Tohle letadlo má pohnutou historii.
Začalo to takovým hecem a současnou stavbou tří modelů naráz. Ne tedy, že bych je všechny stavěl všechny já – byli jsme na to tři. První jej dostavěl David, párkrát s ním poletěl, ale protože ho víc baví akrobati, tak šel velice rychle z domu.
Druhý kousek stavěl Honza – torzo informací z jeho stavby je na mých stránkách. V době, kdy měl letadlo hotové a podnikal první lety, tak já začínal lepit půlky křídla.
A co čert nechtěl – při jednom poletů s Jestřábem trochu „upadl“. Nebyla to fatální rána, ale ten ABS trup to měl za sebou – ostatně, jako u ostatních e-Hawků. Tohle je nejslabší část téhle stavebnice. No a tak jsem se nabídl, že ten svůj trup zaformuji, udělám si vlastní a posléze ode mne Honza dostane ten můj ABS trup. Proto tedy má tento model trup uhlíkový – uhlíkový je proto, protože jsem formu a trup dělal poprvé a bylo mi jasné, že to bez bublin nebude – a na uhlíkovém trupu to není tolik vidět.
Krom uhlíkového trupu jsem na modelu provedl asi dalších 100 úprav. Někdy jsou to jen kosmetické záležitosti (třeba koncové oblouky křídel zvednuté do wingletů), někdy je to zcela zásadní úprava (uhlíkový trup, křídélková serva v křídle, klapky na dvě serva…). Nebylo to z nějakých zásadních důvodů – e-Hawk se dá postavit tak, jak je ve stavebnici a lítat bude taky pěkně – ale já si chtěl hlavně zamodelařit.
Model jsem dokončil asi po roce a půl občasného lepení a čekalo se na zálet. Ten proběhl 1.3.2014 a dopadl katastrofálně – není třeba nic popisovat – vše pro příští generace zaznamenal Honza. Viz první video.
Kupodivu se tomu ani moc nestalo. Křídlo se střihlo z plastových šroubů a zlomil se trup v místě spoje trupu a ocasní trubky (ostatně, takhle končí všechny rány s e-Hawkem). Pár měsíců trvalo, než jsem se pustil do opravy. Je to lepeno v původní formě na trup (uhlíkové rovingy zevnitř) - geometrie je tedy zaručena. Ani není poznat, že někdy nějaká rána byla.
Druhý pokus o zálet nastal 3.7.2015 a proběhl bez nejmenších zádrhelů – druhé video.
Pár postřehů:
• Stavebnice to není špatná a za tu cenu (1230CZK) člověk dostane vše potřebné k bezproblémovému dokončení letadla. Ale i zde se najde pár chybek – u naší verze nesedí rozpětí na plánu s realitou a bylo pár problémů s pálenými díly (u mě s žebry – u Honzy s pláty potahu). Výběr balsy také není nic moc.
• Tak, jak je stavebnice udělaná to postavit jde, ale ten trup je vážně tragédie (jak materiálem, tak tvarem). Pokud se s Jestřábem lítá ohleduplně, tak je to OK. Ale pokud při přistání udělá hvězdu, tak je trup na dvě půlky.
• I přes hromadu úprav se mi povedlo udržet solidní hmotnost (pro oklapkované verze).
• Při druhém záletu jsem měl před odhodem pěkně stažené půlky – taky proto mi to hodil kolega Zdeněk. Ale zbytečně – letělo to naprosto spořádaně. V zatáčkách se letadlo samo srovnává – toto jsem u žádného dalšího e-Hawka neviděl. Způsobují to zřejmě ty maličko zvednuté winglety na koncích křídel.
• Se záletem jsem zatím úplně na začátku – zatím mám jen natrimováno. Čeká mě ještě Dive test a laborování s vrtulemi. Ta originální není špatná, ale je taková „líná“ – a já to mám rád trochu ostřejší. Do letadla mám taky nachystaný čtyřčlánek - tak se uvidí, jak s tím bude cvičit.
Celá stavba modelu zde:
http://inc.wz.cz/category/18-e-hawk-1500/
Stavba Honzova modelu zde:
http://inc.wz.cz/category/18-e-hawk-1500/18-e-hawk-1500-honza/
Všechny moje modely zde:
http://inc.wz.cz/Letadla