Tatra T-813 Kolos + P-50N
Parametry
Výrobce: Já
Váha: 38600 g
Motor: Z akuvrtačky 18V, velikost "600" s 2-rychlostní převodovkou
Elektronika: Regulátor DSYS 90A, regl navijáku, osvětlení DSYS, spínač dálkových světel ze serva, kouř. generátor
Serva: HS-422; ES08A; D-845WP; HS-815BB
Baterie: Li-Pol 4S 4000mAh; Li-Pol 2S 1100mAh; 5-ti článek NiCd 3000mAh
Hodnocení
Ohodnotit →
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hodnocení 1 - hrůza — 10 skvělá práce
Popis
Jelikož je známo, že každý další model by měl být technicky a vůbec ve všem pokrokově o kus dále než ten předcházející, pokusil jsem se tohoto držet a vytvořil tahač pro můj tank, a to Tatru T-813 Kolos a podvalník P-50N.
Takže jak bylo řečeno, jedná se vlastně o modely dva. Bylo jasné, že alfou a omegou všeho bude podvozek tzv. tatrovácké koncepce. Jelikož nemám vybavení na zhotovení podvozku přesně podle originálu, rozhodl jsem se, že si práci trochu ulehčím a nápravy si konstrukčně přizpůsobím (pohon je 8x8, ale bez diferenciálů). Již před několika lety jsem stavěl model Tatry T-141 s podobně řešenými nápravami, nebylo to úplně ono, tak jsem vše celé jinak nadimenzoval, ale základ zachoval.
Nápravy:
K samotným nápravám. Je to složité popsat a v tomto případě i vyfotit, ale pokusím se to popsat: Každá náprava se skládá z ocelové trubky pr. 36mm zhruba 100mm dlouhé, v každé jsou čtyřmi šrouby přišroubovány dvě vložená mezikruží z hliníku tl.6mm s ložisky, ve kterých je hřídel s kuželovým kolem. Na každém konci hřídele je kardan, ze kterého pokračují samotné polonápravy - hřídele 5mm a krycí ocelové trubky pr. 16mm, ve kterých jsou další dvě ložiska. Čepy výkyvu polonáprav jsou tvořeny šrouby M6 a celý spoj je zakryt manžetou ze Škody 120, která v originále kryje táhlo řazení. Přední dvě řiditelné nápravy jsou vyřešeny stejně, jen jsou polonápravy kratší a na koncích jsou „skoromaketově“ řešeny náboje kol + samotné ovládání je řešeno táhly jako u originálu.Centrální roura z trubky 32mm opatřená ložisky v přírubách a hřídelemi s kuželovými pastorky. Je ze čtyř kusů, mezi 2. a 3. dílem je rozvodovka z duralového plechu tl. 1mm s čelními ozubenými koly. Více, alespoň částečně, je doufám patrné na fotkách a videích…:-) Všechny nápravy jsou odpruženy listovými pery z planžet 12x1; 15x1,2mm a proužků stejných šířek sklotextitu uchycených jako v originále na tzv. „Céčkách“. I v uchycení k rámu (ten je z Al „U“ profilu 30x15x3mm) jsem se snažil vše napodobit jako u originálu, byť vše je podřízeno funkčnosti.
Pneumatiky a disky:
Pneumatiky jsou jen doplněny tužší výplní, jinak jsou bez úprav z obchodu rcmodelex. Disky jsou soustruženy z hliníkové trubky 65x10mm s přišroubovaným mezikružím z hliníku tl. 6mm a vypáleným šestihranem 12mm. Vnější a vnitřní část disku je z hliníku tl. 1,5mm a celek je sešroubován šrouby M3. Kryt dohušťování pneumatik za jízdy je odlit z epoxidu a samotné kolo drží vysoustružená tvarová matice M5. Více opět na fotkách…:-)
Elektronika:
Jako pohon modelu jsem zvolil motor s s 2-rychlostní převodovkou z akuvrtačky CMI, který je prostřednictvím kardanů a hřídele spojen s rozvodovkou. Dále je v modelu 90A obousměrný regulátor, motor s jednorychlostní převodovkou pro pohon navijáku (10m ocelového lanka pr. 2,5mm), servo řazení, jumbo servo (50 kg) řízení, osvětlovací modul DSYS – tím pádem komplet osvětlení modelu i podvalníku, zvukový modul, kouřový generátor, to vše spojeno se dvěma přijímači FASST 8k – obsazeno je 14 kanalů. Vše je napájeno ze tří akumulátorů, pro pohon je určen 4S Li-Pol článek 4 000 mAh, pro osvětlení, všechna serva a napájení přijímačů je 5-ti článek NiMH 3 000mAh a nakonec 2S Li-Pol článek 1 100 mAh k napájení zvukového modulu a kouřového generátoru.
Korba:
Její základ je svařen z jeklů 8x1mm a výdřeva ze smrkových nosníků 6x15mm. Sklopné sajtny, sloupky a podpůrné oblouky plachty jsou z plastových profilů různých tlouštěk od p. Litomyského, plachta je zatím ve výrobě, ale bude…:-)
Kabina:
Ač se v originále zdá jako jednoduchá, není tomu tak. Rozhodoval jsem se, jestli jí udělat kovovou nebo plastovou, ale vyhrála to kombinace, celek je z plastových desek 5mm, ale dveře jsou polepeny pocínovaným plechem tl. 0.4mm pro větší plastičnost a hlavně pro to, aby dveře nebyly „příliš rovné“. Řidičovi dveře jsou otevírací a skla jsou z lexanu 1,5mm. Všechny možné detaily jsou z plastových profilů různých průřezů, vnitřek kabiny je opatřen předními sedadly, volantem, přístrojovou deskou, atd….:-)
Detaily:
Na modelu je plno funkčních i pouze optických detailů. Závěsy pro tažení přívěsu, el. zásuvky pro připojení přívěsu, nádrže, blatníky, stupačky, stěrače, atd., atd. Vše je převážně plastové, jen zadní závěs je svařen z plechu tl. 5mm pro plánované velké zatížení. Všechno to zabralo hodně času, ale bez toho to nejde, byl by to úplně jiný model. Zbytek nepopsaných detailů najdete na fotografiích…:-)
Podvalník:
Již od začátku měla být Tatra soupravou, a tudíž podvalník musel přijít. U předchozího modelu Tatra T-141 jsem si říkal, že postavím podvalník Transporta P-50, ale už na něj nedošlo, popravdě se mi do něj ani nechtělo, má nějak moc koleček…:-D
V případě T-813 by bylo samozřejmě historicky pravděpodobnější použít právě tento podvalník, ale pro jednoduchost a hlavně téměř o polovinu potřebných kol méně, padlo rozhodnutí na podvalník P-50N, prakticky jeho nástupce, který slouží dodnes. Oba modely vznikaly současně.
Základ je svařen z plechu tl.1,5mm z předem naohýbaných částí, nápravy z jeklů 20x20mm jsou opatřeny „listovými“ pružinami z duralu 1,6x20mm, to vše je přišroubované k rámu z Al „U“ profilu 30x15x3. Stejně jako u originálu, první a poslední dvě nápravy jsou řízeny táhly od oje. Kola opatřena ložisky jsou použita „letecká“. Nejnáročnější na podvalníku bylo zhotovení nájezdových můstků. Na jejich výrobu jsem použil pozinkovaný plech tl. 0.6 – 0,7mm, jednotlivé části jsou naohýbány a sletovány. Ovládání je prostřednictvím upraveného 25kg jumbo serva + šroubovice M6 + dlouhé matice, které bylo myšleno původně na řízení, ale nestačilo…:-) Podvalník je taktéž jako Tatra opatřen světly a majákem.
Jednotlivé hmotnosti jsou:
Tatra 23,1kg, podvalník 15,5kg; když naložím tank, hmotnost soupravy je lehce přes 60kg. Většinou lze všude jet na 2. rychlostní stupeň, „jednička“ je opravdu hodně pomalá. To dřív začne tahač hrabat i na dvojku, než bych musel řadit…:-)
Rozměry:
Délka Tatry - 1040 mm
Celková délka - 2460 mm
Šířka Tatry - 320 mm
Šířka podvalníku - 395 mm
Výška - cca. 370 mm
Oba modely „spolkly“ celkem přes 900 hodin práce.
Komentáře
"Решения для электротехнических систем:
Купить Крун"
Компания предлагает своим клиентам широкий ассортимент продукции для электротехнических систем. Одним из наиболее востребованных продуктов является
Распределительное устройство Крун. Это надежное и эффективное устройство предназначено для обеспечения безопасной и эффективной работы электрической сети.
Компания готова предложить своим клиентам возможность купить или
заказать Крун по выгодным ценам.
Крун 10кв и другие модели Крун наружней установки доступны для заказа и гарантированно отвечают самым высоким стандартам качества.
Распределительное устройство Крун является надежным помощником в обеспечении стабильности работы электротехнических систем. Благодаря сотрудничеству с ведущими производителями, компания гарантирует высокое качество продукции и быструю доставку заказов.
Не упустите возможн...
Moc pěkná práce,velkej obdiv. A jak píšeš,tendle podval se za T 813 nehodí :-) Měli jsme ho na vojně jako jeden z prvních,tahala ho T 815 VT. :-)
Musím uznat že je to pěkná práce!!!
Dokonalá práce,perfektní model.Dík za krásný zážitek při sledování galerie a popisu stavby.
Borec na konec.
Co dodat ,neskutečný nářez.
Neskutečná paráda, zíral jsem s otevřenou pusou, fakt neuvěřitelný, jsi borec!
Je to paráda - už jen "maličkost" v podobě zvukového a případně i kouřového modulu a je to dokonalé ! :-)
Člověče, ty jsi blázen v tom nejlepším smyslu!!
Tak tohle je fakt modelářská machrovina !
Naprosta parada, nemuzu se vynadivat a to na modely aut vubec nejsem :)
Děkuju všem za hodnocení a chválu...:-) No, já mám takový názor, že elektrika a zvukový modul je lepší než upištěnej dvoutakt, ono tam zas takovýho místa není, to by muselo být alespoň v měřítku 1/6, aby to tam šlo pohodlně dát, ale to je jen můj názor...:-) Přesně tak, jsou tam i se sklíčidlama, je to jednoduchý řešení a hlavně funkční, mám to tak i v tanku a funguje to spolehlivě...:-)
Velká paráda. Dlouho jsem nevěřil, že na fotce č. 27 je model a ne předloha :)
Ale do takhle vymakanýho modelu mi vůbec nesedí pohon aku vrtačkou. A vážně jsou tam včetně sklíčidel?
K tomu není co říct. Nádhera a propracovanost!
Tak to je mazec! Perfektní!