Pilatus PC-6 Turbo Porter
Parametry
Výrobce: REELY - (dříve SFM)
Rozpětí: 1640 mm
Délka: 1250 mm
Váha: 2840 g
Plocha křídla: 38 dm2
Vrtule: APC 13x8"
Motor: NTM 4248 / 650kV
Elektronika: Aurora 9, Optima 7, regl YEP 60 A (SBEC 6A)
Serva: Corona DS-339MG (2x), DS-239MG (4x)
Baterie: Turnigy nano 4S 5Ah - 45-90C
Popis
Hledal jsem vhodný model - motorák, s trochu větším rozpětím než má moje BiPe (viz moje RC album), s klapkami, s předpokladem stabilního bezproblémového letu a vyspělejší řiditelností jak při startu tak při přistávání. Vše jsem předpokládal u PC-6 Pilatus Turbo Porter, ke kterému mě významně inspiroval kamarád Kamil a jeho videa a fotky (https://www.rcalbum.cz/profil/MrMojoRisin?modely&mtype=rc-modely-letadla). Ten mi také poskytl několik velmi důležitých informací a od něj jsem převzal praxí ověřený pohon. Dokončení modelu z ARF stavebnice proběhlo již na konci léta 2016. S jeho zalétnutím mi až na konci sezóny pomohl kamarád Vláďa (na RC Album má přezdívku ANORK). Sám jsem si netroufnul a bylo to dobré rozhodnutí, model totiž při prvním pokusu poněkud zahnul, zřejmě kvůli poměrně „vysoko střiženému“ trávníku našeho letiště. Druhý pokus již byl celkem v pohodě, úhledný let, velmi poslušné éro, první výkrut. Zjara jsem si to pak už troufl sám. Se starty obdobný problém na ne zcela "golfově" upraveném trávníku letiště. Ač jsem dal kolečka s průměrem 10 cm, je start pro mne poněkud adrenalinový, podle toho jak vysoká je travička zrovna v místě, kterým právě projíždí pravé nebo levé kolo podvozku. :-) Pravděpodobně přestěhuji model do některého jiného místa, ve kterém také poletuji. Tam jsou totiž v dosahu opravdová modelářská letiště a jejich pažit je nesrovnatelně lepší, v Suché u Teplic bych mohl vyzkoušet dokonce i asfaltovou dráhu, i když za stovku. Video ani fotky za letu jsem zatím nepořídil, proto jsem se zveřejněním modelu tak dlouho otálel. Doplním později. Rovněž hodlám na model připevnit kameru a pořídit video „ze vzduchu“, jak je u mne již zvykem. :-)
Komentáře
Ty jsi mě rozštípal Jindro :-) !!! Alespoň by jsi měl pažit na letišti :-)
Trčím v H.K. a ty bestie né a né skládat !
Se 14-ti palci bych z toho už udělal sekačku na trávu, Kamile. :-)
Jindro... jest-li chceš ho mít trochu svižného a aby se zvedal na 5 ti metrech dej mu 14x7 a opravdu je to hodně znát a reakce na plyn je skoro blesková,ale budeš na druhou stranu hodně nízko nad runwayí! A koukám,že i letovka ti vyšla ke 3kg,protože to co uvádí výrobce myslím (2200g) je realita úplně pro jinou planetu !
Jo Kamile, táhla jsou překřížená, ale jdou mimo sebe, nic nepřekáží. Nepřekřížená se mně nějak nechtěla bez odporu protáhnout ven. Takto to jde vcelku hladce. Na tu vidličku se musím podívat, ani jsem si jí nevšiml. Šikula chlapec. :-)
No vida ty tajnůskáři,přidal jsi ještě malý kolíček :-) tak pak,už to musí něco vydržet!
Já ti teď nevím zda-li tam mám buk nebo přkližku,ale jak píšeš je to zcala zbytečné a nepraktické to lepit k sobě !!!
No a co ty táhla k ocasu?
Diskuze se pěkně rozjela, zdravím Kamile i Martine. Dělené křídlo bylo pro mne velké dilema. Já měl ve stavebnici jako spojku bukový hranol s malým lomením, pouzdro na spojku v křídlech je z překližky. Že to křídlo má být vcelku bylo pro mne nepříjemným překvapením. Řešil jsem to s Kamilem a nakonec riskl jako rozebírací. Bukový hranol byl v pouzdře trochu viklavý a kořenová žebra slepit - to by už tomu podle mne příliš nepomohlo, nepřipadají mně sama o sobě příliš pevná ke zbytku křídla. Připadalo mi, že požadavek slepení spíše usnadnil výrobci pořádně konstrukčně řešit pevnost a hlavně lícování hranolu s pouzdrem. Stěhovat křídlo velké jako žehlící prkno se mi nechtělo. Hranol jsem potáhl skelnou lepicí páskou, takže jde do pouzdra poměrně natěsno, prakticky se to nehne. Navíc jsem dal blíže k odtokovce ještě kolík, který fixuje obě poloviny. A jinak šrouby a vzpěry také něco podrží. Navíc jsem pro tento účel vlepil do trupu trochu masivnější balzové hranoly, na nichž křídlo pod šrouby lépe sedí....
Ahoj Jindro... Tak konečně jsi ho zveřejnil ! K přechozímu dotazu jsem si dovolil odpovědět za tebe :-) Jen dotaz:ty jsi překřížil (dal přes sebe) táhla k ocacu?
A ještě koukám,že směrovku máš uchycenou na táhlu z prava to kvůli kříži na servu,protože nejdřív jsem si myslel,že ti chodí obráceně směrovka vrsus kolečko! A dle tvé foto máš skoro vyjetou vydličku na výškovku!? Navlékni přes ní radši ňákou gumičku nebo smrštovačku ať za letu nevyběhne!Nebo dej kov.vidličku :-) To víš sycher je sycher !!! Opatruj se...
Ohledně děleného křídla: ano je skutečně od výrobce dělené a nasouvá se do pouzder křídla (hranolem bych to nenazíval,ale jiné pojmenování mě momentálně nenapadá)je z překližky nebo buku (nevzpomínám si) cca 6-7mm silné a s mírným vzepětím,který je min.300mm dlouhý a já to řešil,že ho zalepil jen do jedné půlky pouzdra do druhé to nasouvám na volno ! Na náběžné hraně v každé polovině je dřevěný kolíček a vzedu u odtokovky přišroubováno 4mm šroubky do trupu! Ke křídlu je nutné namontovat i vzpěry,které jsou přichyceny zavitovím očkem se silemblokem a zasouvá se do nich takové perko nebo závlačka!
Musím říct,že já lítam na 5.čl. Li-polku a po dobu skoro 3.letého provozu nenastal,žádný problém,že by křídlo mělo náznak kroucení nebo začlo někdé praskat !
Opravdu je to velice hodné a povedené éro....
Koukám na fotky a zdá se, že máš dělené křídlo. Jeden známý má taky toto letadlo od SFM a křídlo má na pevno, což je trošku nevýhodné na přepravu. Známý říkal, že křídlo není připravené, aby šlo udělat jako dělené, protože ve stavebnici je jen dřevěný špalík jako spojka a křídlo je potřeba slepit za kořenová žebra. Bez rozkuchání potahu a výroby a výmeny několika žeber údajně nelze vestavět pouzdro na spojku.
Jak je se to podařilo vyřešit ve Tvém případě?
Díky.