L 410 turbolet
Parametry
Výrobce: KOR-MODEL
Rozpětí: 1250 mm
Délka: 850 mm
Váha: 800 g
Plocha křídla: 14 dm2
Vrtule: 7x3,5 třílistá (pravá, levá)
Motor: E-max CF 28-12
Elektronika: reg. E-max 20A, 2,4gHz MZK TWIN
Serva: HK 1517 4x
Baterie: 3čl. Li-ION power 2600mAh JETI
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Od českého výrobce nádherně zpracovaný model, který se objevil na modelhobby 2014. Díly jsou z části frézované (trup atd.) a z části řezané drátem (křídla) a vše do sebe perfektně zapadá. Stavba jde skvěle, jen oproti návodu jsem změnil ukotvení křídla (použil jsem nikoliv plastový úchyt dodaný výrobcem ale bytelný hliníkový větroňářský úchyt kabiny a ten je umístěn v zadní části křídla a zasouvá se do mosazné trubičky vlepené do přelizky a v předu jsou dva uhlíkové trny opět zasunuté do mosazné trubičky) je to pracné na přesnost měření, ale spojení je dokonale přesné a pevné. Nadále byla upravena elektronika, kdy jsem použil oba BECe z regulátorů, kde jeden BEC mi napájí 2 serva v křídlech a přijímač a druhý 2 serva v trupu a přední osvětlení, ale to je na delší popis. Přišlo mi napájení 4 serv, přijímače a 3diod v předním světle z jednoho regulátoru trošku moc, přitom druhý regulátor vytaženým červeným kablíkem by se skvěle flákal a tam je přeci dalších 5V a nějaká ta ampéra pro palubní život serv. Škoda to nevyužít. Díky tomu to zapojení se mi mezi křídlem a trupem urovnal počet kablíků na 6 kousků a tak jsem použil jen jeden spolehlivý šesti-pinový konektor pro pohodlnou demontáž křídla. Nadále jsem umístil regulátory ne do gondol, ale do centroplánu křídla a po výpočtu odběru i praktických pokusech jsem je s motory spojil tim nejsilnějším servo kabelem, co jsem koupil. Spousta modelářů mě před touto divočinou varovala, že to nemůže běhat, že jsou drátky moc tenké a motor je příliž daleko od regulátoru, ale opak je pravdou a funguje to bezvadně. Uložením regulátorů do centroplánu jsem získal odlehčení kabeláže už do tak tenkého křídla. Tudíž mi z centroplánu do křídla jde jen servo kabel pro servo křidélka a servokabel pro napájení motoru. Pokud by regulátory byly v gondolách, je nutné křídlem natáhnout ještě silové vodiče a to mi přišlo už moc kabelů v tenkém křídle. Na spínání jediného osvětlení modelu a to v přídi, které se přímo vybízelo zhotovit, jsem zvolil servo zesilovač ze starého serva HS 422, kde jsem na potenciometru nastavil jednu polohu, zakápl lepidlem a na výstup místo motorku přiletoval svíticí diody. Tudíž celé osvětlení je nejen napájeno 5V z výstupu přijímače, ale zároveň ovládáno. Jednoduché, malé a lehké. Další úpravou bylo zhotovení atrapy zataženého podvozku. Rozřízl jsem jedno kolečko podél a do upravených prohlubní je vlepil. Přední odnímací kolečko už vymyslel na magnet skvěle výrobce, zadní se dají vytáhnout do strany a při tomto létání bez podvozku někde mimo letiště jen tak nad trávou vypadá turbolet vážně pěkně. I přistání bez podvozku do vzrostlé květeny není problém. Ale start i přistání s podvozkem to je jiná káva. Kus asfaltu a podvozek je prostě mazec!!! Ale tu nastal kapku problém..moje úprava se zataženým podvozkem není demontovatelná a tak při nasazených kolečkách je zároveň vidět parodie na zatažený podvozek a vypadá to přinejmenším kapku zvláštně. Ale dá se na to zvyknout. Jen bych doporučil nějak domyslet ovládání předního kolečka, protože díky tomu, že není dostatečně ofukovaná směrovka, tak nějaké větší zatočení nebo dokonce otočení na konci dráhy při pomalé rychlosti je nesmysl. Já to zkusil poladit rozhozením regulátorů do dvou kanálů a ty jsem namixoval tak, že při přepnutí do tohoto režimu reagují ubíráním otáček vnitřního motoru na základě vychýlení směrovky. A aby to fungovalo, musí být ubrání vnitřního motoru už pomerně veliké i k malému vychýlení směrovky a to si nedovedu představit, co by to bylo za tóčo, kdybych si to nechtěně zapnul při letu. Jakékoliv podrobmosti sdělím na kruty_kratas@volny.cz
Komentáře