Bipe
Parametry
Rozpětí: 1300 mm
Délka: 1100 mm
Váha: 4000 g
Plocha křídla: 61 dm2
Vrtule: APC 13x6
Motor: ASP S61A 10ccm
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Jednou jsem při brouzdání po internetu narazil na stránky s tímto modelem: http://webicek.4fan.cz/letadla/bipe/bipe.html . A musím říci, že se mi zalíbil natolik, že jsem si řekl, že si ho někdy zkusím postavit. Plánek zde byl uveřejněn, proběhlo i několik emailů s autorem stránek a zde zobrazeného modelu a tak se jednoho dne začal rodit můj první dvouplošník.
Průběh stavby je malinko přiblížen na přiložených snímcích (bohužel jen pomocí mobilu, ale snad to tak nevadí).
Nejprve jsem na hrubo celý model zhotovil digitálně pomocí Sketchupu, pak jsem si nechal vyřezat nejdůležitější díly (žebra a přepážky trupu ) na plotru (http://www.jkmodels.cz/) a pak jsem již "jen" sestavoval a dokresloval detaily a sestavoval. No a k dnešnímu dni (6.7.2015) se začíná konečně dílo podobat letadlu. Zálet se blíží a napětí stoupá. Pomalu začínám potahovat a duševně se připravovat k prvnímu letu. Tak mi držte palce. Až bude po záletu, dám vědě.
19.7.2015 - ještě přichytit motor, najít optimální těžiště a můžeme vyhlížet den "D". Po úspěšném záletu bude eventuelní pokračování na haubně a povrchovce.
9.8.2015 - .... a je to! Právě jsem se vrátil ze vzdušných toulek a lítá to opravdu pěkně. Jen si budu muset trochu zvyknout na letový projev dvouplocha, ale jinak pecka. Žádné trimování, žádné honění po obloze, prostě trochu nevzhledný start zapříčiněn moc velkou výchylkou výškovky a pak už jen létání. Ještě mi trochu dělá problém motor, je tak veliký, že i na volnoběh to nechce přistát, takže úplně s přehledem přeskáču celou dráhu podél a stejně pak musím znovu do vzduchu na nové přistání (v druhém kole dobržďuji zhasnutím motoru). To ale ještě vychytám.
30.8.2015 - ... pomalu se dostávám do finále. Ještě pár drobností (dodělat haubnu, štítek před pilota a asi ještě nějakou ozdobu na ocasní plochy) a budu moci říci, že je hotovo.
4.10.2015 - .... tak snad se dá říci, že je hotovo.
Sezona 2021 ve znamení nového kabátu. Ten starý byl fajn, ale na mnoha místech byl již poněkud opotřebovaný.
Nějak nefungují odkazy na video a tak přidávám celé odkazy:
Zálet: - https://www.youtube.com/watch?v=QRhklQvpXCE
Lez z pohledu pilota: - https://www.youtube.com/watch?v=fEIRmbxKjL0
Lez z pohledu pilota 2: - https://www.youtube.com/watch?v=8hXmnXXlKVM
Komentáře
Vypadá to, že máme hodně společného. Také mi nějak nejde stavět muší váhy, ale zase na druhou stranu stavím letadla, která se ve vzduchu určitě nerozloží ;-) (jako to občas vídám na letišti)
No já mám všechny svoje éra s nadváhou, nějak neumím stavět lehce. Mě to váží přes 3,5 kila a lítá slušně. Aspoň se s tím dá jít do větru :-).
Až bude hotovo, určitě se pochlub. Držím palce!
To: Lukáš Gondro
Menší motor mi v šuplíku neleží a původní stavitel (od kterého jsem vše okouknul ) tam má dokonce 15 ccm čtyřtakt, takže ...... ubrat plyn se dá vždycky.
To: Asek
.... ááá sám stavitel tohoto modelu a můj vzor. Moc děkuji za pochvalu. Včera jsem dopotáhl poslední díl (trup), takže ještě sestavit a dodělat pár drobností (kabely , panty, .....) a můžu vyrazit do vzduchu na první let. No a podle toho jak to dopadne, nakonec dodělat povrchovku. Doufám, že mi to bude také pěkně létat. jen se trochu děsím hmotnosti. Dnes mám cca. 2,4 kg a to v něm nemám motor, serva v křídlech, náhony kormidel a palivo .... no jsem na to zvědav, kde se váha zastaví.
Nebude. Mám ho taky, původně tam byla 7,5 a lítalo to slušně, ale musel jsem hodně dovážit. Tak jsem tam dal 15 ccm 4T a bylo to hmotnostně akorát :-) Proč vozit olovo, když můžu vozit "koně". Výkonu není nikdy dost :-).
Staviteli blahopřeju, máš to moc pěkné!
Pěkné pěkné. A nebude ta desítka na tohle éro tak trochu moc?