal, záměnou potahu to začalo a kompletní změnou koncepce to skončilo. Doufám, že záměr byl jen ku prospěchu. No co to se brzo ukáže.
Momentálně jsem ve stavu, kdy jsme dokončil všechny úpravy, potahování, zvelebování a řádné umazání letounu. Takže stačí jen vše "ustrojit" a může se do vzduchu.
Jak to dopadne dám určitě vědět. Držte mi palce, čekám na příznačné počasí a můj vnitřní klid.
Takticko-technická data upravím až po záletu.
18.6.2017
Právě jsem se vrátil z druhého záletu (první byl při složení stavebnice před cca. 2 lety), a .......... a povedlo se. Sice nebyl zálet úplně klidný, ale nakonec se vše v dobré obrátilo.
Na první dnešní start jsem se připravoval asi tak půl dne. Bylo totiž nutné nejprve řádně zaběhnout nový čtyřtakt ASP 61. První start tohoto motoru byl úplně bez problémů, takže zabíhání nepřineslo žádné úskalí, pokud opomenu malý výpadek naší mysli, kdy jsme najednou nemohli motor ani za boha nahodit. Prohledali jsme vše co šlo, svíčkou počínaje, přes hadičky až vlastním žhavením konče a nakonec stačilo pouze jediné - natankovat palivo. Nějak nám v zápalu zabíhání nedošlo, že spotřeba bude poněkud větší a že je také potřeba občas palivo doplnit. Co k tomu dodat ...
Po zaběhnutí motoru jsme překontrolovali těžiště a doplnili trochu závaží (6 ks rybářských "olůvek" každé o hmotnosti 25 g). Podle návodu v původní stavebnici bylo těžiště 87 mm od náběžné hrany horního křídla. Po dovážení jsme byli cca. 30 mm před tímto bodem, takže jsem usoudil, že by mělo být vše OK. Doplnil jsem palivo a překontroloval letovou hmotnost. Váha se zastavila na 3180 g. Oproti elektro provedení a po celkové úpravě potahu, změně koncepce pohonu a celkovému postřiku lakem proti palivu nebyl nárůst tak dramatický a tak vzhůru na první start.
Plný plyn a klidné vznesení do vzduchu naznačovalo, že bude vše OK, ale při první zatáčce začalo rodeo. Model sebou začal podivně cukat a pohazovat, chvilku to vypadalo jako na těžiště příliš vzadu, pak zase jako na moc velké výchylky křidélek a směrovky, pak jako by zůstávala vyset výškovka ve výchylce a nechtěla se vracet na střed. No nebyl to hezký let. Naštěstí se mi podařilo dokončit jeden okruh kolem letiště a po jeho dokončení také nějakým způsobem přistát bez ztráty kytičky.
Co však s nastalou situací ? Dali jsme si pauzičku na sváču a při ní jsme prodebatovávali další postup. Nakonec došlo na slova kolegy Břéti, který každý model zatíží poměrně hodně na čumák a ono se hned ukáže, zda je potřeba řešit konstrukční problém nebo ne. Dodali jsme tedy dalších 8 ks rybářských "olůvek" a hurá na další start.
A představte si ono to pomohlo a opravdu hodně. Takže od této doby se stal z letadla beránek a tak jsme si dovolil zkusit i nějaký jiný obrat než zatáčku. Na loping nebude asi dost výkonu na vrtuli, takže jsem zkusil souvrat a docela to ušlo. Zkusil jsem tento obrat ještě několikrát s podobným úspěchem a nakonec jsem si naordinoval obrat jeden z nejtěžších a to přistání. Na to jak se mi tento nedařil v elektro provedení modelu, musím říci, že se spalovákem to šlo celkem bez problémů.
Takže nakonec sláva, vše je jak má být a jen doufám, že toto krásné letadlo vydrží nějakou tu sezonu pohromadě.
Nějak nefungují odkazy na video a tak přidávám celé odkazy:
zálet: - https://www.youtube.com/watch?v=q-NSu2MQC6Y
další lety - https://www.youtube.com/watch?v=fNEYirAhFPo
Komentáře
Zeptám se, po doplnění olova je těžiště dnes u modelu kde????
A můžu znát velikost výchylek křidelék?
Model mám doma v krabici už tři roky a vypadá to,že v zimě na něj dojde řada. Solartex už jsem na něj kdysi nakoupil ještě když končil Vanouch, protože ta folie je hrozná. Jinak mám od Robbe Albatrose a po sundání původního potahu se mi spodní křídlo rozsypalo jak lego, takže asi to bude/bylo/ u Robbe standard místo lepidla vše drží folie
Nádherný model.
Dovoluji si tě - pokud to je jen trochu možné, pozvat na další ročník Elektromaketářské viz:
http://www.mk-severka.cz/