Album RC modelu
Seznam oblíbených modelů je prázdný – stiskněte pro přidání do oblíbených
Ukázat přátelům na Facebooku
Vložit model do oblíbených

Scalliwag

Parametry

Jak postaveno: Podle plánku
Kategorie: Cvičný model
Rozpětí: 1340 mm
Délka: 1120 mm
Plocha křídla: 36 dm2
Motor: MVVS 6,5 ccm

Hodnocení

9.89
z 10 | 9 hlasů – kdo hodnotil
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce

Popis

Tento model zde uvádím z malé nostalgie.
Při brouzdání po internetu (někdy kolem roku 2003-2004) jsem narazil na jednoduchý plánek celkem zajímavého letadla, který skýtal celkem zajímavé možnosti k experimentování ve stavbě letadel (samo - domo v obýváku na stole bez technického zázemí dílny), na které jsem měl v té době celkem čas a chuť.
Po rozvážení nad plánkem jsem se rozhodl pro co nejjednodušší a tedy i co nejrychlejší provedení celé konstrukce. Zvolil jsem tedy (jak je uvedeno na plánku) zhotovení křídla jako výřez z bloku polystyrenu a jeho potažení 2,5 mm tlustou balsou. Tuhost křídla zajišťovala pouze středová stojka z balsy tl. 5 na celou výšku profilu a po celém rozpětí křídla. Tuto stojku jsem pouze lokálně zesílil překližkou ve středové části až po lože podvozku. To bylo tvořeno 2x dubovým špalkem (v každém křídle jeden) na tupo přilepeným k středové stojině. Podvozkové nohy pak byly z ocelového drátu. Celá tato sada se dala tehdy koupi jako komplet podvozek (dnes nevím, zda to ještě někdo vyrábí).
Celá výroba šla velice rychle, jen při potahování balsou jsem udělal několik závažných chyb (dnes jsem již moudřejší). Nejprve jsem neprolakoval balsový potah ze spodní strany lakem a pak jsem si řekl, že k polepení použiji obyčejné epoxy nemaje speciální laminovací. První chyba měla za následek to, že potah nasával lepidlo jak houba a druhá, že bylo v lepeném spoji asi tak 10x víc lepidla, než by bylo zdrávo neb bylo husté a nešlo ho pořádně roztírat (pod potah jsem samozřejmě dával i 2x sklo a po celém rozpětí uhlíkový roving). Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat. Po vytvrzení ve formě po vyříznutí jádra bylo křídlo nádherné, tuhé, ale také úžasně těžké. V ten okamžik nastal nejdelší okamžik stavby - rozhodování se, zda stavbu dokončit, křídlo vyhodit a již nepokračovat a nebo začít od znova.
Dnes mohu říci, že konečná volba nebyla ta nejvhodnější, ale rozhodně nebyla špatná --> pokračoval jsem ve stavbě. V tuto chvíli jsem měl vlastně to nejsložitější za sebou. Vše ostatní (všechny řídící plochy a trup) jsou z prkének balsy a překližky a čumák jsem vysochal z bloku balsy pilou a bruskou. Povrchovou úpravu jsem provedl nažehlením Solartexu a trochou bílé dvousložkové barvy. No v jednoduchosti je prostě krása. Jako perličku na dortu jsem osadil pilota, kterého mi vysochal p. Kaplan za což mu velice děkuji.
No co dodat, obávaný den "D" se blížil a já měl stále větší strach zda letadlo poletí, nebo nepoletí, zda se udrží ve vzduch, nebo neudrží, .....
A je to tady - první start. Bohužel mi tento příliš na klidu nepřidal. Letadlo se mi nepodařilo vůbec odlepit od země a to jsem přejel dráhu po celé délce a za výškovku jsem tahal jak blázen (alespoň jsem si to myslel).
Dost znechucen jsem chtěl všeho nechat ovšem kolegové piloti a "kamarádi" mně vyprovokovali k dalšímu pokusu. Po dotankování tedy hurá na start. Tentokrát jsem byl připraven urvat ho ze země i za cenu, že by přistál v kotrmelcích. Přidávám plný plyn, model se neochotně rozjíždí po naší travnaté dráze, přichází terénní nerovnost a ......... a letíme !!!! No to snad není ani možné, tak hodné letadlo jsem snad ještě neměl. Letí rovně, nikam nepadá, v zatáčkách drží stopu, chová se stejně jak na zádech tak kolama dolů i nožák přes celé nebe by bez problémů zvládl (kdybych se to někdy naučil) a přistání jak do peřin. Nevadí mu vítr ani bezvětří, slunce ani déšť. No prostě paráda. V některých obratech mu sice schází trocha výkonu, ale při mém leteckém umění to není vůbec poznat. A taky nemá rád trochu vzrostlejší travičku. Podvozek je nízký a vrtule ráda seká na co přijde a nedovolí motoru roztočit se na plný výkon (při prvním startu to bylo názorně vidět, jen jsem netušil, kde je problém).
Strávili jsme spolu pár hezkých sezon, ale čas jde dál, objevují se nové projekty a místa v bytě stále ubývá a protože byl v podstatě nerozbitný, nebylo na něm ani vidět žádné opotřebení provozem, rozhodl jsem se nadělit ho kamarádovi, který létá na betonové ploše, kde nižší podvozek není vůbec na škodu. Jak se má dnes vůbec netuším (asi to budu muset zjistit), ale snad pořád dobře.
Pokud by jste si chtěl někdo tento model postavit, vřele doporučuji, jen se vyvarujte mích chyb při potahování křídla a nebo zvolte jeho úplně jinou konstrukci.

Komentáře

Tak poslední dobou jsem létal se "spratkem" docela dost. Dospěl jsem k závěru, že pořídím nový, silnější motor, neboť jsou chvíle, kdy trochu chybí výkon. Takže nejbližší investice je jasná. Jinak je to hodné, nezáludné éro, tak akorát pro mne a mé letecké umění. Ještě musím pořešit podvozek, jelikož létáme na trávě a podvozek je blízko těžiště. Při vyšší trávě nebo nerovnosti dochází k překlopení a zapíchnutí vrtule i při natažené výškovce. Takže prodloužím nohy, musím vyřešit upevnění podvozku ke křídlu a dám větší kola. Závěrem, více takových letadel pro pohodové létání ;-)
1.8.2015 20:48 Tuhyk
Letadlo se má dobře, zítra ho jdeme provětrat, tak potom napíšu jak to dopadlo.
31.7.2015 10:40 were
Tohle ero uzasne lahodi memu oku - nemuzu to napsat jinak :) Krasne ero a vyborny popis.
9.7.2015 21:18 hpa
Krásný éro a krásnej popis :-)
Alba pro vaše modely
Navštivte také největší modelářské fórum RCMANIA.cz
© 2024 RCAlbum.cz - všechna práva vyhrazena
Jak přidat můj model | O serveru | Podmínky | Kontakt | Ikonka | Nápověda
Zpět na začátek