L-159 Alka
Parametry
Výrobce: Freeair
Rozpětí: 690 mm
Váha: 350 g
Vrtule: dmychadlo GWS 64
Motor: Inrunner 4600 Ot/V
Elektronika: Mzk Profi Penta, TowerPro w25A
Serva: HTX-900
Baterie: LiIon 1300mAh
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Chtěl jsem dmychadlo a tenhle model byl cenově celkem přijatelný. Další ve výběru byl A-4 od Alfy, ale pro první zkušenost s dmychadlem jsem dal přednost ekonomické variantě.
Stavba proběhla celkem v pořádku, jenom jsem musel vyřešit několik detailů.
Nejprve se lepí na trup pravá strana "trubky", pak dmychadlo. To ale bylo o několik mm menší, takže jsem musel vyříznout z EPP kousek vycpávky a nalepit z obou stran dmychadla (je to vidět na fotce zezadu). Další problém byl, že se trup, i po zalepení dmychadla, neměl na konci dostatečnou pevnost. To jsem vyřešil zalepením dvou výztuží pod výškovku z 1.5 mm uhlíku (zbytek z křídla).
Regulátor, který měl být v prostoru za dmychadlem, jsem přesunul dopředu před sání, kde nadělá určitě míň škody, co se výkonu dmychadla týče.
Ještě asi dojde k přesunu serva výškovky na horní stranu trupu, protože ve stávající pozici se nachází přímo v sání.
Letové poznatky:
Start hodem z ruky je bez problémů, dmychadlo má dost výkonu na bezpečné odstartování. Za úplného bezvětří letí Alka sama v horizontu na méně než 1/2 plynu, ale jakmile začne foukat, projeví se velká boční plocha trupu a dolnokřídlé uspořádání a je třeba začít řídit. Asi si za to můžu částečně sám, protože jsem udělal o něco menší vzepětí na křídle, ale nevím, jestli by to těch 10mm navíc zachránilo.
Drama nastane až při přistání, kdy je třeba dotáhnout alku až na zem na rychlosti. Při tom bohužel trpí servo křidélek, na které se přistává. Zatím jsem před něj nalepil bloček z EPP.
EDIT:
Regulátor(25A) se od začátku dost hřál, až to skončilo jeho smrtí. Takže jsem ho vyměnil za TURNIGY Plush 30A, který už má programovatelný předstih (nastavil jsem nejmenší) - dmychadlo přestalo cukat a jde celou dobu plynule. Regulátor je po 4minutovém letu lehce ohřátý.
Křidýlka jsem udělal na dvě serva, nastavil na rádiu diferenciaci (100% / 30%) - konečně neválim sudy.
Poznatky k letadlu
1) hrozně křehký materiál
- špičku už jsem ani nelepil, protože každé přistání znamenalo jejo ulomení,
- náběžnou hranu křídla prosekne každé tvrdší stéblo trávy - to vyřešila lepenka
- po pár přistáních se mi začalo trhat křídlo od báběžky při trupu.
Raději provozovat na asfaltu.
2) dmychadlo má zřejmě malý vstup vzduchu - jedná se pouze o moji doměnku. Letím si na 3/4 plynu dám plný, ale bohužel za zvukovým efektem už nenásleduje kýžené zrychlení. Alka prostě lítá od 3/4 plynu nahoru pořád stejně rychle.
V současné době je Alka bohužel částečně v rozsypu, protože jsem nezvlád zatáčku před přistáím. Nebyl to nijak výrazná výška ani rychlost, dokonce než jsem přišel k letadlu, tak jsem odhadoval pouze minimální škody. Bohužel se přední část trupu rozlámala v nejslabších místech - první lom opět kousek špičky, pak slot na baterky a nakonec na začátku křídel a nad dmychadlem
Takže Alku čeká rekonstrukcei s dodatečním vyztužením trupu uhlíkem a zvětšim přísun vzduchu k dmychadlu. Pak přidam nějakou fotku.
Docela mě mrzí, že jsem zbytečně šetřil a nekoupil hned něco od Alfy.
Komentáře
To máš pravdu, ale i na boku se chladí dostatečně. Po přistání na něm bez problému udržim ruku. Taky jsem se bál, jak by tam držel a chtěl jsem si zachovat přístup bez nějakého vekého řezání. Jedná se o levnou čínu a nevěděl jsem, jak se bude chovat s tím vysokootáčkovým motorem. Dají se programovat pouze typ aku a brzda. Asi dojde na jeho výměnu za něco spolehlivějšího s řiditelným předstihem.
No tipnul bych si, že regl byl v prostoru za dmychadlem úmyslně, aby se lépe chladil, a taky z designových důvodů. Výkonostně bych neřekl, že by tam býval napáchal nějaké škody.